Gjest sug lut Skrevet 27. april 2010 #1 Skrevet 27. april 2010 Den var en avviker, lang og tynn og brun m lys stripe langs ryggen, så ikke sikkert den er morder. Eller så er den hybrid-morder. Og heldigvis var den ikke i min hage, men et kvartal unna. (Det kan ha med å gjøre at jeg fremdeles og til kjedsommelighet har snø.)
Gjest Skrevet 27. april 2010 #2 Skrevet 27. april 2010 Våre snegler ligger godt begravet under snøen som kom i natt. Man skal visst ikke gråte over spilt snø, men jeg gjør det likevel.
Gjest sug lut Skrevet 27. april 2010 #3 Skrevet 27. april 2010 Du har det verre enn meg. Jeg satser på å kunne rake før 17.mai, det er kanskje verre med deg. Jeg tenner et lys for snøen som falt i natt og dere som må leve med den. Her er det borti ei uke siden det snødde, jippi.
Gjest Skrevet 27. april 2010 #4 Skrevet 27. april 2010 Takk for omtanken. :-) Og selv om jeg er en smule misunnelig på værsituasjonen din så klarer jeg å glede meg på dine vegne. Ikke verst bare det. Kunne jo ønsket at alle sneglene spiste opp tomater, rosebusker og andre spirer du har. Men det gjør jeg altså ikke.
Gjest amandine Skrevet 27. april 2010 #5 Skrevet 27. april 2010 Hvis den du har sett ikke er en iberiasnegl men en boasnegl, må du være veldig snill mot den! Den er ikke veggis men spiser iberiasnegl, for eksempel, samt eggene til iberiasneglen. Så altså, den med stripe eller leopardflekker er en venn og snille venner skal man passe på!
Gjest sug lut Skrevet 27. april 2010 #6 Skrevet 27. april 2010 Neida, jeg gjorde ingenting slemt selv om det var borderline ufyselig å se mitt syke hopp med medfølgende skrik...
Gjest amandine Skrevet 27. april 2010 #7 Skrevet 27. april 2010 He he får håpe den ikke tok skade he he, kanskje den likte deg og følger etter deg hjem for å ta for seg av jævelsneglene før de spiser blomstene dine?
Gjest sug lut Skrevet 27. april 2010 #8 Skrevet 27. april 2010 Hadde jeg visst den var snill skulle jeg tatt den ømt og varsomt i min hule hånd, enda jeg egt har grøssepanikk, og båret den hjem. Men det er nok for kaldt for den her oppe ennå uansett. Spiser snegler krokus forresten?
Gjest sug lut Skrevet 27. april 2010 #9 Skrevet 27. april 2010 Deilig Dorris, du er et godt menneske.
maimaimai Skrevet 27. april 2010 #10 Skrevet 27. april 2010 Hva skjedde med?? "Hysj, kan du høre gresset gro? Hysj, kan du høre en meitemark som lo? Hysj, kan du hære en maur gå forbi, Da skal du være helt stille og si: Hei, alle insekter, alle små dyr, dere som kryper, kravler og kryr, jeg er et menneske og jeg er snill, vær i min hage så lenge du vil. Hysj, vi må være stille nå, ingen må skremme de mange tusen små, og når det kommer en bille forbi, da skal du vinke med hånden å si: Hei, alle insekter, alle små dyr, dere som kryper, kravler og kryr, jeg er et menneske og jeg er snill, vær i min hage så lenge du vil." Det er snillere mennesker på anonymforum, uten tredje verset da;)
Gjest sug lut Skrevet 27. april 2010 #11 Skrevet 27. april 2010 Har du Iberiasnegl i hagen? Hvis ikke har du ikke stemmerett ang snegler... Hvis du har dem og synes det er greit - vel, da bør du kanskje fratas stemmerett av andre grunner. Alt annet kryp er greit, det er kos med biller og edderkopper og det hele. Men slimete feitinger som eter opp plantene dine trenger ikke omsorg... Vanlige snegler har en funksjon, Iberia'n har kun en dysfunksjon.
Gjest amandine Skrevet 27. april 2010 #12 Skrevet 27. april 2010 Jeg måtte altså lese to ganger, dorris ,før det gikk opp for meg at du faktisk har snø på ordentlig og ikke bare litt sånn aprilsnarr-snø! Kjære tid! Det blir vår i år også, om noen skulle være i tvil! Skjønt en av småttisene i gata spurte meg litt bekymret i forrige uke da det snødde etter noen dager med sol om jeg trodde sommeren var over alt så det var blitt vinter igjen...
