Gå til innhold

Hvilken bok kan DU anbefale meg, og hvorfor? trenger tips !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i det siste lest, "Ørkenblomsten" , "Tusen strålende soler" og "ikke uten min datter".

Alle disse er jo om kulturforskjeller, og det fanger meg veldig.

Men kom med tips om hva som helst!

(denne gangen, IKKE serier)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Røtter" Alex Haley - gammel "klassiker" om slaveriet. Veldig bra bok.

Alt av Jo Nesbø. Skriver fantastisk bra.

Skrevet

Regines bok anbefales på det sterkeste. Den er veldig lærerrik hvertfall hvis du er interessert i å lære da selvfølgelig :-) Jeg er snart ferdig med den nå.

Skal snart begynne på: sammen til verdens ende.

Skrevet

de siste metrene hjem, av levi henriksen. morsom bok om det å være far.

Skrevet

Alt av Karin Slaughter

Skrevet

Bøker jeg kommer på i farta:

Jeg føler jeg må svare deg, siden bøker om kulturforskjeller og ikke minst klasseforskjeller fenger meg veldig :)

Siri Østli - På høye hæler over Grønland.

Kate Morton sine bøker er kjempebra.

Erlend Loe - Stille dager i Mixing Part (flira meg ihjel)

Richard Yates - Påskeparaden

Skrevet

Den absolutte favoritten min er "tidevannets fyrste". Den handler mye om psykologi og hva miljø kan gjøre deg til.

Det samme med boken "vannliljen".Den er skrevet av en psykriater og handler om flere ei dame som utvikler flere personligheter etter å ha blitt misbrukt på det groveste. Den er forferdelig sterk.Jeg grein,spydde og grein igjen.Ikke for sarte sjeler! Men vel verdt å lese. Den er basert på en sann historie fra Norge.

Skrevet

"Guden for små ting". Fordi det er den vakreste og tristeste boken jeg noen gang har lest. En helt, helt spesiell historie. Handler ikke om kulturforskjeller, men om de katastrofale følgene en kulturs menneskesyn kan ha. Har lest den minst en gang i året de siste ti årene, og den gir meg alltid noe nytt.

Klarer ikke å beskrive den godt, den må bare leses. Nydelig både på engelsk, som er originalspråket, og i norsk oversettelse. Ikke gi opp om de første kanskje 50 sidene kan virke litt tørre - det tar litt tid å komme inn i den, for det er to parallelle historier.

Skrevet

Så utrolig bra. Et annet tips er Øya, drømmehjerte, fanget fugl og hjemkomsten.

Skrevet

Alymisten av paulo cohelo.... en bok alle burde lese. Alle vil kjenne seg igjen på en eller annen måte i denne. etter det burde du lese zair av samme forfatter. Utfra de bøkene du nevner her, brude de passe deg bra:D

Skrevet

"Trolldomsfjellet" av Thomas Mann. Gudbedre for et språk og en historie!

"Prosessen" av Kafka har også et himmelstormende godt språk, men historien er ekkel og fryktelig irriterende (det er iallfall én måte å si det på;-)

Skrevet

Lushons plater, er en serie med 3 bøker. Jeg slutter aldri å anbefale denne! Perfekt for meg som simpelthen elsker apokalytiske fortellinger! Jeg digger denne serien! Norsk forfatter.

The Road

Uff.. Har jo lest mange bøker, men kommer ikke på så mange nå. ;(

Skrevet

takk for mange svar!

Hvor skal jeg begynne ?! Tar turen til biblioteket i morgen og ser hva de har av disse bøkene der :)

Og jeg anbefaler selvsagt de tre bøkene jeg nevner i hovedhinnlegget.

Til 22.07

Ps: jeg aner ikke en gang hva " apokalytisk" betyr :-O. Kanskje de bøkene du nevner blir litt tunge for meg? Siden jeg ikke er så "smart" så jeg vet hva apokalytisk betyr. hehe.

Hilsen HI

Skrevet

Ida's Dans. Husker ikke forfatteren.

Handler om en mor som skriver historien til sin/om sin kreftsyke datter som døde. Utrolig bra skrevet, veldig engasjerende, og ikke minst trist..

Skrevet

Snevert forklart er en apokalypse verdens undegang - i allefall den verden vi kjenner i dag. :) Jeg er veldig glad i slike bøker. Men de er ikke for alle. Men prøv lushons plater, den er absolutt ikke tung. :)

Skrevet

Du vil sikkert like Bienes hemmelige liv, den er utrolig søt! :)

Skrevet

Veronika vil dø

Alkymisten

Elleve minutter

alle av Paulo Choelo

Skrevet

Ut og stjæle hester av Per Petterson gjorde veldig inntrykk på meg.

Om barndom og oppvekst, tap og savn.

Det jeg elsket av Siri Hustvedt er en annen god bok.

Skrevet

Yacobian-bygningen av Alaa Al-Aswany. Den handler om hvordan det egyptiske samfunnsproblemer på 90-tallet (det er ganske relevant også i dag). Genial bok og dessuten ganske lettlest som gir et annerledes innblikk i et samfunn der flertallet er muslimer.

Å gurgle tjære, husker ikke forfatternavnet men han er tjekkisk. Sær bok om opprøret i Tjekkoslovakia i 1968. Boken er veldig annerledes skrevet enn mange andre bøker jeg har lest og var veldig fasinerende. Derfor anbefaler jeg den til deg.

Svart bok av Orhan Pamuk. Boka tilhører halvveis krimsjangeren og er delvis en bok om Tyrkias fortid og nåtid. En fengende bok som også vil gi deg et lite innblikk i et annet muslimskt samfunn.

Gjest Antarctica
Skrevet

Erich Maria Remarques "Du skal elske din neste" og "Tre kamerater", de foregår i mellomkrigstiden og gir deg noen menneskeskjebner, livet som jødisk flyktning blant annet.

"Klokkene ringer for deg" og "Farvel til våpnene" foregår i samme tid og er skrevet av Hemingway. Disse gjorde også sterkt inntrykk på meg.

Skrevet

Elleve minutter er en av de mest fasinerende bøker jeg har lest, enten det er sant at historien virkelig er basert på en ekte kvinnes beretninger eller ikke ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...