Gå til innhold

hvordan gjør enn med jobb og ny permisjon


sts88

Anbefalte innlegg

Jeg har ei lita jente som blir 1 år 1juni, og har ny termin 16 september. Pga dette får jeg ikke jobbet meg opp de 6 av 9 mnd som mange sier at en må jobbe for å jobbe seg opp retten til permisjon(?) Denne permisjonen var ferdig 9april.

Jeg vil gjerne jobbe 100% den tiden jeg klarer på jobben min, men den er veldig fysisk krevende, og sjefen min bare antok at jeg skulle bli sykemldt. Så derfor får jeg ikke vakter, og ikke jobbet meg opp noe som helst!

Har kontrakt på en 100% stilling, noe som betyr at hun MÅ gi meg de vaktene jeg har krav på? å ta litt hensyn til at jeg ikke kan ta alle de tunge løftene? eller?

 

Jeg vet ikk ehva jeg har rett på elle ikke, ettersom jeg aldri har opplevd dette før. Noen som kan hjelpe? Jeg er veldig redd for at vi ikke skal få økonomien til å gå rundt pga manglende "innsats" på jobb ifra min side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg ville ha gått direkte til legen din,å sagt at du har en så fysisk krevende jobb at du gjerne vil søke om å få svangerskaps penger.dvs en sykemelding fordi du er gravid,å at jobben er for tung,det er noe sjefen din må skrive under på,at hun ikke kan tilrettelegge på noen måte!Les om svangerskapspenger på nav.no

Jeg har gjort det samme nå,og jobber bare 50% frem til fødsel!

Kjempe deilig!

Jeg tror den tiden du har vært i permisjon nå,regnes på lik linje med om du hadde vært i jobb!Så 5 av 6 mnd har du vel allerede jobbet inn:)

Bare krev å få syemelding/svangerskapspenger,det har du rett på!!

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at man skal være i lønnet arbeid i 6 av de 10 siste mnd for å få fødselspenger. Men lønnet permisjon teller som om man er i arbeid. Om du må bli sykemeldt fra jobben din, fordi de ikke har mulighet til å tilrettelegge arbeidet for deg, så får du full lønn/sykepenger i den perioden du skulle vært å jobb. Dette teller selvfølgelig også som lønnet arbeid. Du har fast jobb i 100% stilling, og skal ut i jobb før neste permisjon begynner, dermed regnes fødselspenger for neste permisjon av den fulle lønnen din. Du har dermed ingenting å bekymre deg for når det gjelder økonomien, du vil få samme sum som nå:)

 

Arbeidsgiveren din plikter å tilrettelegge arbeidet så langt det er mulig. Om de ikke kan det, så ta kontakt med legen din og forklar situasjonen, slik at han ordner sykemelding. Arbeidsgiveren din kan ikke bare la være å sette opp vakter til deg, og ikke betale deg lønn, bare fordi de går ut fra at du blir sykmeldt. Så lenge du ikke har levert sykemelding, så må de lønne deg selv om de ikke setter deg opp på vakter, det er det deres problem at de ikke gjør. Litt arrogant av arbeidsgiveren din synes jeg, du kan jo ta det opp med dem, si du ønsker å prøve å jobbe, og høre om dere kan komme frem til en ordning. Bekymre deg hvertfall ikke for økomomien. Lykke til med svangerskapet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...