Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #1 Skrevet 25. april 2010 Jeg er snart ferdig utdannet sykepleier. Arbeidstid vil være fra 07 til 15 dagvakter og 1430 til 22 kveldsvakter. Når jeg har dagvakt tar mannen ungene om morgenen. Jeg får hentet de tidlig og vi får masse ut av resten av dagen. Når jeg har kveldsvakt tar jeg ungene om morgenen og vi får en rolig morgen. Resten av dagen til jeg skal på vakt kan jeg slappe av, gjøre husarbeid, handle det nødvendige, gå til frisør etc. Ting som man må gjøre av og til. Arbeid hver 3.helg innebærer at jeg også har fri dager midt i uken, og kan levere unger sent og hente tidlig, samt at jeg får gjort mye midt på dagen. Nå har jeg ikke begynt å jobbe som sykepleier, men er det noe jeg har misforstått her?? Synes det virker greit jeg. har jo vært i praksis i mange uker og ser ennå ikke at det er så mye negativt.
Aliena Skrevet 25. april 2010 #2 Skrevet 25. april 2010 Jul, påske, nyttårsaften, 17.mai. Da er det rimelig negativt å jobbe turnus.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 25. april 2010 #3 Skrevet 25. april 2010 Jeg synes at man etterhvert blir sliten av det, jobbe til 22 eller 23 på kvelden, hjem og kobble av litt, legge seg og så opp grytidlig igjen. fint med de fridagene i uka, men utrolig kjedelig å jobbe helgen, man føler liksom at alle andre har fri og at man går glipp av så mye. Veldig kjipt å jobbe høytider som jul, påske, 17 mai osv, spesielt hvis man har barn.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #4 Skrevet 25. april 2010 ja når du sier det på den måten så..hehe. Jeg håper å få jobbe på kirurgisk avdeling jeg da. Lavaktivitet i ferier
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #5 Skrevet 25. april 2010 Som flere nevner, negativt: jul, nyttår, påske, netter.... hate it! Derfor skal jeg skaffe meg ny utdanning nå.
Stina <3 Skrevet 25. april 2010 #6 Skrevet 25. april 2010 Jeg har jobbet turnus i overt 2 år nå og er så fornøyd Jeg har ennå ikke funnet noe negativt Klart at det er jul, påske, 17 mai og slikt Men jeg jobber ikke hver eneste jul På jobben min går det minst 3 år mellom hver gang vi jobber julaften Og med en så snill sjef som jeg har er det ikke noe problem å bytte Og jeg får gjerne fri (uten lønn...) hele julen og påsken og slikt hvis vi har vikarer som vil jobbe
Gjest ->>- Skrevet 25. april 2010 #7 Skrevet 25. april 2010 Høytider, døgnrytme og litt hyggelig å treffe sin partner innimellom også.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #8 Skrevet 25. april 2010 takk for noe positivt Det er litt tøft å straks skal ut i yrke og kun høre negative ting! Hi
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #9 Skrevet 25. april 2010 Har jobbet på kirurgisk avdeling i mange år, og tror ikke du skal satse altfor mye på rolige dager i ferier. Ofte sammenslåinger med andre avdelinger for å avvikle ferier, og i løpet av mine 10 år som sykepleier (hvorav 8 på kirurgisk avd) så er feriene de verste tidene... Lavaktivitet er en fint ord i planleggingsfasen, men det slår ikke feil; det blir alltid mange flere pasienter enn beregnet. Nåe det er sagt, mange fordeler ved turnusarbeid, du nevner jo de fleste selv. Personlig så har kroppen min funnet ut at tre-delt er for tøft, nattevaktene ødelegger alt. Dessuten er det fryktelig hardt å komme hjem fra jobb ca 23 for så å koble ut i hodet, prøve å sove litt før man skal stille uthvilt på jobben kl 07 neste morgen. Å jobbe julaften, nyttårsaften, pæsker, 17.mai etc er heller ikke attraktivt etter at jeg fikk barn. Men, vi er forskjellige. Mange av mine kollegaer elsker turnusjobbing, og syns det er topp i småbarnsfasen.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #10 Skrevet 25. april 2010 Det kommer nok veldig an på hvordan man er som person. Jeg har jobbet turnus, og syntes jeg så mindre til mannen min enn jeg ønsket. jeg ble også sliten av at ting var litt lite forutsigbart. Jeg kunne ikke planlegge ting før jeg fikk vaktene mine (fikk dem for en måned av gangen, men likevel.. )... syntes det var utrolig slitsomt de dagene jeg hadde senvakt og tidligvakt neste dag. Det føltes nesten som om jeg bare jobbet og sov.. selv om jeg hadde fri neste dag.. Jeg ble nesten døgnvill på en måte. for å ikke snakke om nattevaktene.. blæh, for noe herk! Og, selvfølgelig, som de andre nevner: helligdager!!
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #11 Skrevet 25. april 2010 jobbet i turnus før i flere år, og begynte med vanlig (08-16) for et år siden. jeg savner turnus. savner det å kunne få gjort ting på dagtid, savner rolige kvelder på jobb, og den fine stemmninga i høytiden jeg jobbet på et sykehjem..
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 25. april 2010 #12 Skrevet 25. april 2010 Jeg synes det er veldig lite negativt ved det, men så kommer det også an på turnusoppsettet. Noen turnues er gode, men andre er dårlige. Jeg har vært heldig med min turnus. Nattevaktene kan være tunge, om man går mange på rad, også har man ikke fri hver helg. Men synes ikke det gjør så mye, for jeg har fri på hverdager. Da kan jeg gå i byen uten at det kryr av mennesker og lange butikkkøer. Jeg føler også at jeg har masse fri når jeg jobber i turnus. Har intensiv jobbing når det er helg (hver 3. helg), men har derimot fri hver 3. uke om jeg bytter en vakt, og bytte får man stort sett gjort, i og med at alle vil bytte bort en vakt. Man kan trikse og mikse slik at man kan få langfri ganske ofte, i og med at man kan bytte. Det er vanskelig å bytte arbeidsdager med andre når man har en 8-16 jobb, da jobber jo alle likt. Man må derimot jobbe mer intensivt en periode senere, men ikke nødvendigvis, for man kan spre byttevaktene utover, slik at man ikke tar igjen alt på en gang. Jeg synes ikke det er negativt å jobbe hellidager, for man tjener ganske så godt på det. Vi får til og med 50 % helligdagstillegg på helligdager vi ikke jobber på. Det er luksus det Men nå som jeg har blitt mamma, blir det litt annerledes med helligdagene. De store helligdagene som 17. mai, påskeaften, julaften og nyttårsaften vil man jo feire med barna sine. Men om man ønsker og det lar seg gjøre, kan man bytte disse dagene med mennesker som ikke har unger, og som ønsker å tjene litt ekstra. Derimot har jeg mulighet for å være hjemme på dagtid med ungen. Hun trenger ikke gå i barnehage hver dag 5 dager i uken. Jeg har jobbet 8-16 jobb også, det er ikke noe for meg. Hvis jeg kan velge, så velger jeg turnus! Det er digg å kunne ha litt variable arbeidstider. Det gjør også arbeidsdagen mer varierende, fordi man gjør ikke det samme på hver vakt. På dagvaktene gjør man en ting, på ettermiddagsvaktene noe annet, og på nattevaktene er det veldig lite å gjøre i mitt yrke. Da ser vi film, spiser god mat og denslags.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #13 Skrevet 25. april 2010 Det jeg husker tilbake til med en mamma som jobbet turnus som sykepleier var at hun ofte var på jobb(kveldsvakt) i høytider,(selvsagt ikke hvert år),på dager som 17.mai, St. hansaften og andre "familiedager", bursdager og familieselskaper. At hun ikke kunne være med på div arrangementer, feks basarer, klassefester, konserter jeg deltok på. For meg var det alltid "trist" at hun ikke kunne være med, og jeg savnet henne alltid i sånne sammenhenger. Pappa var ikke fullgod erstatning for meg da. Han var også mye ute og reiste når jeg var liten, og det var da farmor og farfar som steppet inn, og heller ikke de kunne erstatte mamma. Dette er hvertfall min erfaring. Jeg var nok ganske sart som liten, og det er nok mye av grunnen til at jeg reagerte som jeg gjorde.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #14 Skrevet 25. april 2010 hvis man ønsker fri på helligdager er det jo bare å ta det ut som feriedager. ... ser ikke på det som det største problemet.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #15 Skrevet 25. april 2010 Uffameg...ja, dette må være forferdelig. Jeg skal i alle fall så langt det lar seg gjøre være med på alt som mine barn deltar på. Da får jeg bytte vakter, evt betale noen for vaktene hvis det går an. Huff..stakkars jentene mine....nei, de skal ikke lide! Hi
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #16 Skrevet 25. april 2010 Vel, det er jo greit så lenge barna er i barnehage, men når de begynner på skolen kan du jo ikke levere dem senere og hente tidlig osv. Så er det dette med helger, ferier, jul, påske osv. Men alt går jo, bare en innstiller seg på det.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #17 Skrevet 25. april 2010 Jeg har ikke noe negativt å si om turnusarbeid :-) Jeg jobber 80% nå som ungene er små, og da jobber jeg tre vakter i uken og hver tredje helg. Å jobbe på helg er HELT greit, jeg får jo masse tid med ungene likevel. Når det gjelder røde dager så har det heller ikke vært noe problem, da vi stort sett har folk som er veldig interessert i å jobbe disse dagene og vi andre kan "gi bort" vakter. Ellers så syns jeg det er helt ok å jobbe f.eks pinse og påske (ikke hele påsken), da dette gir ekstra penger i sekken som gjør at jeg kan ta fri f.eks i julen... Men dette kommer jo veldig an på arbeidsplassen og din egen innstilling tenker jeg. Jeg forsøkte meg i en 8-16 jobb for en tid tilbake, og jeg syns jeg hadde mye mindre tid med ungene og ikke minst mye mindre overskudd!! Hurra for turnus sier nå jeg ;-)
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #18 Skrevet 25. april 2010 Eksen min jobber i kirka og spiller orgel på julaften, påske, pinse og 17 mai, så den problemstillingen møter du i mange andre yrker også. Men prøv det ut - noen elsker det, andre ikke.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 25. april 2010 #19 Skrevet 25. april 2010 det er ikke alltid det er så lett å bytte vakt på feks juleaften, ikke der jeg jobber ihvertfall. Og det er ofte ikke lov å ta ut feriedager på disse dagene, fordi det er vanskelig å få tak i vikarer, dyrere med vikarer osv.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #20 Skrevet 25. april 2010 Hehe, tror ikke mange avdelingsledere godtar det nei. Ta ut helligdager som feriedager, de hadde hånet meg rett i ansiktet om jeg hadde bedt om noe sånt... All ferie må være avviklet før juleturnusen starter hos oss.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 25. april 2010 #21 Skrevet 25. april 2010 Jeg synes det er kjempebra å jobbe turnus, kunne aldri tenkt meg noe annet! Har som du sier, fridager innimellom.. Leverer senere de dagene jeg jobber kvelden.. Nå jobber jeg bare 75% da, og synes det er helt topp! Ja, man må jobbe høytider.. Men det er faktisk en rullering på det de aller fleste steder.. Og mange steder er det alltid noen som VIL jobbe slike dager.. Synes det er helt topp med muligheten for å dra ut å handle midt på dagen når andre jobber, istedetfor lørdager hvor det er stappfullt med folk!
NormaJean Skrevet 26. april 2010 #22 Skrevet 26. april 2010 jeg trives veldig godt med å jobbe turnus. føler det gir mye fleksibilitet! Så kommer vel ann på om man liker slikt eller ei. Jeg har jobbet som sykepleier i 4 1/2 år og har fortsatt til gode å jobbe en helligdag ufrivllig. Dvs, har enten kunnet bytte eller så har jeg jobbet fordi jeg selv vil. Nå jobber jeg bare natt og syns det er ganske supert! Men føder om 2 uker så skal jo ikke jobbe igjen før til 2011, skal da revurdere arbeidstillingen min. Som sykepleier er det lettere å forandre på arbeidsprosent, tider, og sted. "Man har det som man tar det" er det vel noe som heter;)?
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #23 Skrevet 26. april 2010 Jobber selv skift og kunne ikke tenke meg å jobbe mandag til fredag 8-16. Hender jeg har vakter 8-16 eller 9-17 og det er jo bare mas. Stress på morgenen for å bli ferdig for å levere unger, stress når man kommer hjem, prøver å bli fort ferdig med middag, slik at vi får noe ut av kvelden før ungene legger seg 19:00. Men er ikke mye vi får gjort da. så jeg synes det er mye bedre da jeg er ferdig 14:00 og kunne hente de tidligere og vi har god tid til å lage middag, og fortsatt tid igjen før det er natta. Og de dagene jeg kan levere sent, koser oss med frokost og har tid noen timer sammen før jeg må levere i barnehagen. Klart det er kjipt når det er høytider, men er man vant til det så er det ikke så mye problem. Kommer ikke så ofte og vi har i alle fall muligheter til å bytte eller ta ferie. Og jobber hver tredje helg, noe som er helt greit da jeg like å ha en fridag midt i uka. Jeg skulle bare ønske mannen jobbet 8-16 og ikke på sjøen, da han er borte 14 dager omgangen.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #24 Skrevet 26. april 2010 Jeg har jobbet turnus i fem år nå og stortrives med det. Det passer oss perfekt at jeg har perioder med lengre fri, mens min mann da jobber vanlig dagtid. Det skal sies at vi har en veldig grei turnus, og ikke minst en grei sjef hvor det ikke er noe problem å få fri på helligdager og generelt når vi måtte ønske det. Det eneste som er litt negativt er helgejobbingen. Da skulle jeg gjerne ha vært hjemme med familien men sånn er det nå bare en gang.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2010 #25 Skrevet 26. april 2010 Jul, påske, nyttårsaften, 17.mai osv som de over skriver. Har vært i turnusjobb i over 12 år nå og holder for tiden på med studier for å komme bort fra turnusarbeid. Etter å ha måttet jobb julaften kveld det ene året, julaften dag neste år og deretter julaften kveld igjen fikk jeg nok. Jeg har gått glipp av mye med barna mine pga turnusarbeid. Ikke minst helgene som blir ødelagte gang på gang og jeg ikke får være med på mange kjekke aktiviteter med barna. Det er utrolig kjipt å måtte bytte helg for jeg absolutt ønsker å være med barna for noe spesielt skjer på min arbeidshelg. Når jeg bytter helg må jeg jobbe 14 dager på rad og det synes jeg er veldig slitsomt. I min turnus har jeg hatt veldig mange kvelder (noe det er mye av i min jobb) og jeg får ikke fulgt opp ungene på trening eller andre aktiviteter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå