Gå til innhold

"du kan jo bare pumpe deg"!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

FRES!!!!!

Blir alene med den lille fra fødselen om kort tid. Vi har snakket endel om samvær det første året og jeg vil fullamme så lenge som mulig. Pga det og barnets tilknytning til mor det første året, har jeg tenkt på at dagsamvær er det beste freem til 9-10 mnd alder.

Men han mener at det bare er å pumpe meg og la henne bruke flaske tidlig, for det gjorde hans nåværende dame!!! Hun ammet ikke for svarte og hun behøvde heller ikke sende en liten baby fra seg.

Kan han kreve at jeg flasker henne for at han skal ha henne så tidlig om natten? Er det ikke noe i det med tilknytning og fravær som ikke er anbefalt før etter en viss tid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det kan han ikke kreve. Ta kontakt med familievernkontoret du:)

Skrevet

Det er vel ikke anbefalt med overnatting hos pappa`n det første leveåret, mener jeg å ha hørt. Og så lenge du fullammer, kan han ikke kreve noe som går ut over ammingen.

Skrevet

Du må huske på at barnet er like mye faren sitt som ditt.

Det blir IKKE tilknytningsskadd av å være sammen med far, men samvær må selvsagt være på barnets premisser - ikke dine, og ikke far sine.

Dere er nødt til å sette dere ned på Familievernkontoret så snart som mulig etter fødselen, slik at dere blir enig om en samværsavtale som fungerer for dere begge - og som ivaretar barnets rett til kontakt med BEGGE foreldrene.

Barnet er dessuten ikke født ennå, og du vet derfor ikke nå hvordan ammingen vil gå.

Håper for barnets skyld at dere begge klarer å være voksne oppe i det hele, og gjøre det beste for BARNET.

Lykke til!

Skrevet

HI her

Takk for svar. Blir litt frustrert av dette. Han vil ikke bli med på familievernkontoret, mener det er min jobb å finne ut av slikt. Og ikke vil han sette seg inn i regler og plikter heller. Så jeg hadde håpet at vi skulle kunne samarbeide, men desverre ser det ikke helt lovende ut ennå.

Helsestasjonen anbefalte at det ble dagsamvær, hvor far kunne prøve seg noen timer alene, men ikke nattsamvær før optimal tilknytning ble etablert. Men fortsatt mener han at det dreier seg kun om å pumpe seg og flaskemate.

Skulle ønske noen kunne få ham til å sette seg litt inn i ting og ikke bare la hans nye dame bestemme hvordan vi skal løse dette.

Skrevet

Dersom han ikke vil ha frivillig mekling, må du kalle han inn til tvungen mekling.

Dersom han ikke møter opp til det, har han et stort problem med tanke på videre samvær med barnet.

Hilsen Advokat med spesialisering i familierett

Skrevet

Alltid disse damene som mener godt og sier at barnet har rett på både mamma og pappa. Virker det er veldig vanskelig å akseptere at barnet som regel ikke har behov for far i begynnelsen, men veldig for mamma. Biologi, vet dere pc-damer.

Nei, han kan ikke kreve at du sender barnet som er under året til overnattingsbesøk. Her er det bare å være litt bestemt, så kan han ta veien til familiekontoret og se om han kommer videre der. Neppe. Jeg hadde i hvert fall ikke giddet å ha sønnen borte om natta, jeg ammet til han var 20 måneder og for ingenting i verden ville jeg gå glipp av den utrolig koselige ammingen tidlig om morgen.

Skrevet

Godt å høre at det faktisk finnes gode råd og at jeg kan stå på mitt.

Men hva med ferie da dere? Han er fast bestemt på å ta henne med til Nord-Norge neste sommer i 3 uker. Da er hun akkurat 1 år. Ser for meg at det kan bli en "brutal" overgang fra å ha meg der nesten hele tiden til å være uten meg i 3 uker.

Skrevet

Så lenge du fortsatt ammer neste sommer kan han ikke ta barnet med seg i 3 uker uten at du også er med.

Dette kan du vel også ta opp med familiekontoret. Dette blir litt det samme som å diskutere om mor kan reise fra et barn på 1 år. De fleste her inne mener at man ikke kan reise fra et barn under 2-3 år i mer enn 1 uke.

Men selvfølgelig, om samværet er godt etablert når barnet er 1 år, og du ikke ammer lengre så ser jeg ikke problemet med at far kan ta barnet med seg på ferie i 1 uke.(ikke 3)

Vil si at det spørs litt hvor far skal på ferie også, om han skal besøke sin egen familie, foreldre/søsken så er det viktigere å ta barnet med på enn om han skal besøke nåværende kjærestes familie som da egentlig ikke behøver å ha noen interesse for barnet.

Skrevet

Tusen takk enda en gang. Har foreslått at han har henne 1 uke av gangen og tilsammen 3 uker i løpet av sommeren. Og at vi begynner gradvis tilvenning til nattebesøk fra 10 mnds alder.

Så mente han at det var urettferdig fordi da måtte han avbryte sin ferie i nord go dermed ville det bli dyrt for ham. Surprise!!! Det er dyrt med barn. Men han får klage så mye han vil. Han slipper unna med å betale halvt bidrag første året

Skrevet

Vil det si at bf ikke bør ta mini med seg vekk mer enn en uke før mini er 2-3 år? Kjekt å se at det er andre som reagerer på de damene som sier at pappa har like mye rett, greit det, men barnet må få knytte seg et sted, og har litt stabilitet!

Skrevet

Bare¨å pumpe ja!!!

Jeg pumpet akkurat så mye at det ble nok til poden, til det måltidet han skulle ha!! Mer hadde jeg ikke!! Nå var gutten født prematur, og jeg fikk han ikke på puppen.. Ga flaske, men ville ikke begynne med mme før jeg måtte... Men jeg fikk iallefall ikke pumpet opp et "lager" som holdt et døgn eller mer!!

Skrevet

Joda, far kan ta med seg poden 3 uker neste sommer, dersom dere blir enige om det. Men det er ingen tvil om at overgangen blir stor, og at ditt forslag om å starte med 1 uke først, nok synes å være en god løsning for barnet neste år.

Igjen faller det ned på at dere må skaffe dere en samværsavtale, som også regulerer ferier.

Blir litt meningsløst av far å flagge dette nå, synes jeg - barnet er ikke engang født, og det er ikke sikkert han er like påståelig om ett år, når dette faktisk er litt mer aktuelt.

Hilsen advokaten

Skrevet

Du vet, faren og hans nye kjæreste er også en del av familien til barnet.

Mener du virkelig at det hadde vært bra om "nåværende kjæreste familie ikke har noen interesse for barnet"??

Det beste må vel være at barnet er ønsket og elsket uansett hvor det måtte befinne seg - selv om dette også inkluderer "nåværende kjærestes familie"???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...