Gå til innhold

Trass - 3 åring. Jeg må ha noen råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er snart ikke levelig her hjemme. Alt blir en krangel.

Noen som har noen efektive råd til en frustret mamma...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ingen lett sak...

Mitt beste råd må være å skryte masse av barnet når det gjør noe bra. For tell han stadigvekk at du er stolt av han og hvor glad du er i han. Gjør positive ting sammen, og kos dere masse. Det jeg prøver å si er at du bør bruke mye tid på å bygge opp et positivt forhold.

Trasset bilr ikke borte av den grunn, men når disse epispodene kommer blir det lettere å stå i disse. Det er lettere å være en bestemt, kanskje også streng mamma når du med god samvitighet kan si til deg selv at dere stortsett har det veldig bra sammen.

10 positive for 1 negativ er en god leveregel tenker jeg.

Det er jo veldig vont hvis du føler at forholde deres har kjørt seg fast og at det er veldig preget av negative forhold.

Når det gjelder selve trassepisoden vil jeg nok si du må være bestemt, og ha den samme regelen hver gang. Det er bedre å si ja med en gang i stede for å si nei og så si ja vel da. SÅ før du sier nei tenk deg om, kanskje kunne du sagt ja.

Trass er jo en naturlig del av barns utvikling. Vi er jo "programert" til å utvikle oss ut av mor og fars fang. En dag skal vi klare oss selv. Barna vil prøve å ta egne avgjørelser og bestemme selv.

Kanskje kan dere ha noen ting som arne får lov å bestemme selv.... kanskje kan også barne få lov å prøve selv. Prøve å ta på skone selv, prøve å spise med kniv og gaffel, prøve å smøre brødskiva selv.

Kommunikasjon. Vær tydelig. Si i fra til barnet. Dette må en voksen gjøre.

Håper dette har vært litt til hjelp.

Men dette er vanskelig. Barn er forskjellige, og det finnes desverre ingen fasit...

Hilsen førskolelærer

Skrevet

Takk for svar. Tar gjerne imot flere...

Skrevet

Jeg merker på min straks 3-åring at om han får den oppmerksomheten han trenger fra meg, blir trassen mye mindre. Vær oppmerksom og til stede, ikke se tv/les aviser/internett når han er der, men vær MED han.

(sier ikke at du ikke er til stede altså, jeg bare skriver ut fra egen erfaring)

Skrevet

Å spørre:

Hva skal jeg gjøre når barne begynner å trasse...

Blir på samme måtte som å si:

Hva skal jeg gjøre når alle konfrimasjonsgjestene kommer å jeg ikke har hverken mat eller kaker....

Du må gjøre forebygge. Forberede deg på forhånd.

Et barn som får respekt å anerkjennels, har sansyneligvis støre sjans for å respektere deg og dine regler også...

Skrevet

Noen som ikke mener at barnets trass er foreldrenes skyld???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...