Gå til innhold

Hva tenker dere om å få desemberbarn?


Sara Maria

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på hvilke tanker dere andre vordende desembermødre gjør dere om at barna blir født nettopp i desember. Alltid minst i klassen osv...

 

Vi vurderte å ha pause i prøvingen noen måneder for å unngå termin på slutten av året, men kom til at vi ikke syntes ulempen var så stor at det var verd å vente. Kunne jo ikke "bestilt" et januarbarn heller, man vet jo ikke hvor lang tid det tar. Nå gleder vi oss veldig over den lille spiren, men tankene kommer av og til. Hva tenker dere andre om dette? Noen som selv er født sent på året som har egne erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for dette innlegget, har tenkt akkurat det samme selv. Skulle ikke ha desemberbarn, men slik ble det. Dere må ikke missforstå meg, for er selvfølgelig lykkelig over dette, men litt bekymret over det samme som HI skriver, sikkert ett luksusproblem, men ønsker veldig å høre andre sine synspunkter på akkurat dette.. Gjerne positive.. ;o)

 

 

Samboer bli bare irritert når jeg nevner det for han, for han deler ikke samme mening som meg. Jeg er selv født i oktober, og var bestandig lei meg for at jeg synes DET var sent på året, sikkert derfor jeg tenker slik.

 

Men på en annen side, tenk hvor koslig jul det bli da jenter!

 

Med frykt for missforståelse, jeg er lykkelig å gleder meg veldig til desember :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet håpet vi på barn i begynnelsen/på vårparten av 2011, men så ble vi gravide fortere enn planlagt, er selvfølgelig kjempe lykkelig over å være gravid, men har tenkt de samme tankene som dere.

 

Jeg er selv født i oktober, og ergret meg over å være en av de yngste i klassen da jeg gikk på skolen. Men nå er jeg bare glad til for å ikke være født tidlig på året, så kan jeg si at jeg er 24 år litt lengre.. ;) Det eneste jeg ønsker er å slippe å få barn på juleaften, både for min egen og barnets del. Termin er 22 des, så det er dessverre ingen umulighet.

 

Nei, jeg er egentlig overlykkelig over et desember-barn, klart det kan være kjedelig å alltid være yngst, men jeg tror ikke man får noen dårligere barndom av den grunn. Og julen i år kommer vel ingen av oss til å glemme, det blir ihvertfall den mest spesielle julen i livet til meg og mannen min. Og et desember-barn vil være like høyt elsket som et barn født tidligere på året. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er desemberbarn selv og har termin et par dager før min egen bursdag. Å være yngstemann har aldri plaget meg, husker jeg syntes mye mer synd på klassekamerater som hadde bursdag midt i sommerferien :)

Det er eneste som var trist var å fylle 18 sist, når alle andre hadde kjørt bil og kommet inn på utesteder "en evighet" allerede.

 

(Men det kan være greit å minne slekt og venner på at det ikke er kult for desemberbarn å få én felles gave til bursdag og jul).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv født 4 dager før julaften, 20.12 og synes det var kjipt å alltid være yngst i klassen gjennom barne-og ungdomsskolen (var ikke yngst i klassen på vgs), og ble selvsagt ofte ertet for å ha bursdag så sent på året for da måtte jeg jo vente lenger enn de i andre i klassen (som selv var født tidligere på året) med å ta lappen, kjøpe alkohol osv. Fant til slutt ut at det å være yngst ikke alltid er så dumt; jeg vil jo ha noen måneder ekstra på å nyte slutten av tyve/tredve-årene, når ikke 40-årskrisen like tidlig som de andre, overgangsalderen osv ;-)

 

Når det er sagt; jeg hadde aldri noe stort ønske om selv å få desember-barn, men har nå termin med nr. 3 - 21.12.10. Fra før har jeg barn født i juli (nr 1) og januar (nr. 2), så det å gå fra å ha et barn som vil være blandt de eldste i klassen til et som vil være blandt de yngste kommer til å bli uvant gitt ;-) Men det kan jo også tenkes at jeg går over termin denne gangen og at det blir januar-baby på oss nok en gang.

 

Det vil alltid være fordeler og ulemper ved å ha barn født sent eller tidlig på året. Barn født i desember; ikke alle tar hensyn til at et barn som er født like før eller etter jul likevel skal få bursdagsgaver på lik linje med barn født på en annen del av året - disse får gjerne bursdagsgaver og julegaver i ett (urettferdig i mine øyne da man ikke selv avgjør når en blir født). Barn født i januar - de fleste har dårlig råd etter jula = dårlig/lite bursdagsgaver, evt dårlig med bursdagsfeiring, om man ikke planlegger lang tid i forveien selvsagt. Mange fordeler/ulemper, men det viktigste er ikke om man får dette barnet rett før eller rett etter nyttår, men om det er friskt og raskt - og for de som sliter med å få barn kan umulig tidspunkt for unnfangelse samt termin ha noe å si ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt helt det samme selv. har selv bursdag i romjulen, og har alltid syns det har vært kjipt!!! gaver en gang i året, alltid yngst i klassen, alltid bursdag sist.... Så jeg har lovet meg selv å aldri få desemberbarn.... men hva skjedde?? JO termin 24desember!!!! :)

Men, kan ikke annet enn å le av det. Det skjedde, og er glad for at det skjedde. Planen vår var også i utgangspunktet å få et vårbarn, og trodde vel egentlig ikke det gikk så fort å bli gravid etter p-ring slutt, men det var bare to måneder så var jeg gravid gitt :):)

Men er utrolig glad for det, så får bare barnet lære seg å leve med å være desember barn. (kan jo hende jeg blir et par uker over så blir det januar likevel:) et lite håp har jeg jo.) men det som skjer det skjer! :) Da er han/hun hvertfall ikke alene om det, da kan vi være sammen om det :)

Gleder meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søsteren min er født midt i desember, og samboeren min i romjula, så det var ikke akkurat planlagt å få en desemberbaby selv... Nå som det først har skjedd er det selvfølgelig bare koselig, men planen var å få litt utpå nyåret :)

 

Men det går ikke alltid som planlagt,; en venninne av meg hadde termin juleaften i fjor, men fødte helt i starten av desember. En annen hadde midt i januar, men der satte fødselen i gang i romjula, og datoen ble 30.12 i steden.. Vi har snakket en del om det, og blitt enige om at foreldrene styrer endel, som f.eks. at bursdagen blir feriet like "stort" som alle andre sine bursdager, og at pakker ikke "slås sammen"... Jeg begynte på skolen 1 år for tidlig selv og har alltid vært minst, men kan ikke si at det har plaget meg stort. Mamma og pappa har alltid fremstilt det som noe positivt, og det har nok smittet over. Så det hviler et lite "ekstra-ansvar" oss som desember-mamma'er :))

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin tråd! Jeg har også tenkt disse tankene. Mannen min er desemberbarn, og har vel i grunnen aldri tenkt så mye over det. Han syns det var kjipt i 17 års alder, men ellers ikke noe veldig allvorlig. Jeg har termin i midten av desember og kommer ta ks helt i starten av desember, så det blir et tidlig desemberbarn på oss. Vi gleder oss uansett:) Det eneste som gnager meg litt er at dette barnet er så lite når h*n begynner skolen. Jeg syns 6 er tidlig i utgangspunktet, og 5 1/2 er enda mindre. Men ikke mye å gjøre med det nå! Vi får heller kose oss med advent og julebarna våre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja....nå er jeg født i oktober selv om mannen min i november, og kunne jeg valgt, tror jeg kanskje jeg ville valgt en annen måned. Men etter 2 års prøving priser jeg meg bare lykkelig for at vi i det hele tatt får muligheten til å bli foreldre:-)

 

Som senfødt selv, husker jeg mest det at det var så kjedelig å være yngst og at jeg gikk i en klasse høyere enn de andre når jeg endelig hadde bursdag....var kjedelig når jeg fylte 18 også, men etter det har jeg ikke tenkt over det, og nå er jeg glad til;-)

 

Skoletiden har jeg faktisk ikke tenkt på ennå, for jeg tror vi som foreldre vil se utviklingen barnet vårt har og om det vil ha bedre av å vente et år ekstra. Det jeg har begynt å tenke på for noen dager siden, var da venninnen min snakket om barnehageplass.....for oss med desemberbarn, må vi brått vente nesten ett år vi da om vi er riktig uheldig!! :-O

 

Tror desemberbarn blir like så flotte og fine unger som andre månedsbarn. Så får det heller bli vår jobb og gjøre dagen deres til deres og ikke bare julefeiring.

 

Men jeg innrømmer at jeg skal gjøre alt for å knipe igjen på akkurat den 24. altså :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i grunnen kjipest å være minst når man venter på å få det "de andre" har. Som mopedlappen, billappen, lov å kjøpe alkohol, komme inn på utesteder og sånne ting... Men samtidig er det greit å betale halvparten på bussen lengre enn de andre. :) Og det er "omsorgs" fordeler ved å være yngst i klassen.. :) Nei vet ikke helt jeg altså. Jeg ser jo selvfølgelig problemet!

 

Har måtte lære med å deale med dette.. har en gutt som er født lille julaften, og har nå termin 12. desember! Og har konkludert med at mars er den måneden vi lager barn. :) Trøsten er jo at de ikke er alene om dette da.. De har alltid hverandre. :) hehe. Mammas små i hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt akkurat de samme tankene. Selv er jeg januarbarn og har alltid vært eldst i klassen. Ikke alltid stas det heller. Ja jeg var førstemann til å få lappen, men jeg var også førstemann til å kunne gå på byen, men hadde ikke noen å ta med meg da alle de andre ble 18 senere på året. Så det er ikke alltid stas det heller.

 

Ellers er det MANGE i vår familie som er enten desember eller januar barn. Det var også en av grunnene til at vi planla å få et vårbarn i steden. Men sånn ble det ikke, og nå er vi veldig glad for at det skal komme et lite familiemedlem til : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt så mye på det, annet at jeg håper at babyen ikke kommer på julaften. Det er jo ikke krise, men vil helst at ungen skal få sin egen dag, hvor bare han eller hun får pakker og ikke alle de andre.

 

Jeg har alltid tenkt at det er en liten ulempe ved å ha termin på nyttårsaften, (eller å få en unge rundt juletider) men samtidig er det litt artig også. Det med at de blir minst i klassen tenker jeg ikke så mye på. Det får bare gå. om jeg merker at hun er veldig sent ute, så kan det hende jeg søker om å få henne inn på skole året etterpå, men det får tiden vise. Trenger ikke nødvendigvis å bli slik at de er tregere enn de andre.

 

Jeg gleder meg mest bare til å få en unge til jeg, og at jeg får to tette, som forhåpentligvis blir gode venner :) Nå når jeg først har blitt gravid, syns jeg ikke det gjør noe som helst :) Men hadde jeg planlagt det, så hadde jeg nok prøvd å unngå desember.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Ser at mange har samme tanker som meg. Å måtte vente noen måneder på å få gå på byen eller ta lappen ser jeg ikke så tungt på, litt motgang av det slaget tror jeg ingen har vondt av. Jeg tenker mer på om det er dumt om han eller hun ikke klarer å henge med de andre på skolen, alltid er dårligst i idrett e.l. Men tror nok at det skal gå bra. Og så er jeg helt enig i at det er viktig at bursdagen til desemberbarn blir like spesiell som andres, uansett om man velger å feire den på dagen eller en annen dag. Fordeler vi har tenkt på i forhold til å vente lenger, er at det bare blir to skoleår opp til storebror, og at de derfor blir "tettere" enn om nr to hadde blitt født i 2011.

 

Vi gleder oss uansett veldig til familieforøkelsen og tror ikke dette kommer til å bli noe stort problem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe. de samme tankene går igjen her. Skulle jeg valgt ville det blitt tidlig høst, eller vår, IKKE desember, Er selv en September, og syntes selv det var sent, hehe! Nå gleder jeg meg bare over det, tenk så flott jul vi får i år jenter :)

 

Eneste er, håper ikke vi blir liggende på sykehuset selveste julaften, min termin er 1 desember, så frykter det ikke selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker ikke så mye på det. fikk i des sist og synes bare det er koselig. ja de er mindre når de begynner på skolen men jeg tror ikke det er så stor forskjell om man er født i september-oktober-november eller desember egentlig. de klarer seg nok like bra ;) jeg skjønner tanken om julaften da. Jeg fikk første 11 desember og har nå termin 1-3 desember så da blir det litt før de "travleste" dagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kjæresten min hadde bestemt oss for å bake, men var enige om at akkurat den måneden skulle vi hoppe over forsøket, slik at det ikke blei et desemberbarn. Men da satt`n gitt! Det er jo ganske komisk :) Vi har hatt noen litt strevsomme (les: dame veldig ivrig) bakeperioder uten noe resultat og så den ene måneden vi skulle stå over så er det full klaff :) Så, som de fleste av dere andre her ønska vi oss i utgangspunktet ikke et desemberbarn, men det spiller da virkelig ingen rolle. Hvis man kunne fra øverste hylle så er det sikkert en fordel å ikke være minst i klassen, men ellers har det jo lite å si. Jeg må bare gi kjæresten min et poeng for teorien om at spiren gror best når man slapper av og hygger seg :) Med andre ord ingen grunn til å ta tempen og komme løpende med skjørtet oppunder armene når kalenderen sier "Kjør!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken har slått meg om at det ikke var noen god ide med desemberbarn. Både fordi jeg tenker på barnet, i verste fall å få bursdag på samme dag som julaften, som er barnas største begivenheter i året, da "mister" man liksom et sånt høydepunkt. Også for min egen del, som ikke har lyst til å ligge på føden i jula!

 

Men- håpet er at jeg føder et par uker før termin sånn at det blir tidligere i desember. Barnet blir heldig som blir en av de yngste som får være med på div- f.eks. nesten ett år før de andre begynner å studere osv, og fortsatt ha "god" tid osv. Eller- at det blir et januarbarn over termin. Da kan jeg roe meg selv ned når barnet blir eldre at barnet får gleder av å være eldst i klassa, og vil sannsynligvis bli senere utsatt for div ting som festing osv (nesten ett år senere enn de som er født i desember selv om de er omtrent like gamle).

 

Om barnet likevel blir født på julaften eller i romjula eller noe, så må man jo bare gjøre det beste ut av det. Arrangere bursdag f.eks. to uker før bursdagen, sånn at man skiller jul og bursdag. Og hvis det er det de er vandt med, så blir vel ikke det noe rart i grunn. Også i tillegg ekstra stas på dagen i jula, med tradisjon at man møtes denne dagen i jula hos oss eller noe i den duren :)

 

Selv så planla vi egentlig å begynne måneden etter sånn at det ikke skulle blitt desemberbarn, men så liksom ikke vits i å bruke prevansjon når vi likevel hadde bestemt oss, og trodde ikke vi kom til å bli gravid så fort. Men selv om vi hadde ventet en mnd så kunne vi fått et desemberbarn hvis jeg føder før termin.

 

Man får aldri planlagt alt- selv om termindato ikke er perfekt, så håper jeg at spiren er perfekt, og når han/hun blir født, er det alt som betyr noe :) Tidspunkt for fødselsdag blir en bagatell man må lære å leve med, som så mange andre bagateller som alltid vil være der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Jeg tenkte på akkurat det sammen som dere, at jeg egentlig ikke ville ha desemberbarn, men når mars måned kom og jeg viste at ble jeg gravid nå ble det desember, ble jeg egentlig bare litt mer gira. For det er jo helt typisk at den måneden man godt kunne hoppet over, ja da blir man sikkert gravid. Vi hadde prøvd i noen måneder, og tenkte at det ikke gjorde noe om det gikk en måned til, slik at det ikke ble desember. Men så ville jeg jo gjerne bli gravid så fort som mulig, så vi gjorde ingen forskjell, og selvfølgelig da gikk det.:-)

 

Synes egentlig det er litt kult at det blir desember....litt spennende om det blir før eller etter julaften (har termin 19. desember) Så er egentlig bare glad for at det ble desember, det er jo ferrest som er født i desember....litt mer spesielt enn på våren:-) Det med at man er minst i klassen har vel egentlig bare noe å si når man venter på å bli 18 år, og det er jo ett år av livet...så det er jo ikke så farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare gi en tilleggskommentar her.. Dere trenger ikke å frykte så veldig for å tilbringe jula på sykehuset. Den kommer nemlig der og. :) Og selv om kanskje ikke ribba er like god der, så har man forhåpentligvis en familie som tar seg noen timer av feiringa ( i mitt tilfelle kom de på skift) for å feire litt med dere og. :) Og hvis dere er like heldige (!!) som jeg var og føder lille julaften, så er dere nok så slitne at dere ikke merker at det er jul engang... :) :) hehe

 

Det går fint dere! Ei jul på sykehuset er ikke verdens undergang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den følelsen jeg satt igjen med etter forrige fødsel, var bedre enn alle julaftener tilsammen, og jeg har ikke hatt dårlige julefeiringer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde termin 3.februar, men gutten vår hadde det ikke så bra i magen og vokste ikke og måtte tas med akutt keisersnitt 2.desember. Vi snakket hele tiden om at vi IKKE ville ha et sent på året-barn og hipp hurra- vi skulle jo få et februar-barn, men så ble det jammenmeg en desember-gutt :)

 

I det store og hele spiller det jo ingen rolle.. det er ikke så veldig mange år i livet at bursdagen er så kjempeviktig.

Men siden gutten vår er prematur kommer vi til å vurdere å la ham starte på skole ett år senere dvs når han egentlig skulle vært født.- Drastisk å starte et år tidligere på skole fordi han kom to mnd for tidlig. Dersom han ikke er skoleklar lar vi ham starte senere og da blir han evt eldst i klassen. noe som ikke er så dumt. Tiden vil vise :)

Det er nå uansett blitt folk av folk med bursdager alle måneder i året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier "dumt om han eller hun ikke klarer å henge med de andre på skolen, alltid er dårligst i idrett e.l. "

Ingen grunn til å tro at et desemberbarn er dårligere i sport etc enn barn født i andre måneder!! Et desemberbarn kan være mer skoleklar enn et januarbarn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jer er selv født i desember, og mannen min har også bursdag i desember. Så jeg har alltid sagt at jeg ALDRI skal ha barn så sent på året. Husker at jeg syns det var helt pyton når jeg var liten.

Var inne på tanken med å vente med prøvinga vi også, men fant ut at siden det tok så lang tid å bli gravid forrige gang, var det bare å dure i vei:-)

Selvfølgelig ble jeg gravid på 2. forsøk denne gang, og med termin i desember. Men tenker at det ikke spiller noen rolle lenger! Bedre med et desember barn enn ikke:-) Gleder meg VELDIG til desember 2010:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt flott synes jeg, kanskje blir minien født på min egen bursdag i starten av måneden? Noen må være minst, slik er det bare, skillet må gå et sted. Men jeg har alltid hatt venner som også fyller på slutten av året, så ikke synes det var så dønn negativt når feks vente på å ta billappen osv.

 

Men nå har jeg ikke risiko for å føde på julaften eller i romjulen. Det synes jeg ikke virker så stas. Synes det var litt kjipt med nr 2 som jeg hadde menstermin med på julaften, men han drøyde til godt uti januar før han ville ut.

 

Men uansett så er babyen som kommer det viktigste! At alt er vel med h*n! Lykke til alle sammen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg er heldig som er gravid og kan få barn og er kjempe glad for det. om barnet er født i des eller en annen måte er igrunn det samme tenker jeg....

men jeg er selv født SENT på året og vet jo at det er litt kjedelig med sen bursdag ol men nen må jo være født sent også

 

KAN MAN FÅ NOEN BEDRE JULEGAVE DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...