snøfilla - mamma til 2 Skrevet 28. april 2010 #1 Skrevet 28. april 2010 Noen her som har hørt om smarte ting å gjøre i ukene før termin for å forberede kroppen (puppene) på amming? Er det f.eks. en idé å bruke brystpumpe for å sette i gang melkeproduksjonen?
fresh Skrevet 28. april 2010 #2 Skrevet 28. april 2010 jeg tror ikke jeg ville gjort det, det kommer jo noen dager etter fødselen uansett... Men er sikkert noen som gjør det og da...
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 28. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 28. april 2010 Men man skal da komme i gang med ammingen med en gang babyen er ute? Har sett på fødselsvideo at den lille blir lagt til brystet med én gang - og da kan man vel ikke vente i flere dager på melka?
maya666 Skrevet 28. april 2010 #4 Skrevet 28. april 2010 man har råmelk i puppene som babyen får til melkeproduksjonen kommer igang. det tar noen dager..
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 28. april 2010 #5 Skrevet 28. april 2010 Jeg tror neppe du trenger å gjøre noe før ungen kommer ut. Jeg gjorde ihvertfall ingenting sist, og det kom melk. Måtte amme hver 3. time på sykehuset, for å få opp produksjonen. Jeg ville bare ha nytt å ha kroppen min for meg selv. For mest sannsynlig skal blir det å sitte mye med puppen fremme den første tiden. Lykke til uansett!
EleResa Skrevet 28. april 2010 #6 Skrevet 28. april 2010 Ettersom jeg har forstått skal den tidligste melka, råmelka, smøre tarmene til babyen og gjøre den klar til melka kommer for fullt. Jeg ville latt være å pumpe eller fikle med brystene til barnet var ute
Gjest Skrevet 28. april 2010 #7 Skrevet 28. april 2010 Min jordmor sier at om jeg vil gjøre noe for å forberede ammingen så kan jeg gå et par timer nå og da i stor tskjorte uten bh, det herder visst brystvortene noe. Men ikke pumpe deg,. For det første risikerer du å fly og lekke lenge før unge kommer, du kan få veldig mye kynnere av det og dessuten er det ikke så mye melk de trenger når de nettopp har kommet ut. Magesekken er bittebitteliten når de er nyfødte.
fresh Skrevet 28. april 2010 #8 Skrevet 28. april 2010 jo, klart du skal komme i gang med ammingen rett etter fødsel, og det er riktig det du sier-de blir lagt til brystet med en gang etter fødselen Men det er ikke normalt å ha full melkeproduksjon rett etter fødselen. Du har råmelk, og når babyen ammer ofte, kommer det gradvis mer og mer melk. Dessuten har de et "reservelager", slik at de klarer seg uten melk en dag og to. Om det blir riktig ille, får babyen collet (morsmelkerstatning) på sykehuset.
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 28. april 2010 #9 Skrevet 28. april 2010 Ikke sett igang med melking før baby er ute. Ta heller å les masse om amming, slik at du kjennet til vanlige problemer, hvor lang tid brystene bruker på å fylles opp etc. All den kunnskapet du kan få er mye bedre enn å sitte å gni brystene såre med tannbørste og allverden rare råd. En baby som klarer å ta korrekt sugetak forårsaker ikke sår. Ellers kan du handle inn og klargjøre ammeutstyr, lage en "ammekurv" (utrolig hvor mange timer man bare må sitte der, kjekt med lesestoff, gulpeklut, innlegg, håndkrem, fjernkontroll, MP3spiller etc samlet like ved siden av i en kurv).
SpongeBob Skrevet 28. april 2010 #10 Skrevet 28. april 2010 Kulerunn&sunn har skjønt det - og gratulerer med Vesla:)
fresh Skrevet 28. april 2010 #11 Skrevet 28. april 2010 selv om en baby som klarer å ta korrekt sugetak forårsaker ikke sår, er det ikke å legge under en stol at det ikke er behagelig å amme den første uken
Gjest Ayreon Skrevet 28. april 2010 #12 Skrevet 28. april 2010 Det finnes AMME-TE da På helsekost - det skal virke positivt på melkeprodukjsonen, og på fordøyelse hos mor og barn, og ha positive innvirkninger ved kolikk. Tror man kan begynne å drikke teen når man vet at det nærmer seg
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. april 2010 #13 Skrevet 28. april 2010 Mange må vente både 2 og 3 dager før melka kommer, men det er dessverre ikke så mye man kan gjøre m dette på forhånd. Stimulering av brystvorter/ pumping er ihvertfall IKKE anbefalt, så det ville jeg holdt meg unna. Selv hadde jeg null tro på at amminga kom til å funke sist; med verdens minste pupper og ikke den største ammeselvtilliten akkurat;) Men jaggu kom det ikke masse melk allerede dagen etter fødsel, det strømmet i strie strømmer, ble sprengfullt og ømt, nesten litt for mye av det gode gitt:p Kan være lurt å lese litt om amming på forhånd, men det meste må man nesten bare ta der og da, og husk på at man som regel får god hjelp til dette av pleierne på barsel=) Bare heng i den røde snora og spør dem om hjelp så mye du bare orker- det er jobben deres, så ikke noe vits i å føle seg til bryderi.
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 28. april 2010 Forfatter #14 Skrevet 28. april 2010 Takk for svar! Skal høre litt med jordmor i morgen (har opplevd at det har kommet melkedråper fra puppene allerede), men da er det kanskje ikke noe poeng i å "styre" så mye med ammingen nå. Vil gjerne kombinere pupp og flaske, sånn at pappa'n og jeg blir så likestilt som mulig, men vet jo at da må jeg stå på litt ekstra for å holde produksjonen oppe ;-)
fresh Skrevet 28. april 2010 #15 Skrevet 28. april 2010 Åh, nettop det gjorde vi også. Han ga nan de nettene jeg var veldig sliten... til slutt ville han heller ta flaske istedenfor pupp, så ver litt obs på det
Tabitha Skrevet 28. april 2010 #16 Skrevet 28. april 2010 Det er anbefalt å ta med en veldig stor BH på sykehuset, siden brystene vokser voldsomt når melka kommer. Og ammeinnlegg. Jeg fikk ikke bruk for noen av delene. Babyen min gikk ned i vekt og skrek veldig mye, til tross for at jeg ammet til brystvortene nesten blødde. Babyen signaliserte hele tida at hun ville amme, med skriking, "Eh, eh, eh, eh!" og hånda opp til munnen. Sjarmerende signaler, men hun hadde ikke gått opp i vekt da vi forlot sykehuset. Jeg vet det er forventet at babyen går ned 300 gram i vekt i dagene etter fødselen, mens melkeproduksjonen kommer igang. Mye MME kan dermed ødelegge den viktige igangsettende ammingen. Noen netter savnet jeg likevel å ha MME på rommet, for noen ganger trengtes det virkelig. En natt hadde jeg ammet masse og hun hylskrek likevel, så jeg trasket til jordmødrene og ba om litt MME. Hun på kontoret trodde babyen hadde fått nok melk, men at hun skrek fordi hun kjente lukten av meg. Så da fikk jeg ikke tildelt MME. I det tilfellet skulle jeg hatt en liten kartong med ferdigblandet NAN i bagen min (det står på pakken at den kan drikkes kald. Som barselkvinne har man jo ingen muligheter i forhold til oppvarming av melk). Og jeg vet også at dette tipset vil anses som kriminelt av Bryst er best-jordmødrene. Vær bare oppmerksom på at for mye MME vil ødelegge for ammingen. Ammingen skal være litt vond i begynnelsen. Det verste var at min muslimske romvenninne rådet meg til å be en av deres tradisjonelle bønner for å få nok melk. Fnys! Og så jeg som er korsfarer...
Maiblomst2010 Skrevet 28. april 2010 #17 Skrevet 28. april 2010 En kommentar til innlegget over: Det er vanlig at spedbarn går ned 10 % av fødselsvekt de første dagene etter fødsel, og at de ikke går opp igjen til fødselsvekt før det har gått en uke. Så ikke vær redd dersom babyen din går litt ned i vekt når du er på barsel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå