Gå til innhold

Noen her med muskelknuter i livmoren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite at jeg har det så skal på ul om1 uke for å se om jeg kan føde vaginalt. Den lå i nedre del så håper ikke den har vokst og stenger for utgangen :( Har fått veldig lite info om det av både lege og jordmor, fant ut av det ved en privat ul da jeg hadde en del vondt der den sitter.... har liksom ikke tenkt mere på den men leste en del om det nå... og nå leste jeg at det var veldig VANLIG med keisersnitt da??! Aahhh, hvorfor har ingen nevnt det for meg?? Var så vidt jordmor orket å sende henvisning til ny ul!!?

Noen sm vet litt om det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også muskelknuter (myomer) i livmoren. Myomer er veldig vanlig når man nærmer seg klimakteriet, men noen får dem dessverre litt tidligere :(. Jeg var 27 år og fikk vite det på en vanlig gynekologisk kontroll. Gynekologen sa då at jeg ikke borde vente med å få barn pga av at de pleier å bli fler og større med aldern og kan då hindre at man blir gravid. Jeg ble super stressad, men ble gravid etter 3 mnd:).

Myomer kan vokse under svangerskapet, men ikke alltid. Når jeg var på 18 uker UL klarte jordmor ikke å se myomene og det skulle derfor ikke vare nødvendig med flere UL. Myomer som sitter nære livmorhalsen kan ibland vare et hinder for vaginal fødsel, ellers skal det ikke vare noe som tilsier at man bør ta ks. Mina myomer har gitt mig litt kraftigere menstruasjonsblødninger og menssmerter, ellers ingen symptomer. Min gynekolog har ellers sagt at jeg bør sette in hormonspiral etter fødsel, då den kan vare med på at krympe myomene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...