mamma til 2 skjønnheter Skrevet 25. april 2010 #1 Skrevet 25. april 2010 Gutten min har veldig høy feber og feneren går ikke ned med paracet. Har vært hos legevakta. Crp*en var heldigvis kun 10. Men han har hatt oppkast og diare siden fredag ettermiddag. Ringte sjefen min i dag for å si at jeg ble hjemme med ham (pappaen er også her), men hun ble kjempe sur! Har jeg rett på å være hjemme med han fr det om pappaen også er det? Jeg er skikkelig bekymret for han og hadde ikke taklet en dag på jobb.
Gjest 5 andre Skrevet 25. april 2010 #2 Skrevet 25. april 2010 Kjenner ikke til reglene, men i og med at faren - en av omsorgspersonene er hjemme, kan det vel ikke være nødvendig for deg å bruke sykt barn-dag? Hadde jeg gjort det mot min mann, hadde han blitt fornærmet og ment at jeg ikke stolte nok på han til å ta seg av sine syke barn.
lille je Skrevet 25. april 2010 #3 Skrevet 25. april 2010 Du har ikke rett på sykt barn-dag hvis faren er hjemmeværende, det ville vel vært litt råflott? Faren klarer da å ta seg av gutten!
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 25. april 2010 #4 Skrevet 25. april 2010 Jeg vet ikke om du har rett til å være hjemme selv om pappaen er der også, men jeg synes du burde gå på jobb. Sykt barn-dager er en rettighet vi har for å ta oss av syke barn, og du behøves ikke hjemme når pappaen er der. Hva skal du gjøre i desember når du har brukt opp alle sykt barn-dagene, da?
mamma til 2 skjønnheter Skrevet 25. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 25. april 2010 Ja kanskje du har rett.. Sitter her med litt blandet følelser.
hamsterpia Skrevet 25. april 2010 #6 Skrevet 25. april 2010 Samboeren min er fortiden hjemmeværende, og derfor har ikke jeg rett på sykt barndager i hvertfall.
mamma til 2 skjønnheter Skrevet 25. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 25. april 2010 Han er kun hjemme for at det er søndag. Jeg var på jobb de andre dagene han var syk men nå har han den feberen som ikke vil gå ned og jeg er skikkelig bekymret:(
LivetErEnLek Skrevet 25. april 2010 #8 Skrevet 25. april 2010 Skjønner godt at arbeidsgiveren din blir sur, det hadde jeg også blitt om en av mine ansatte hadde gjort som du. Og unasett har hun retten på sin side da det er en forutsetning at fraværet er nødvendig for å ha omsorg for barnet. Arbeidsgiveren kan kreve at en arbeidstaker med hjemmeværende ektefelle godtgjør at ektefellen er forhindret fra å ha omsorg for barnet, f.eks. på grunn av egen sykdom. Ved definisjon av begrepet «omsorg» i § 20 har folketrygdlovens forståelse vært lagt til grunn.
Guttemamma75 Skrevet 25. april 2010 #9 Skrevet 25. april 2010 Du har ingen rett til å være hjemme så lenge pappaen er hjemme og er frisk. Du kunne ha brukt en dag OM pappaen hadde vært så syk at han ikke kunne ta seg av barnet, men det er han jo ikke... Du bør nok komme deg på jobb og stole på at pappaen klarer å ta seg av barnet....
mamma til 2 skjønnheter Skrevet 25. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 25. april 2010 Dere har selvfølgelig helt rett! Bare en "overbeskyttende mamma" i meg som tok overtaket en stund. Er bare kjempe sliten etter 3 dager med nattevåken og jobb i tillegg:(
erteposen + 4 Skrevet 25. april 2010 #11 Skrevet 25. april 2010 Hun har ikke rett til å nekte deg å bruke "syktbarn" barn, men du burde vel kanskje ikke fortalt at pappaen også skal være hjemme. Hadde det vært noe alvorlig med gutten hadde jo legen sendt gutten på sykehuset, og faren er jo også en omsorgsperson. Jeg vet ikke hvor mange barn du har fra før men høy feber, diare, oppkast uten høy crp er ofte et virus som kan sitte lenge i, og en vil jo oppleve mange slike sykdomsperioder der leger ikke kan gjøre noe for barnet. Håper han raskt blir frisk!
NormaJean Skrevet 25. april 2010 #12 Skrevet 25. april 2010 hun har jo rett til å nekte, fordi HI har ikke rett til å bruke sykt barn dag siden far (omsorgsperson) er hjemme. Det samme gjelder foreldre hvor en jobber deltid og barnet er sykt på en av fridagene til den andre foreldren HI, jeg skjønner at du er sliten etter 3 netter våken, men du kan jo ikke ta deg fri fra jobben pga det. Da må du evt ta egenmelding på deg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå