Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 hvor nær nabogrensen kan vi sette høy hekk/trær? finnes det noen bestemmelser for dette? hvor finner jeg i tilfelle disse?
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #2 Skrevet 26. april 2010 Høre med naboen først og fremst. Jeg hadde blirr rimelig sur om naboen min hadde plantet et høyt tre en meter fra gjerdet mitt, og så vokser det inn i himmelen og stenger for sol og utsikt.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #3 Skrevet 26. april 2010 Det er akkurat dette som er meningen:)
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #4 Skrevet 26. april 2010 Kommer ann på hvor høy hekken/treet blir til slutt. Skal du ha ett tre som blir 9 m høyt skal det stå minst 3 meter unna naboeiendommen.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #5 Skrevet 26. april 2010 Hvis dere bare vil ha en hekk på halvannen meter eller så så kan dere plante den helt inn til grensa. (Slik jeg har forstått det) Men høye trær som sjenerer naboen kan dere jo ikke sette helt inntil andres tomt...
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #6 Skrevet 26. april 2010 I utgangspunktet kan du plante en hekk på inntil to meter i på din side av grensen. Trær er lovlige hvis de er mindre enn 3 ganger så høye som avstanden til grensen. Likevel kan andre ting bli godtatt der det er viktig for den ene parten og ikke særlig til ulempe for naboen.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #7 Skrevet 26. april 2010 Er riktig som 17.07 skriver, så har du planer om en veldig høy hekk, så plant den noen meter innenfor grensen:=) Nabogrensereglene finnes på nett, er bare å søke så finner du de:=)
Gjest @---;- Skrevet 26. april 2010 #8 Skrevet 26. april 2010 Hvis du søker opp naboloven på lovdata så står desse reglene her. Men, generelt sett så sier den at er det en grensehekk du skal sette opp så kan den settes på tomtegrensen. Denne kan ikke bli over to meter og det er ditt ansvar å holde den vedlike på begge sider. Hvis det ikke er en grensehekk så er det samme regel som ved planting av trær. Den kå stå 1/3 av høyden fra tomtegrensen. Dvs et tre/hekk på 3m kan ikke plantes nærmere tomtegrensen en 1m. I tillegg står det som en generell regel at du bør varsle naboene hvis du skal plante/bygge noe som kan på noe som helst vis føre til bry eller sjenanse for naboen. Men, som jeg først skreiv så står alt ette beskrevet på lovdata sine sider under naboloven (granneloven).
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #9 Skrevet 26. april 2010 En hekk kan du sette på grensen, men den har du ikke lov til å la bli høyere enn 2 meter. Trær må stå 2/3 lengde unna grensen regnet etter hvor høyt treet vil bli.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå