Gå til innhold

ang mannen og sykmelding,,,please svar fort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mannen rett til sykmelding når jeg ikke klarer å ta meg av gutten på 18 mnd pga bekken og gåvansker. De på nav sa at han hadde ikke det

Videoannonse
Annonse
Skrevet

klart han har det,bare forklare situasjonen for legen så får han sykemelding

Skrevet

a hvist en kommer til rett lege, og da blir han sykmeldt som "2psykisk ustabil" å det er jo ikke noe særlig å ha på seg pga jobb .

Skal det virkelig være så vanskelig, jeg har ingen som kan komme å hjelpe meg heller. :(

Skrevet

Dette kan ikke nav si, for dette er en lege-sak. Dersom du og mannen din forklarer dette til legen så vil han nok forstå...Legen kan ikke skrive psykisk ustabil på sykemelding dersom pasient ikke vil dette...En psykiatrisk diagnose på en sykemelding gjør seg heller ikke pga forsikringsårsaker, men jeg vil tro at dersom legen forstår dette er det andre type "diagnoser" han kan stille..

Skrevet

Mannen er vel ikke syk? Ergo kan han vel heller ikke bli sykmeldt.

Han kan jo søke om omsorgpermisjon eller bruke sykt barn / syk barnepasser - dagene.

Skrevet

Stemmer som lykke 74 skriver..Far har ikke krav på sykemeld. Men kan det hjelpe med tilrettelagt arbeidstid?? Er sønnen din noe i barnehagen?? Be samboeren ta en prat med legen. Se om dem kan finne en løsning.

Skrevet

Han er jo ikke syk. Dere kan søke om omsorgspenger eller overføre foreldrepermisjon til far, det må søkes om sammen med din sykemelding som sendes inn med en legeerklæring som sier at du ikke kan ta deg av barnet i sykdomsperioden.

Skrevet

Ikså kelt å ta sånne sykt barn dager når han jobber på sjøen, åå skal være borte i en mnd. Dette har med antall dager han må være på sjøen ol.

Å han skal egentlig reise i morra tidlig kl 7.

Skrevet

Samme hvis han søker om omsorgspenger så går han ned betraktelig i lønn, for de betaler bare opp til 6 g.

Skrevet

Da rekker han ingen samtale med legen uansett da.... :(

Skrevet

Nei, han har ikke krav på sykemelding. Men muligens en omsorgspermisjon. Evt kan mannen din og legen "gjøre en avtale" Slik at mannen sykemeldes for ett eller annet.

Skrevet

Hvor mange ganger skal det gjentas - om man skal kunne få sykemelding er det to krav - først og fremst at man selv er syk - og så at man har noe å bli sykemeldt fra (altså at man har et inntektstap ved å være syk) I denne situasjonen har mannen din IKKE rett på sykemelding og enhver lege som gir han en sykemelding på urettmessig grunnlag tar en stor risiko som kan koste han refusjonsretten til nav.. Arbeidsgiver kan f.eks bestride en sykemelding om de vet om situasjonen hjemme og mistenker at mannen din har fått sykemelding på feil grunnlag..

Det rette her er å bruke familie og venner til å hjelpe til med pass,mannen din kan søke velferdspermisjon (opp til arbeidsgiver om denne er lønnet eller ei) eller han kan ta ut ferie... Om du ikke har barnehageplass kan man forsøke å ordne det via kommunen...

Skrevet

det samme gjelder jo sykemelding??????

Skrevet

nei ved sykmelding får han full lønn! Ellers har jeg ikke familie eller venner som kan stille opp i inntill en mnd her både natt og dag?

Samboer har snakket med arbeidsgiver å de vet situasjonen, å de sa at de måtte ha en sykmelding for at han skulle slippe å miste dager.

Skrevet

fok har heller ferie.

Skrevet

Sjøfolk, skulle det være :)

Gjest Sharazi
Skrevet

I følge min jordmor er det KVINNEN som skal ha sykemelding hvis man opplever store bekkenplager eller f.eks. fødselsdepresjon. Mannen tar da over kvinnens fødselspermisjon. På den måten kan begge gå hjemme.

Gjest Sharazi
Skrevet

Så nå at gutten din er 18mnd, da er vel permisjonstiden over.

Skrevet

Sakset fra nav.no:

Sykepengegrunnlaget kan ikke overstige 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (6G).

Om mannen din får full lønn ved sykemelding så er det isåfall arbeidsgiver som da dekker mellomlegget mellom 6G og vanlig lønn....

Skjønner at det er en fortvilet situasjon men mannen din har uansett ikke rett på sykemelding så dere må prøve å finne en annen løsning på dette..

Det er banalt å si det men dette er en situasjon dere har satt dere i selv ved å velge å få barn- og da må dere takle den selv.. Og du trenger vel ikke hjelp 24 t i døgnet? Om du spør venner og familie er jeg sikker på at noen er villige til å stille opp - kanskje de kan dele på det??? Er det en mulighet å flytte hjem til dine eller hans foreldre i den perioden han er ute på havet? Prøv å se løsninger og ikke bare problemene!

Skrevet

Hvis jkeg har forstått reglene på NAV riktig kan man begynne foreldrerpermisjonen tidligere enn 3 uker før fødsel (usikker hvor lenge før). Om kvinnen då er sykemeldt kan kanskje mannen ta over hennes foreldrerpermisjon?? Kanskje lite kreativt og godt mulig at barnet må vare født før far kan overta mors permisjon. Kjipt å miste permisjon, men kan kanskje vare en løsning i en umulig situasjon.

Jeg forstår godt at det kan føles urettvist at mannen ikke kan bli sykemeldt uten at han selv er syk. Reglene på NAV er ibland svåre at forstå. Jeg har en kollega som mistet moren sin i kreft og som ble nektet sykemelding og fikk beskjed om at ta ut ferie. Vi har en snill arbetsgiver som gav henne permisjon med lønn.

Lykke til og håper ni finner en løsning!

Skrevet

Man kan starte permisjonen 12 uker før termin. Dersom mannen blir sykemeldt, er dette uten tvil svindel - han er jo ikke syk! Sånn er det når man har valgt å få barn. Og jeg kunne godt vært i samme situasjon, med all familie 8 timer unna og venner som har fullt opp med egne barn. Mannen min er ikke sjømann, men reiser mye i jobben. Da er permisjon uten lønn den riktige løsningen i mitt hode.

Skrevet

Her i huset har pappan vært hjemme når jeg har vært syk. Da jeg var operert feks.

Skrevet

skjønner godt at dette er vanskelig. Må jo også være forferdelig for din mann å være langt unna på jobb og vite at du ikke klarer å "ta vare på" det andre barnet. Å jobbe på sjøen kan ha en større fare ved seg om man ikke tenker klart. Dårlig psyke i en periode. Det gir grunnlag for sykemelding.

Jeg klarer ikke å bevege meg stort. hopper rundt i heimen med krykker. Jeg er ikke alene et sekund om dagen fordi bekkenet låser seg.

Jeg går hjemme med et barn på 16mnd og har full forståelse for at du ønsker å ha mannen der.

Har heldigvis foreldre som kan stille opp. Så jeg er med dem frem til sambo er ferdig på jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...