Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #1 Skrevet 28. april 2010 Jeg har ei jente som nettopp er blitt 2 år, som går veldig mye på tærne. Vi har ikke tenkt noe veldig over det, ser det jo, men jeg var akkurat lik når jeg var liten og hun er jo flink motorisk og er helt på det nivået en to åring skal være på alt. Mannen var i samtale i barnehagen i dag, og da sa de at det med gåing på tærne var noe vi burde få sjekke ut. Han har jo selvfølgelig ikke spurt hva som evt kan være/bli et problem med tågåing, og heller hvor en henvender seg for å få sjekket det ut. Må en gå gjennom fastlegen? Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #2 Skrevet 28. april 2010 Dere kan gå til helsestasjonen og eventuelt få en henvisning til fysio derfra. Barn går gjerne på tærne når de starter med å gå fordi de får bedre ballanse slik. Problemet med at de fortsetter med tågåing er at senen bak i leggen blir for kort slik at barnet ikke klarer å gå slik som det skal. Når vi går setter vi hælen nede først og det krever at sene bak er lang.
Gjest Tale30 Skrevet 28. april 2010 #3 Skrevet 28. april 2010 Samboeren min gjorde det da han var liten. Grunnen var at han strakk seg veldig mye en periode, og senene hang ikke med. Tror ikke dette var før rundt 10 års alderen da. Han er helt fin i dag, men har noen problemer med stive ankler, og klarer ikke ha foten nedi bakken når han sitter på huk.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #4 Skrevet 28. april 2010 Hvordan klarer han å sitte på huk uten å ha føttene i bakken?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #5 Skrevet 28. april 2010 Jeg gikk mye på tærne når jeg var lita.. Dette har ført til korte sener bak ankelen, og mye smerter om jeg sitter på huk og slik.. Vondt er det også..
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #6 Skrevet 28. april 2010 jeg er tågjenger (som det kalles).... Har ikke noe problemer med det (ennå), annet enn veldig trente legger. Det vil si de er beinharde, meget korte muskler!!! Fikk beskjed av lege i tenårene om å bruke høyhælte sko for å avlaste. Jeg vil anbefale at dere er obs og tar kontakt med legen deres, for det er helt klart ikke en fordel (problemene kan komme senere).
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #7 Skrevet 28. april 2010 De sier jo gjerne at man kan begynne å gå på tær fordi de har sittet i gåstol.. Og noen barn går på tærne pga noe psykisk. Men det er gjerne i hjem der barna får beskjed om å være stille...(ekstreme tilfeller da)
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #8 Skrevet 28. april 2010 Hehe, her er verken gåstol eller at hun må være stille med i problemstillingen ihvertfall :-) Takk for alle svar! Da får jeg ringe helsestasjonen i morgen. HI
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #9 Skrevet 28. april 2010 Tågåing KAN i noen tilfeller være et symtom på flere diagnoser faktisk. Deriblandt ADHD. Jeg jobber i barnehage og fikk vite dette av en fysioterapaut som reiser rundt og behandler barn i barnehage.
Gjest Tale30 Skrevet 28. april 2010 #10 Skrevet 28. april 2010 Han sitter på tærne på en måte, uten fotsålen i gulvet. Det er ikke favorittstillingen for å si det slik..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå