Gå til innhold

Dere som er på tidlig ultralyd. Hvor og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører om så mange av dere her inne som har hatt muligheten til å se spiren på ultralyd før uke 17/19.

Så jeg bare lurer på hvor dere gjør det hen og hvorfor?

Skulle ønske jeg også kunne det:) Men det er vel kanskje ikke så mye å se på, men på den andre siden er det vel greit å få bekreftelse på at det er "noe" der og at det utvikler seg som det skal....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Me nr 1 så gjor jeg det pga blødning ene gangen å andre gangen for vi ikke klarte å vente med å vite kjønnet. For jeg fikk ikke komme på den vanlige ultralyden før jeg var 21-22 uker. Å denne gangen var jeg på ultalyd for jeg viste ikke hvor langt jeg var på vei pga jeg har ikke fått mensen si nr 1 for 7,5 mnd siden. Jeg gjor det i stavanger, det er ganske mange forsjellige ultralydfolk rundt forbi. Søk på nette etter det der du bor :) Hvor langt er du på vei?

Skrevet

Jeg skal til tirsdagen. Da er jeg 11+6. Drar rett og slett for å se om alt står bra til. Orker ikke vente helt til den ordinære. Jeg skal på et privat medisinsk senter i Trondheim. Koster 850 kr. Og man kan se ganske så mye så tidlig. Fingre og tær og alt som er :)

Skrevet

Sist svangerskap gikk jeg til privat klinikk i uke 12-13, rett og slett for å se at alt sto bra til. OG jeg skal innrømme at det også er for å sjekke nakkefolden. Jeg kommer nok ikke til å ta abort hvis det blir påvist feks Downs, men jeg vil isåfall være mest mulig forberedt.

Kommer til å gjøre det samme denne gangen.

Skrevet

Skal på Volvat i uke 12. Dette er egentlig for å kunne puste lettet ut hvis man ser hjertet slår, og slippe å ha fortalt "hele verden" hvis noe er galt. Så mange jeg kjenner som i det siste har hatt et dødt foster,så jeg vil bare vite!

Og da kan snuppa mi på 5 endelig fortelle om den store nyheten;)

Skrevet

Jeg har også time i uke 12 hos min gynekolog. For å sjekke at alt er fint, og for å få se det lille underet:)

Skrevet

Jeg var på tidlig UL i går. Legen henviste meg pga en blødning, og noe han antok var en spontanabort. Jeg var heldig, en liten baby med et bankende hjerte vistes på skjermen. Er ikke så mye mere enn det du ser, men fikk med meg bildet hjem, og bare det å kunne se hjertebankene var herlig :)

Hadde heller ikke før i går noen termindato, da jeg ikke husket forrige mens, Men er idag 9+3 med termin 1 desember. DEILIG å endelig vite :)

Skrevet

Hei. Jeg var på ul sist uke, var da i uke7. Dette både fordi jeg har bestillt Duo-test og fordi jeg har hatt en MA og en SA i løpet av de siste 2 årene.

Kommer også til å få tett oppfølging av legen min da hun har fått et nytt ul apparat og gjerne vil bruke meg som prøvekanin.

Fikk i forrige svangerskap ul når jeg ba om det pga MAen jeg hadde rett før. Hadde da 5 ul inkl Duotesten.

Jeg har hittil fått alle mine ul på sykehus, uten å måtte betale for det.

Skrevet

Jeg har hatt ul i uke 8 og skal ha Duo-test rundt uke 12. Har ikke fått dato enda.

Ul i uke 8 var pga at jeg har hatt ass. befruktning og da er det rutinekontroll i etterkant. Sambo har translokasjon på sine gener og derfor får vi duo-test (ul og blodprøve) rundt uke 12 for å avkrefte at fosteret har trisomi (genfeil)

Ul uke 8 tok jeg på fertilitetsklinikken (St.Olavs) mens ul uke 12 vil være ved nasjonalt senter for fosterdiagnostikk ved St. Olavs.

Skrevet

Hei hei.

Er man i såkalte høyrisiko svangerskap får man ofte utralyd i uke 12. Jeg var selv til u.l. nå i uke 6, da jeg fikk nyrebekkenbetennelse, og de ville utelukke svangerskap utenfor livmor. Kunne allerede da se hjerteslagene. Skal mest sannsynlig til u.l. igjen i uke 12 grunnet at jeg er diabetiker.

Men hvem som helst kan jo få tidlig u.l. men må da betale for det og ta det privat:)

Skrevet

Jeg er 8+1 idag, så det er veldig tidlig enda.... Det er vel bare en liten prikk å se på ultralyd. Hehe....

Men det er veldig lenge å vente til uke 17/19 eller når det blir....

Dette er min nr. 2, så denne gangen skal vi bestille time til 3D ultralyd også:-)

Skrevet

Jeg har bestilt meg time for ultralyd på privat klinikk. Jeg skal dit når jeg er 11+1. Jeg gjør det fordi jeg vil se at det som er der lever før jeg forteller det til "alle" i uke 12. Noe av det verste jeg kan tenke meg er å ha fortalt det til hele familien, alle vennene mine osv, også har fosteret dødt eller forsvunnet for lenge siden... Jeg gjør det også for at de skal kunne se at det som er der ser friskt ut. Jeg fikk beskjed om at de ikke har lov til å måle fosteret for å se om downs syndrom, men at de ser generelt, og om det skulle være noe så henviser de til videre oppfølging. Men de vil forhåpentligvis se om ting ser ut til å ha utviklet seg normalt.

Skrevet

Hei. Jeg var på UL i går, trodde jeg var 13 uker på vei, men viste seg at det bare var 9+4. FIkk uansett se at hjertet banket og armene beveget seg. stort. 'tok det mest for å få termindato i fht jobbsammenheng. en veldig fin opplevelse på familieklinikken i Oslo. Kostet kr 1200,-

Skrevet

jeg er nå 10+1. var hos legen til første kontroll for et par uker siden. da gjorde han ingenting annet enn å ta blodprøver. Jeg fikk ny time 10 mai, altså når jeg nærmer med 12 uker. Han sa at når jeg kom da skulle han ta UL.

Etter å ha lest her inne så virker dette veldig tidlig? mente han innvendig UL? jeg var litt forvirret og glemte å spørre hva han tenkte.. men tar man egentlig vanlig utvendig UL eller hva det heter hos fastlegen?

Skrevet

jeg er over 38 og får tilbudet automatisk.... skal når jeg er 12+0 . om ca 1,5 uke

Skrevet

Jeg er ca 7 uker på vei og har vært på to ultralyder allerede hos gynekologen min. På mandag så jeg hjertet vibrere som en sommerfugl. Jeg fikk en varm følelse av lykke og kjærlighet når jeg så hvor mye skatten hadde vokst på bare de 9 dagene siden jeg var der første gang.

Dessuten skal jeg tilbake for å sjekke nakkefolden(duotest) om noen uker.

Den såkalt første ultralyd uke 17 skal jeg visst få innkallelse til fra Ullevål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...