Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 1. Er det vanlig å ta opp lån for å få betalt bryllupet? 2. Kan man ha flere enn én forlover? 3. Er det "billig"/"feil" å servere koldtbord istedenfor 3-retters? 4. Kan man velge å ta en liten sum (typ 20-30 per glass) for drinkene, istedenfor å ha gratis alkohol til alle? Med 200 gjester blir det ganske mye penger om vi skal holde alle med alkohol...:s 5. Må man danse den tradisjonelle brudevalsen, eller kan man danse hvilken som helst dans til hvilken som helst sang? -en som har mange tanker rundt det å skulle gifte seg...
sol2002 Skrevet 27. april 2010 #2 Skrevet 27. april 2010 1 er nok en del som tar opp lån ja, vi gjør ikke det, klarer oss heldigvis uten. 2 var nettopp i et bryllup her i landet og der hadde de begge 2 forlovere, ikke så vanlig men det går ann. 3 vi skal ha koldtbord, ja det er billigere, men en får da en litt mer uformelt bryllup, hørere flere og flere tar koldtbord. Vet om 6 par som skal ha det nå innen 1 år. 4 mange som har kun alkohol til maten og en bailys/conac til kaffen, evt lag til bonger. (kan ha medbrakt også) har vært i begge former og det går helt fint det. 5 vi skal gifte oss om litt over 1 mnd og vi kommer trolig til å danse til en helt vanlig rolig sang, ikke bestemt oss, er ikke noen danserer noen av oss.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #3 Skrevet 27. april 2010 1 Noen tar opp lån, noen bruker oppsparte midler og noen får hjelp av foreldre. Alt er vanlig. 2 Ja, det er mer og mer vanlig også her til lands å ha 2 forlovere. Vurderte det selv. 3 Syns det burde gå helt greit å servere koldtbord. Kommer helt an på hva slags type bryllup man ønsker, med koldtbord sender man signal om uformelt. Men hvis dere har tenkt å ha 200 gjester vil det nok bli et himla styr når alle skal reise seg for å finne seg mat. Prøv å finne løsninger på det, f.eks flere bord med mat, reise seg i puljer etc. 4 Personlig så syns jeg det blir spesielt å ta betalt for drinker hvis man har kjøpt inn alkoholen selv, typ i Sverige. Da vil jeg heller anbefale dere å holde alkohol til maten, og heller gi ut bonger til festen. Evt at gjestene betaler all alkohol selv til festen. Men da syns jeg at det bør være på et sted med "proff" bar og bartender. Ikke egenkjøpt alkohol. Et annet alternativ er selvsagt å kutte antall gjester. Er aldeles ikke vanlig å ha så mange som 200 gjester heller, helt sikkert mange av de som ikke forventer å bli invitert i et bryllup. 5 Nei, dere må ikke ha brudevals. Vi danser en helt vanlig dans til "vår" sang. Lykke til med forestående bryllup
Studine mevik Skrevet 27. april 2010 #4 Skrevet 27. april 2010 Først og fremst vil jeg bare si at det er deres dag og dere bør gjøre akkurat det dere har lyst til og ikke tenke på hva andre mener. Så til spørsmåla dine 1. Noen tar opp lån og andre sparer i forkant. Noen bryllup koster mer enn andre og det er vanskelig å spare opp nok til et dyrt bryllup. Vi har spart litt selv samtidig som vi får en del støtte fra foreldre. 2. Du kan ha så mange forlovere du vil, men kun en av dem leverer forlovererklæring 3. Hva dere ønsker å servere er opp til dere å velge. Jeg synes koldtbord er ypperlig for da kan alle velge det de selv liker. Vi har valgt 3-retters. vi leier en kokk til å lage maten, han får et beløp som vi har blitt enige om også kjøper vi inn råvarer til maten. Vi betaler ikke per kuvert. 4. Jeg synes ikke det gjør noe å ta en liten pris per drink etter middagen. Drikke til maten mener jeg bør dekkes av brudeparet. Det blir fort dyrt hvis man skal spandere drikke resen av kvleden også, så det er helt kurant å ta en "symbolsk" pris for drikke for å dekke opp utgifter til drikkevarene 5. Det gjøres nok mye forskjellig når det kommer til brudevalsen også. Jeg vet ikke hva vi gjør ennå, for det har sambo ordnet. Det blir en vals av noe slag, men mer enn det vet jeg ikke
Anonym bruker Skrevet 29. april 2010 #5 Skrevet 29. april 2010 Vi tar ikke opp lån for å betale bryllupet men det er nok mange som gjør det. Vi skal gifte oss i hemmelighet i utlandet om en mnd, og ha festen i sommer. Det blir en uformell fest med ca 100 gjester, max. Vi kommer til å servere koldtbord, (vært i mange bryllup som har det, her vi bor er det vanlig.) samt nattmat ut på natten. Og vi kommer til å holde alt av alkohol, men skal ha en bartender som lager drinker, slik at det blir holdt litt kontroll på overstadighet osv. Vi vurderer å lage "danseshow" til våre gjester istedet for brudevals, det vil si at mannen og jeg overrasker med en dans med litt futt og fart. Tror alle vil bli ganske overrasket ja:) Vielse utenlands og uformell fest passer best for oss, har aldri hatt lyst på kirkebryllup med fest samme dag, det virker som et himla stress. Vi håper alle (både vi og gjestene sksl få mulighet til å kose seg)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå