Gjest Skrevet 25. april 2010 #1 Skrevet 25. april 2010 Jeg har 6 uker til termin og blir stresset over alle som planlegger å besøke oss (og overnatte) de første ukene. Flere?
*LillaMeg* Skrevet 25. april 2010 #2 Skrevet 25. april 2010 Jeg blir mer stresset og lei av alle som maser om å sove her før fødsel, enn etter.. Jeg har en masete og veldig spes familie.. Man må bare si nei, og ingen vet hvordan formen er etter en fødsel, så du har lov å nekte dem å komme eller avvente til du vet hvordan formen er.. Er ingen skam å si at man ikke orker.. Nå venter vi barselbesøk av svigers, og jeg må si jeg gleder meg litt.. Blir godt å ha noen som kan ordne litt og hjelpe til litt.. men hadde ikke latt de komme om jeg ikke orket, eller hadde ett bra forhold til dem. Selv om det er svigers..
Gjest Skrevet 25. april 2010 #3 Skrevet 25. april 2010 Oi, heldigvis tenker familien min og svigerfamilien litt lenger enn det. Overnattingsbesøk når du har ny baby høres utrolig slitsomt ut. Skjønner godt at folk vil besøke, men vær klar å at dere ikke driver noe hotell. Antagelig lettere å sifra med en gang enn å bli nødt til å forholde deg til det etter fødselen. Uff, håper du ikke blir mast ihjel før juni da:)
Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 25. april 2010 #4 Skrevet 25. april 2010 Hei! Jeg har termin i juli, og jeg har sagt til mann min at vi ikke skal fortelle noen om når fødselen starter, før jenta vår er ute og litt etter dette... Orker ikke maset jeg, selv om jeg vet at de venter i spenning og gleder seg, jeg har også sagt til han at jeg ikke orker besøk hjemme før minst 2 uker etter fødsel... Selvfølgelig får de komme på barselbesøk på sykehuset å se prinsessa, men når jeg kommer hjem, vil jeg ha fred og ro, jeg har fått 2 ganger før, å husker hvor evig mas det var når jeg kom hjem... Og han var enig med meg... Nå kommer jo alt an på hvordan formen min er, men jeg håper å tror de respekterer våre valg... ) Jeg synes du skal si nei til overnattingsbesøk før og etter fødsel om du ikke ønsker dette... )
Svirra Skrevet 25. april 2010 #5 Skrevet 25. april 2010 Må være greit å gi beskjed om at de må bo på hotell eller noe når de kommer rett etter fødsel. Min familie har hvertfall fått beskjed om det og det var helt greit. Alle skjønner jo at tiden rett etter man kommer hjem sannsynlighvis blir veldig slitsom. Lykke til:-)
Gjest Skrevet 25. april 2010 #6 Skrevet 25. april 2010 He He He, nå ler jeg litt her, unnskyld ;0) Sove over??!?? De kommer langveis fra da regner jeg med? Jeg hadde sagt att jeg er mer enn behjelpelig med å skaffe hotellrom om det er sånn, men ingen overnattingsgjester. Jeg har planer om å låse døra rett og slett, he he. jeg mener, det er hyggelig med besøk, men noen dager etter fødsel har jeg ingen planer om å verken varte opp noen ei heller la meg vartes opp av noen foruten mann og storebror. de får tidsnok sett den lille om ikke vi skal få de aller første dagene sammen. De dagene har besteforeldrene hatt med oss som barn. Om de ser de når de er tre eller syv dager kan umulig spille noen rolle. Selv om jeg skjønner att de har veldig veldig lyst de og selvsagt ;0)
maria isabell Skrevet 25. april 2010 #7 Skrevet 25. april 2010 hadde tatt i mot gjester så lenge de var 110 prosent friske og de hadde fint måttet ta med dyne pute og sengklær selv... ordne med mat og alt anna selv... hadde også advart dem om at huset ville være bombet... fordi her hadde eg kun prioritert ungene rett etter en fødsel:) hadde ikke hatt krefter til noe anna da.... men eg er litt rar på at folk alltid skal føle at de kan være hos oss viss de har lyst, uansett:)
NitaMora Skrevet 25. april 2010 #8 Skrevet 25. april 2010 samboeren min har erklært overnattingsforbud i braseltiden så jeg slipper å tenke så hardt på det...
Gjest Skrevet 26. april 2010 #9 Skrevet 26. april 2010 Mine småsøsken med kjærester (som jeg aldrig møtt resp møtt 2 ganger) har bestilt helgbesøk hos oss 2 uker og 3 uker etter termin. De studerer i utlandet og for å få bilige flybiljetter har de bestilt for noen uker siden (uten først å ha spurt). Mine foreldrer har fått beskjed om at de kan komme på besøk over dagen når vi er klarer for det, noe min mamma blev såret av. De bor 30 mil unna og vil planlegge i god tid, men jeg vet ju ikke når ungen kommer og hvordan formen er etterpå (er førstegangs).... Godt at få ut lite frustrasjon.
Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 26. april 2010 #10 Skrevet 26. april 2010 Husk at det er du som bestemmer og ikke de... Å det finnes hoteller ;o) Man må huske å ta vare på seg selv etter fødselen, selv med en lett fødseln, så blir man veldig sliten og trenger hvile... Du komme til å sove med det ene øye åpen om natten, iallefall gjorde jeg det... Å man må ta å sove mens man kan for å få ladet opp batteriene ) Jeg skjønner godt at du kanskje ikke vil kaste de ut når de kommer langveisfra, men de som kommer må nesten respektere at et nei er ett nei, siden dette er planlagt uten at du har fått sagt det du mener... )
Cæm79 Skrevet 26. april 2010 #11 Skrevet 26. april 2010 Skjønner hva du mener "junijente i magen"! Jeg skal ha ks om 3 uker, og svigerfamilien min har booket fly og klar til å komme... Jeg blir super stressa av sånn! Det er mer enn nok med lille nurk og min tilstand. Jeg har sagt de kan komme på sykehuset når vi er der, men IKKE aktuelt med overnatting når vi kommer hjem. Slik er det veldig greit med min familie... De bor bare 2,5 t unna, og skjønner når de skal trekke seg tilbake. De ordner seg selv og jeg trenger ikke å tenke på å dekke bord og planlegge alle måltidene. Vanskelig å være så "hard" når sivgers og co bor så langt unna, men helt ærlig bør de skjønne situasjonen. Også er jeg litt slik at jeg gjerne vil bli kjent med lille-gull, før han skal bli sendt hit og dit...
storetrille Skrevet 26. april 2010 #12 Skrevet 26. april 2010 Jeg har rett og slett bare bestemt meg for at denne gangen sier jeg nei dersom jeg ikke orker (barn nr 2), så får de bare bli sur om så skulle være, det har jeg bestemt meg for å ikke bry meg om. Har også gitt beskjed til mannen min at dersom svigers ringer og sier "nå kommer vi" (noe de har en tendens til å gjøre....), så må han si nei dersom det ikke passer, hvis ikke ringer jeg dem og sier nei selv, så det så! Men håper jo at formen blir noenlunde bra selvsagt Gi beskjed jenter, ikke slit dere ut!
megoglille Skrevet 26. april 2010 #13 Skrevet 26. april 2010 Hei, Vi får besøk av min bror noen dager etter termin og vet jo ikke enda om jeg har fått da. Jeg har gitt beskjed om at hvis det er like etter vi har kommet hjem fra sykehuset og vi er slitne og ikke ønsker besøk så får han bo hos noen andre (har annen familie her også) og heller komme innom for noen timer bare. Jeg tror ikke han reagerte noe på det, virket ikke sånn. Svigers kommer i slutten av mai (de bor veldig langt unna), og da er det 2-4 uker etter fødselen, alt etter som. Sist kom de 3 uker etter hun var født og det var veldig greit, da hadde vi kommet oss litt på beina igjen og kunne kose oss med besøk. :-) Synes alle burde ha forståelse for at man trenger ro i barseltiden og at man må få bestemme selv hvor mye besøk man orker. Skjønner jo at det kan være vanskelig å si nei av og til, men det er så viktig å få den første tiden til å slappe av/sove og bare la ting flyte og bruke all energi på den lille! :-)
Bizzy snart 4små - på overtid! Skrevet 26. april 2010 #14 Skrevet 26. april 2010 Vi har alltid bodd langt unna familie, og de har kommet på besøk og sovet over rett etter at vi har kommet hjem fra sykehuset alle gangene. Jeg må si at jeg syns det har vært helt supert!!! Vi har gjort det klart at vi ikke driver noe hotell, så de som kommer må fikse selv. Så her har vi "gjester" som vasker klær, lager middag, baker kaker og varter oss opp som best mulig! I tillegg til at de har fått med seg barnet på trilletur mens jeg har tatt meg en time på øyet Slik har det i allefall vært for oss og jeg gleder meg til å få besøk denne gangen også!
SpongeBob Skrevet 26. april 2010 #15 Skrevet 26. april 2010 Jeg må jo si som en del over at det kommer helt an på gjestene! Min mamma er fantastisk slik sett, hun tar ungene og kjøkken og lager null styr, svigermor skal helst vartes opp på hender og føtter (og helst av sin sønn). Men hun har vett til å ikke ville komme med en gang ungen kommer, da, heldigvis for det!
Gjest Skrevet 26. april 2010 #16 Skrevet 26. april 2010 Nei, nei og atter nei, sier jeg bare... Husker at jeg var helt utslitt sist gang, etter å ha blitt rent ned av barselbesøk de første dagene etter fødsel. Til slutt bare satt jeg og gråt, for jeg fikk jo ikke fred selv når vi hadde sagt ifra at mor og barn måtte få hvile..! Enkelte mennesker tar bare hensyn til seg selv, så denne gangen kommer jeg til å være krystallklar på at kun nærmeste familie (og da barre mamma, pappa og svigers) får besøke på sykehuset. De andre får vente til jeg er klar for å ta imot besøk hjemme. Det blir nok et par uker etter fødsel, tenker jeg. Tåler de ikke det, får de bare bli fornærmet. Det bryr jeg meg ikke noe om. Her er det storebror, mann og baby (og meg selv) som skal få førsteprioritet den første tiden :-). Svigers var forresten veldig greie sist gang. De bor 3 timers kjøring unna og reiste faktisk frem og tilbake samme dag for å se babyen, slik at vi slapp overnattingsbesøk. Husk at før i tiden så var mammaen sengeliggende i 1 til 2 uker etter fødselen, mens nabokonene ordnet opp med både de andre barna og måltider for barselkvinnen. Nå får vi ett døgn eller to til å slappe av og så er det rett hjem til hverdagen, så her er det bare å ta vare på seg selv. Ingen andre gjør det. Si nei, du. Det er din kropp og din baby, så du må kjenne etter hva du orker og tørre å si ifra :-). Lykke til!
Gjest Skrevet 26. april 2010 #17 Skrevet 26. april 2010 Takk for alle svar! Tror jeg må bli flinkere (og tydligere) til å si nei. Skal jobbe med saken:)
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 26. april 2010 #18 Skrevet 26. april 2010 Svigermor ville komme og overnatte sist jeg fødte. Da sa jeg nei. Er veldig glad for det. For det første er man sliten etter fødsel og for det andre ville jeg prioritert den første tiden til å man får "bli en familie" eventuellt venne seg til det nye familiemedlemmet(om man har barn fra før). Vær veldig nøye på å ikke la det bli for mye besøk og stress den første tiden, da man kan få et skikkelig "smell"! Si heller de kan komme på besøk senere hvis det er snakk om mange dager, eventuellt at de bor på hotell e.l og bare er et par dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå