Gå til innhold

Hvor mye spiser 2-åringene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på om småen er en storeter... Det er på mange måter helt vidunderlig å ha et barns om elsker mat :) Vektmessig er han helt på normalen, og man kan se med det blotte øyet at han er helt sånn som han skal være. Men du verden som han spiser!! Nå har de sagt i bhg at han må ha med seg SEKS skiver i matpakken!! (Hovedsaklig til lunsj, men det kan være han spiser litt av det til frokosten også. Får egentlig frokost hjemme, men spiser av og til en gang til når han kommer i bhg).

Er ikke dette mye?? Han spiser jo like mye som mannen min, hehe.. Lurer litt på om jeg heller burde slenge i en gulrot eller et eple i stedet for enda en skive? Noen tanker?

Han spiser for øvrig to skiver til frokost og kvelds, pluss ganske mye til middag, samt frukt kl to i bhg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg ville ikkje tenkt over det så lenge guten ikkje er overvektig og/eller veldig stillesittande.

Han har vel høg forbrenneing/høgt aktivitetsnivå når han treng såpass mykje mat? Det er jo alltid bra å ha frukt/grønt i matpakken, det er vel knapt mulig å få for mykje av den slags :o)

Her er 2-åringen vår til tider veldig småspist. I ein periode her i februar/mars åt ho ca 1/2 skjeve, 1 yoghurt og eit par pastaskruer/potetbitar i løpet av ein dag. Ordentleg frustrerande, og ein såg omtrent at ho gjekk ned i vekt frå dag til dag.

No har det heldigvis snudd igjen, ho et bra og eg ser at ho har lagt på seg (bollemage etter middag, neeesten dobbelthake, og smilehullet i venstre kinn har dukka opp igjen etter å ha vore vekke lenge).

I dag har ho ete:

08.00: 1 skål med minifras og havremelk (havremelk pga allergi)

10.00: 1 lita øskje med rosiner

11.30: 3 (TRE!!) grillpølser - bursdagsfeiring i open bhg (så mykje mat er veldig uvanleg for ho, normalen ville vere 1 - 1,5 pølser)

14.00: frukt tilsvarande ca 1/2 eple

16.30: 1 gulrot

18.00: 1/2 pitabrød, kanskje 50g kyllingfilét, litt salat og grønnsaker

Ho er ikkje spesielt glad i brød, det er sjeldan vi får i ho meir enn 1/2 skjeve til eit måltid. Men ho et desto meir grønnsaker, egg, pålegg, osv.

Skrevet

Jenta på snart 21 mnd spiser ikke mye brød, men hun kan trykke i seg enorme mengder middag. Hun knuser meg hvis det hadde vært en spisekonkurranse.

Står og hyler ved plassen sin når hun ser det er mat på gang, hehe, så redd for å ikke få fort nok.

Men det er umulig å se dette på henne, hun ser helt perfekt ut (selvfølgelig, he he) vektmessig.

Tror nok at det rett og slett er alderen som krever mye energi og at de faktisk forbruker alt de putter i seg. De sitter jo ikke mye rolig, iallfall ikke min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...