Gjest amandine Skrevet 27. april 2010 #13 Skrevet 27. april 2010 Signert og stemplet. Har brukt skoleveien i dag til å opplyse nabolagets barn om forskjellen på arter som skal være her og på de som ikke passer i puslespillet vårt i Norge. Iberiasnegl er som kjent ikke naturlig hjemmehørende her, den har ingen egen passende plass i puslespillet, den er uønsket, ulekker og alle andre u som passer.
maimaimai Skrevet 27. april 2010 #14 Skrevet 27. april 2010 Har iberiasnegler i massevis. Har satt ut litt mat til dem, og hele familien hadde dugnad der vi bla klippet til tomme melkekartonger slik at det nå står fine rekkehus fra Tine og pynter opp i hagen. De ser ut til og trives veldig godt der. Vi er i ferd med å gi dem navn, må bare bli flinkere til å skille dem fra hverandre først.
blomstre Skrevet 27. april 2010 #15 Skrevet 27. april 2010 Tøfft! Hvordan skikker de seg når de får maten servert? Nøyer de seg med det eller går de fremdeles løs på alt annet de finner også?
maimaimai Skrevet 27. april 2010 #16 Skrevet 27. april 2010 De spiser det meste, men det gjør ikke noe. Vi lever under mottoet "alt mitt er ditt" så de er fri til å gjøre som de vil.
maimaimai Skrevet 27. april 2010 #17 Skrevet 27. april 2010 Sparket mot stolen her og midt i smertehelvete dette voldsomme sammenstøtet medførte gikk det opp for meg at jeg er på gale veier. Visse ting kan og bør ikke spøkes med og jeg har med mine snegleinnlegg gått langt over streken. Kan noen vennligst melde disse upassende innleggene til moderator, jeg blir opptatt noen timer fremover med å straffe meg selv.
blomstre Skrevet 27. april 2010 #18 Skrevet 27. april 2010 Åh, jeg som akkurat hadde tenkt å tillby deg å få adoptere sneglene mine...
Gjest Skrevet 27. april 2010 #19 Skrevet 27. april 2010 Jeg har også observert årets første snegle. Eller vent, en slu og uhyre lang meitemark teller vel?
Gjest sug lut Skrevet 27. april 2010 #20 Skrevet 27. april 2010 Lang meitemark med Einstein-gen er sikkert et tegn på god jord. Jeg overtok en hage som ingen hadde vært snill med, og meitemarkene var små og stakkarslige. Da jeg dro opp visne planter på høsten, etter en gjødningssommer, var de feitere enn meg.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 28. april 2010 #21 Skrevet 28. april 2010 Her har sneglene begynt å flomme inn i hagen allerede:( Jeg har sett tre her de siste ukene og minnene fra i fjor sommer kom til meg som vonde slag i ansiktet. De spiser jo ALT man prøver å dyrke. Drittsnegler!! Og det var ingen snille, fine boasnegler jeg så, men fæle slemme mordersnegler som er ute på jakt etter mine planter, men: hahaha ennu er alt trygt plassert i vinduskarmen og inn hit når ingen slimete kryp. Dessuten har huseieren strødd sneglegift utenfor gjerdet for forsøke å hindre dem, så her er krigsberedskapen klar!
Gjest sug lut Skrevet 28. april 2010 #22 Skrevet 28. april 2010 Du må strø innafor gjerdet også, egt overalt. Men bruk Ferramol, ikke den andre som begynner på S, da må du nemlig leve med å se lange slimspor og i enden av slimgata ligger sneglen oppløst i spyslim og så må du fjerne den. Det er så innforjævlig. Ferramol funker, og de graver seg ned før de dør, men det står spesifikt på pakka at du IKKE kan gjerde inn plantene med det, men må strø og spre innimellom. (Men det skader sikkert ikke med et gift-gjerde I TILLEGG.)
Gjest sug lut Skrevet 28. april 2010 #24 Skrevet 28. april 2010 Så deilig. Vi har moderat, egentlig, men jeg har en venninne som faktisk flytta nå for hun orka ikke sin egen hage lenger, pga alle sneglene (grensa til friområde i tillegg, så uansett hva hun og naboene gjorde var det umulig). Og veit om et par steder her i bydelen hvor du faktisk ikke kan gå på fortauet når det er halvmørkt for du skvisjer snegler under skoa hele tiden, uææææææææh. Er hele området ditt fritt, eller bare din hage (i så fall må du gjøre noe riktig?)
prekæs Skrevet 28. april 2010 #25 Skrevet 28. april 2010 Jeg gjør ingenting. Ferdes jo temmelig mye sånn rundt omkring til fots og det er lite snegler her. Ser jo noen innimellom, men ikke noe mer enn før. Der jeg var i Danmark sist sommer var det temmelig ille, og er det slik rundt omkring forstår jeg godt at folk blir oppgitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå