Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #1 Skrevet 25. april 2010 Vet veldig lite om det her.. Når holder man navnefest? navnedagen til barnet? Trenger man faddere/vitner? Kan noen fortelle meg hvordan dere har gjort dette Kan man ha det hjemme bare med venner å familie? Uten å ha med en som "driver" med dette?
Miss Snow Skrevet 25. april 2010 #2 Skrevet 25. april 2010 Navnefest holdes alt i fra barnet et noen måneder og noen så seint som over ett år. Det er ikke alle steder at det er navnefester på hyppig, så om barnet blir født i februar og vårens navnefest er i mars, da kan det kanskje være greit å vente til neste er utpå høsten. Men det varierer veldig fra sted til sted. Gå inn på www.human.no og finn ditt lokallag, så finner du mer informasjon eller en kontaktperson. Man benytter ikke faddere eller vitner. For at det skal være en navnefest må det være en person fra humanetisk forbund som utfører den, så det er ikke noe man kan gjøre hjemme hos en selv. Når vår første forhåpentligvis kommer i november blir det etterhvert navnefest her hvertfall. Har vært i flere tidligere, i flere deler av landet og syns det har vært kjempebra. De tar mer utgangspunkt i barnet framfor å snakke religion, så for oss er det uaktuelt med noe annet enn navnefest =)
Anonym bruker Skrevet 27. april 2010 #3 Skrevet 27. april 2010 Hei. Vi har hatt navnefest nylig. Vi valgte å ta sermoniet hos humaniske forbund etterfulgt med selskap. Min var yngst med 4 mnd og eldste deltageren var 2 år. Vi valgte å ha faddere, dvs at de ikke er inkludert på selve sermonien - men de ble inkludert i selskapet. Med faddere mente vi at de skal stille opp barnet i oppveksten ved å finne på aktiviteter sammen. De to faddere som ble valgt ble kjempeglad, rørt og gleder seg til å være barnevakt, gå på barnekino, svømmehall osv. . . Det er også fullt mulig å gjøre det privat hos seg selv for å markere barnets ankomst til verden :-) Min bror hadde det hjemme hos seg selv i hagen med grilling, sang og lek for de små. Veldig koselig dag med stor fokus på min lille tantebarn. Da var det ikke noe formelt som noen fra humaniske forbund eller prest tilstede. Det var nesten som å være på en bursdagsselskap, men litt mer høytidig med "dåpsgaver" :-) Lykke til hva enn du velge å gjøre, det er uansett stas å ære barnet sitt :-)
Anonym bruker Skrevet 28. april 2010 #4 Skrevet 28. april 2010 Hæ? Selvfølgelig kan man ha navnefest hjemme hos seg selv, uten å involvere Humanetisk Forbund.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2010 #5 Skrevet 5. mai 2010 Hei Vi skal også ha navnefest. Jeg ser for meg en sermoni med noen fra human etisk forbund, evt noen som egner seg i familien. Vi skal også ha faddere, det blir noe som vi avtaler med fadderne selv, jeg ser for meg at vi skal gi dem noe innerammel eller lignende som "bevis" på at de er faddere Hvor selve seremonien og selskapet skal være er ikke bestemt ennå, men jeg vil tro at vi skal ha det hjemme. Så blir det selskap etterpå. Barnet kommer til å bære dåpskjole. Lykke til med navnefesten
Erle79 Skrevet 10. mai 2010 #6 Skrevet 10. mai 2010 Vi hadde "navnefest" noen måneder etter at datteren vår ble født, på en helt vilkårlig lørdag som passet oss og gjestene best. Vi gjorde ingenting i regi av kirken eller humanetisk forbund, men hadde bare en fest hjemme hos oss selv, en slags dåpsfest uten selve ritualet. Vi feiret rett og slett at datteren vår hadde kommet til verden, og samlet familien i forbindelse med det. Jeg synes det var deilig å ha hele dagen til rådighet, å slippe å måtte forholde seg til klokkeslett og å forflytte seg rundt med en nyfødt. Så ja, klart du kan skippe navnefest-ritualet med god samvittighet hvis du vil!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #7 Skrevet 14. juni 2010 Det er jo ikke navnefest når det ikke er i regi av Human-Etisk forbund.. Markering kan jeg gå med på og foruten seremonien er det selvfølgelig mye som er likt. Men navnefest er navnefest og dåp er dåp. Skal man ha det "privat" blir det noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå