Gå til innhold

Jammen har jeg noen kvaler om dagen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... fikk endelig brev med beskjed om barnehageplass. Ikke førstevalget, men iallfall en plass. Og det skal man vel være glad for :-) Men jeg lider så kvaler når jeg tenker på dette med barnehage. Jeg ser på tilsvaret, og ser at hun har fått heltidsplass, som tilsvarer 47,5 timer pr uke. Det er 10 timer MER enn en arbeidsuke for oss voksne det!! Og det skal jeg "tvinge" ungen min inn i... Uff... Misforstå meg riktig, jeg tror hun vil ha godt av å være i barnehage, treffe andre barn, få andre impulser osv. Men har hun godt av å være der SÅ stor del av hverdagen? Det er DET jeg sliter med. Jeg tenker at det optimale kanskje ville være omtrent halvparten. 4-5 timer i barnehagen hver dag, med lek og moro. Resten sammen med familien sin. Det er det jeg ønsker meg - drømmesituasjonen om du vil. At jeg skal kunne være så mye hjemme at hun ikke trenger å gå fulle dager i barnehagen. Jeg vil selvsagt ikke at hun skal gå glipp av utflukter etc, så det absolutt optimale ville være om det var fullstendig fleksibelt. DET ønsker jeg meg, det. Sånn at jenta mi skal få slippe å være 10 timer mer i barnehagen hver uke enn jeg er på jobb... For akkurat DET syns jeg virker helt sykt! Når jeg tenker på hvor lang jeg syns at en arbeidsuke er?! Sukk... Nå er det selvsagt annerledes å være i barnehage enn å være på jobb; hun leker og har det gøy, får sove litt midt på dagen osv, men allikevel. Jeg liker det ikke.

Jeg veit jeg er "tullete", men sånn er det bare... ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehh..... selv om full plass tilsvarer 47,5 timer pr uke så betyr jo ikke det at barnet ditt MÅ være der all den tiden?

Våre barn har også full plass, men er jo ikke der så mange timer likevel.

De er i snitt kanskje 7 timer om dagen i barnehagen. De fleste dagene blir de levert i 9 -tiden og hentet mellom halv 3 og halv 4.

4 dager pr. mnd må de være fulle dager- altså litt over 8 timer.

Barna her koser seg masse i barnehagen de:)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sier som 3småtroll, du må jo ikke ha henne der fra de åpner til det stenger? Med mindre du jobber den tiden da, da har man jo ikke annet valg

Her blir de levert kl 8 når sambo leverer, og 10 når jeg leverer. Henter aldri senere enn kl 15. Men det er fordi vi kan da, selvfølgelig

Skrevet

Det er ikke normalt å ha barnet i bhg. fra de åpner til de stenger. Det vanligste er vel 35-40 timer om man jobber fullt.

Skrevet

Har fullplass mine barn også, men de er skjeldent lengre i barnehagen enn 7timer om dagen, ofte ikke mer en 5-6timer, og aldri lengre enn 8timer.

Så jeg ser ikke helt problemet.

Skrevet

Hvorfor må du ha barna dine i barnehagen i hele åpningstiden? At barnehagen er åpen i 47.5 timer i uken betyr jo bare at de med fulltidsplass kan bruke barnehagen som de selv vil innenfor disse rammene. Vi har full barnehage til begge men er der 7.5 timer om dagen..

Skrevet

Er faktsk helt enig med deg jeg !

Men har to som går i barnehage 6-7 timer om dagen og GRUER meg litt til minsten skal begynne. Sukk, men i dagens norge så må vi jobbe

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg skjønner deg godt!! Men du skal se det går bedre enn du tror.

Siden vi har flyttet i løpet av permisjonen, og jeg ikke har fått jobb på det nye stedet enda, så har vi kunnet ta tilvenningen litt rolig. Planen var å ha henne i barnehagen fra for eksempel 10-14. Slik det har blitt her, så storkoser hun seg så fælt i barnehagen, at hun blir helt uttafor dersom jeg henter henne før etter frukt klokken tre. Noen dager har jeg hatt mange intervjuer osv, så hun har vært i barnehagen fra 8-16, og til og med da har hun nektet å dra hjem. Hun var 14 mnd når hun startet.

Jeg tror det går bra med dere jeg :) Og som andre sier, du kan tilpasse tiden til det som passer dere.

Skrevet

Mest sannsynlig har du ikke LOV å ha henne i bhg TI timer om dagen engang.. det har ikke vi i vår bhg ihvertfall. Max 9-timers dag!

Skrevet

Du MÅ jo ikke ha henne i barnehagen fra den åpner til den stenger.

Hvis du er alenemor, så må nødvendigvis barnet ditt være lenger i barnehagen enn du er på jobb. Hvis dere er to foreldre, og har litt fleksibel arbeidstid, så kan den ene foreldren begynne tidlig på jobb, slik at han/hun er ferdig tidlig, og kan hente. Den andre foreldren tar det med ro om morgenen og leverer litt seint.

Skrevet

Jeg skjønner jo nå at jeg er stokk dum. Flaut, men sant. Så dum er jeg, at jeg trodde timeantallet oppført er det antall timer de anser at barnet er i barnehagen på fulltid (siden det står fulltidsplass 47,5 timer) - men det er altså antallet timer barnehagen er åpen?! Herregud... pinlig... Men hvordan i all verden skulle jeg vite det? Jeg har aldri hatt barn i barnehage - dette er mitt første barn, og jeg har ingen kjennskap til dette i det hele tatt. Kanskje burde jeg forstått det, men det gjorde jeg altså ikke. Så jeg beklager til alle dere som forferdet lurer på hvorfor i all verden jeg skal ha datteren min i barnehagen hele åpningstiden - jeg har rett og slett misforstått totalt. Men, når det er sagt, så vil vi nok måtte levere i barnehagen senest kl 8 på morgenen og hente tidligst kl 16.30 - så vi snakker jo allikevel mange timer (syns JEG da), for et lite barn. Men som flere av dere her sier, så trives barna gjerne så godt i barnehagen at det ikke er noe problem. Jeg satser på at det også vil gjelde for vår lille :-)

Men jeg har fremdeles en drøm om at jeg kunne få gi henne både tid i barnehagen, og litt mer tid hjemme enn det blir hvis vi begge jobber fulltid. Det er vel lov å drømme? ;-)

Skrevet

hehe ;) det er lov å misforstå ting ;)

Men hvis dere er to, kan dere ikke forsøke at en jobber 7-15 og den andre 9-17, så kan barnet være i bhg ca 8.30- 15.30.

(og nå antar jeg uten å ane noe som helst om dere, at dere har fleksitid og ikke så altfor lang reisevei ...hehe).

Ellers er det å jobbe redusert en periode selvsagt en mulighet. Lykke til!

Skrevet

Hehe, takk Kitty08 - det er godt å høre, for det føles ikke alltid sånn her på DiB ;-) Vel, gubben har 1 times reising hver vei, og jeg vet ikke ennå (er i jobbsøkesituasjon). Forhåpentligvis lar dette seg løse greit ;-)

Tusen takk for lykkeønskninger! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...