Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #1 Skrevet 25. april 2010 Jeg tilhører ikke den såkalte overklassen og er således ikke opplært i en haug av disse reglene som gjelder. Kan noen vennligst opplyse meg litt, helt seriøst. En regel har jeg fått med meg: Skoene tas ikke av innendørs. Flere?
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #2 Skrevet 25. april 2010 vinglass holdes i stetten og ikke på selve glasset
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #3 Skrevet 25. april 2010 Man starter ytterst når man skal spise flere retter ( bestikket). Svært viktig med bordmanerer. Man bør også presenteres av noen andre når man er i et finere selskap og skal bli kjent med nye mennesker.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #4 Skrevet 25. april 2010 man spiser like små biter som en 8 mnd baby..
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #5 Skrevet 25. april 2010 Man skåler i luften, dvs. klinger ikke glassene inn i hverandre. Og det er viktig å se de andre inn i øynene og heve glasset lett etter at man har drukket en skål
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #6 Skrevet 25. april 2010 Man hever ikke glasset over øynene i en skål, man skal heller ikke røre drinken sin før husverten har sagt skål!
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #7 Skrevet 25. april 2010 Er det ikke noe med at ved kaldmat venter man til alle har fått før man begynner å spise... ved varmmat venter man til alle har fått hvis man er færre enn (husker ikke helt antallet.. ).. mens i f.eks brylluper og store selskaper der man er mange begynner man å spise med en gang man har fått det servert.. Noen som kan disse reglene?
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #8 Skrevet 25. april 2010 Albuen(e) skal ikke være i kontakt med bordflaten.. I følge Hotel Cæsar får ikke overklassen være sammen med noen fra arbeiderklassen
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #9 Skrevet 25. april 2010 Etter en skål, sett ikke glasset ditt ned før han/hun som startet skålen gjør det.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #10 Skrevet 25. april 2010 *noterer, noterer* Jeg lærer! Flere? Ingen som kan noen überteite regler?
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #11 Skrevet 25. april 2010 Man respekterer kleskoder og man vet at hva sjakett er og når det brukes
Gjest Antarctica Skrevet 25. april 2010 #12 Skrevet 25. april 2010 Er man flere enn 8 til bords, kan man begynne å spise med en gang, ellers vil alle måtte spise maten kald. Men er man færre er det penest å vente. Og ja, verten sier skål og velkommen til bords, og da heves glassene for første gang. Men de viktigste reglene - og de er uavhengig av klasse - handler om at man tar hensyn til mennesker rundt seg. Å presentere seg for folk er i den kategorien (tar du ikke kontakt og sier hvem du er og slår av en prat er det jo det samme som å ignorere dem); likeledes å holde albuene unna bordet (man gjør det fordi man ikke skal breie seg på andres plass, ikke fordi det "står i regelboka"). Å bedrive lett konversasjon er også begrunnet av det samme: samtalen skal flyte og interessere alle, og ikke støte noen. Det dreier seg om hensyntagen, mot deg selv, vertskapet, alle gjestene. Eller kort fortalt: "Being a gentleman means putting others first." (Suppleres av "Where there are gentlemen, there will always be ladies" - at en ekte gentleman vil omgås enhver kvinne som en lady).
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #13 Skrevet 25. april 2010 Det er lov å legge fra seg kniven når man spiser, hvis det ikke er utpreget knivmat, men da skal man ta gaffelen over i høyre hånd. Ha servietten i fanget, ikke la den ligge på bordet Legg kniv og gaffel samlet og litt på skrå mot venstre på tallerkenen når du er forsynt Aldri berør kniven med munnen ikke berør tennene med gaffelen/skjeen slik at det gir lyd når du spiser
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #15 Skrevet 25. april 2010 -Man skåler aldri med kongen eller dronningen, med mindre de inviterer til det. - Når man bruker hansker til kjole, skal de tas av når du spiser, men kan beholdes på når man danser eller håndhilser. - man dekker til skuldrene i kirken ( gjelder forsåvidt ikke bare overklassen) - man konverserer med sin borddame/herre, og danser gjerne første dans med vedkommende ( pliktdansen) - par som er forlovet sitter sammen ved bordet, mens gifte par splittes.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #16 Skrevet 25. april 2010 ??? Mener dere at dette er overklassens etiketteregler?? De aller fleste tingene her er jo ting man lever etter i jobbsammenheng - forretningsmøter osv.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #17 Skrevet 25. april 2010 Skulle du mot formodning være i samme selskap som kongen kan du ikke begynne å spise før kongen har begynt å spise, og du må slutte å spise når kongen er ferdig med å spise.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #18 Skrevet 25. april 2010 Mener dere virkelig at dette er overklasse? Trodde mye av dette var vanlig folkeskikk. Noen som virkelig stapper kniven i munnen? Da hadde jeg fått kjeft som liten ja, og det i et arbeiderhjem.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #19 Skrevet 25. april 2010 Jeg har lagt merke til at det er veldig behagelig å være sammen med mennesker som kan skikk og bruk og som har reist litt rundt i verden og er vandt til å omgås mange forskjellige typer mennesker. Folk som har er trygge på seg selv, vet å få andre til å føle seg vel ved å inkludere folk, småprate med alle, være oppmerksomme, åpne døren for andre osv. Det dummeste jeg vet er jenter som ikke lar seg oppvarte og blir fornærmet når en mann opptrer som kavaler. Dette har ingenting med overklassen å gjøre, men med folkeskikk.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #20 Skrevet 25. april 2010 Jeg har lagt merke til at det er veldig behagelig å være sammen med mennesker som kan skikk og bruk og som har reist litt rundt i verden og er vandt til å omgås mange forskjellige typer mennesker. Folk som har er trygge på seg selv, vet å få andre til å føle seg vel ved å inkludere folk, småprate med alle, være oppmerksomme, åpne døren for andre osv. Det dummeste jeg vet er jenter som ikke lar seg oppvarte og blir fornærmet når en mann opptrer som kavaler. Dette har ingenting med overklassen å gjøre, men med folkeskikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå