Gå til innhold

Gjennomsnittlig vektøkning...


Gajsa

Anbefalte innlegg

Hei!

På 1.termin ligger det god info om gjennomsnittlig vektøkning, men er det noen som vet om det ligger noe god info om hva som veier gjennomsnittlig hvor mye, f.eks baby såså mye, vann i kroppen så så mye, morkake så så mye osv.. Vet jo at ikke det er likt, men jeg tenker gjennomsnittlig..

Jeg trenger litt trøst siden jeg synes jeg har gått opp så mye, kan være greit å vite hvor mye jeg kan trekke fra.....:S

Symfysemålet har hele tiden vært helt normalt, så jeg frykter at de overflødige kiloene ligger på rompa og på lårene....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk beskjed om at jeg burde gå opp 12-15 kg og leste et sted at 11-12 kg er bare ungen og fostervann osv....

Så jeg har tenkt at alt over 12 kg vil sitte igjen en liten stund er i uke 35 nå og har gått opp 10-12 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det beroliger;) Jeg fikk litt sjokk da jeg gikk på vekta idag, har gått opp 13 kg, er i uke 32.. Det har blitt litt for mye kos og litt for lite bevegelse pga bekkenplager.. Får bare henge i og løpe etter vogna når lillemor er klar for tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg kjenner meg HELT igjen i det... Jeg blir gal av at alle maser om de 12 kiloene. Er også i uke 32 og har til nå gått opp 11-12 kilo. Litt redd for å rase opp ytterligere nå på slutten, da jeg begynner å føle meg ganske så rund... Men jeg prøver å tenke at de 12 kiloene er jo minimum! Man skal jo ha såkalte ammelagre også til babyen kommer. Så slapp av og kos deg de siste ukene:)

 

 

Fant dette om vektøkning:

 

Fra mammanett.no: http://mammanett.no/Graviditet/vekt

 

 

Inndeling av vektøkningen i svangerskapet

 

* Foster 3500 gram

* Morkaka 600 gram

* Fostervann 800 gram

* Livmoren 1000 gram

* Brystene 400 gram

* Blodvolum 1200 gram

* Væske i vevet 1200 gram

* Fett 3500 gram

* Gjennomsnittlig vektøkning 12,1 kilo.

Helsedirektoratet viser til at en vektøkning mellom 11 og 16 kilo regnes som normalt.

 

 

Gro Nylander skriver dette om vektøkning i sin bok "på vei":

 

- økningen ligger normalt på 8-18 kg. 12-13 kg er vanligst. (ifølge henne)

 

Omtrent når kommer kiloene i gjennomsnitt?

Første 12 uker: 10% av total vektøkning

12-22 uker: 25% til

22-32 uker: ytterligere 40%

32-40 uker: de siste 25%

Husk at dette er bare et anslag, det er store variasjoner!

 

Ellers har jeg sett denne oversikten flere steder:

 

 

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Tusen takk for kjempegodt svar, beroliger om ikke helt, så en hel del:) Vi får bare kose oss, det er synd at man for en gangs skyld ikke skal kunne klare å slutte å tenke vekt, dette skal jo være en tid i livet der man konsentrerer seg om andre ting enn det...Men blir bare så nedbrutt av å gå på vekta.... Det er jo som du sier så ekstremt mye mas om det fra alle kanter..! Fikk spørsmål her om dagen fra svogern om hvor mange kilo jeg hadde gått opp... Får da være grenser...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært slank, og det er uvant å kjenne at det sitter ekstra kilo på lår, legger og rumpe.. Er litt fristende å passe dietten så jeg blir raskt stram og fin igjen etter fødsel.. Men, jeg prøver å tenke at dette er babyen sine kilo, det er fettreserver den skal få lov å drikke fra de neste 8 måneder! Så jeg har bestemt meg for å prøve å gå opp tilsammen ca 15 kg som er anbefalt, - har bare 1 mnd og 3 kg igjen før målet er nådd. Så har jeg tenkt at kiloene skal få gå like sakte av - jeg bruker jo 9 mndr på å gå opp, så jeg skal bruke 9 mndr på å komme tilbake ned igjen, i takt med at babyen ammer.

 

Godt å ha fettreserver å tære på til amming, så jeg slipper å stresse med å spise som en hest eller bli helt mager og uttæra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var utrolig godt sagt, en veldig fin måte å tenke på spør du meg, det snur litt på tankegangen!:) Takk for svar:)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var utrolig godt sagt, en veldig fin måte å tenke på spør du meg, det snur litt på tankegangen!:) Takk for svar:)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...