Gå til innhold

Noen andre har litt "brystvorte"- fobi/ oversensitive brystvorter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, mistenker at jeg kommer til å slite med alt ammestyret. Har så lenge jeg kan huske hatt fobi mot å ta direkte på brystvorta mi.. Den er så sensitiv at jeg grøsser bare jeg tilfeldigvis kommer borti med en finger o.l. Mannen min får bare ta på den med flat hånd.. Og nå skal altså et lite menneske ligge å patte på den, kanskje etterhvert også bite litt.. *Grøsse* Tanken på ammepumpe gjør at jeg vrir meg i stolen, så DET kjøper jeg ikke før jeg absolutt må! :S

Noen som har følt/føler det samme? Betyr det kanskje at jeg ikke klarer å amme? Eller bruker de å bli mindre sensitive? Huff, føler at jeg graver og spør om rare ting her inne hele tida, men er så godt å høre når andre har lignende erfaringer. Vet ikke om det er et skuespill, men venninnene mine som har barn snakker bare positivt om svangerskap og hadde tilsynelatende ingen plager eller bekymringer.. Lettere å få støtte her inne ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde så sykt ømme brystvorter sist sv.skap, at jeg gruet mer mer til amming enn selve fødselen. Har jobbet på barsel, så jeg VISSTE at det kom til å gjøre vondt i begynnelsen. Jeg sprang jo frem og tilbake mellom kvinner som hadde såre brystvorter....Så ikke godt ut.

Og da jeg skulle amme....hjelpes meg, det var fryktelig i begynnelsen. De suger med en syk kraft, og det er ikke akuratt behagelig. Men, HOLD UT, de blir bedre. Etter 2 uker var de "herdet", og jeg ammet med glede. Men før det hadde gått to uker, grudde jeg meg til hver gang jeg skulle amme. Hadde faktisk skorpe på den ene brystvorta en gang...Huff....

Gruer meg fortsatt mer til amming enn til fødsel. Men hold ut, det er sååå koselig når det ikke lenger gjør vondt :) Jeg ammet i 5mnd sist, melka forsvant pga stress, så jeg måtte slutte. Håper på å amme lenger denne gangen.

Så lykke til, du klarer dette, bare tenk på at det er det beste for barnet :)

Gjest Sharazi
Skrevet

Ja, jeg gruer meg til det samme. Men fordi jeg vet hvor bra amming er for barnet, så håper jeg virkelig at jeg skal klare dette! Men jeg gruer meg litt.. Det holder liksom ikke med å ha en smertefull fødsel, vi skal "suttes ømme" et par uker etterpå også..

Skrevet

Ja ser for meg at jeg kommer til å sitte med en lidende grimase den første tiden.. Var plaget med tørre brystvorter som klødde i første trimester.. Æsj. Prøvde å smøre med purelan, men den konsistensen er så hard at jeg ikke klarte å drive å "dalke" rundt der så lenge det tok å smøre på. Syntes det var bedre å bruke litt vaselin faktisk. Noe skal vi altså igjennom. Tøft for kroppen dette her.. Og hodet :)

Skrevet

Kjenner meg godt igjen. Men det er litt annerledes når en ammer. Det er ikke samme følelsen som når en tar på dem. Ammingen for min det gikk helt fint, men klarer ikke at mannen tar på dem. Helt grusomt. Grøss.

Skrevet

Har ikke lest de andre svarene som har kommet på innlegget ditt, men vil bare si at det er veldig synd om bekymringene dine skal ta overhånd for kosen ved amming. Du kan forberede brystknoppene på ammingen ved å knipe litt i de slik at de herdes litt. Men det jeg tenkte mest på når jeg så bekymringen din er at det går helt fint an å droppe ammingen. Ikke alle er komfertabel med amming og da kan måltider med flaske og kos bli vel så koselige som en ammestund. Uansett hva jordmor eller andre helsepersonell sier er det ditt valg hva du vil gjøre. Du kan jo også fint forsøke amming noen dager eller hvor lenge du måtte ønske for så å bytte til flaske med erstatning når du måtte ønske det. Det er viktig å ytre dette ønske selv da de fleste sykehusene følger mor-barn-vennlig prinsipper som gjør at de skal fremme amming. Det betyr ikke at de kan dømme deg om du ønsker å ikke amme.

Lykke til :)

Skrevet

Heh.. Blir nok ikke aktuelt å herde dem på forhånd, det høres helt forferdelig ut! Tenkte tidligere at jeg nok aldri kom til å amme, men skal forsøke. Kan hende jeg ikke tenker så mye på det i den settingen som jeg tror.. Og blir det for vanskelig så dropper jeg det heller, tror ikke det er bra for ungen at jeg lider meg igjennom det heller. Så får bare folk klage over min manglende amming så mye de vil :)

Skrevet

Uff - jeg skjønner det. Første gangen tar det litt tid å herde brystvortene. Men du må bare holde ut. Det blir bedre etter en uke eller to. For min del gikk ammingen OK med førstemann, men med andremann ble høyre brystvorte ødelagt pga betennelse som ble til sår på brystvorten.. Den ser fremdeles annerledes ut...Husker ikke hva det var jeg gjorde galt eller hva som skjedde, men hadde bare en pupp igjen som funket.

Denne gangen er jeg spent, for det er nesten ti år siden sist. Håper begge funker nå og at den som ble ødelagt sist er "friskmeldt", for ammingen for meg var en fantastisk effektiv slankekur, som jeg har tenkt å utnytte meg av denne gangen også:-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...