Gå til innhold

Alva: du skriver i innlegget om søsken

Anbefalte innlegg

Skrevet

at det var mye med 2,9 år mellom to av dine unger og at de ikke har det tette søskenforholdet. Du tror ikke det har litt med kjemi mellom ungene og gjøre også? Ser folk er veldig opptatt av antall år mellom barna, men har det ikke litt med kjemi å gjøre også?

Bare lurer jeg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo litt vanskelig å vite, men jeg tror det går litt på alder jeg. Nå begynner de å klare å leke sammen mer, men det er helt nylig. Da leker faktisk eldstegutten og minstegutten mer sammen, men de leker sammen på en helt annen måte enn de to eldste. Mellom dem er det 4,5 år, og det er veldig tydelig definert storebror-lillebror forhold. De to eldste er mer bestevenner og er nær nok i alder til å være på litt samme nivå. Mellom nr 2 og 3 føler jeg de er for tett i alder til det veldig definerte storebror-lillebrorforholdet, men for langt fra hverandre til pseudotvilling-forholdet som de eldste har. De to minste guttene er de som er mest rolige lekmessig og flinke til å sitte lenge i ro med en aktivitet, så sånn sett burde vel egentlig de to gått best sammen, men det gjør de ikke. Enda i hvertfall. Godt mulig det er i ferd med å endre seg nå.

Skrevet

Ok, takk for svar;)

Skrevet

Nå var det ikke meg du spurte, men jeg tror absolutt det har mye med kjemi å gjøre! Det er akkurat 3 år mellom meg og søstra mi, og vi har alltid hatt et fantastisk forhold. Jeg har alltid trodd at dette var den "magiske" aldersforskjellen som ville gi et helt spesielt forhold mellom to søsken. Men senere har jeg lært at det i alle mulige aldersforskjeller finnes både bestevenner, og søsken som nesten ikke snakker samme språk, min erfaring med at 2 år ble for tett, og over 4 år ble for fjernt, stemmer i noen tilfeller, men er helt fullstendig feil i andre. Jeg tror det har mer med barna og kjemien å gjøre, enn alderen;)

Skrevet

I de søskenforholdene jeg har kjenskap til, stemmer ikke dette. Jeg kjenner mange med alt fra 1-10 år mellom, og alle har gode søskenforhold. De hadde det også gjennom hele oppveksten.

Jeg tror helt klart kjemien har mye og si, ikke alderen nødvendigvis. Samt mye ligger jo i hvordan familien fungerer som helhet også vil jeg si.

Skrevet

Det er da ganske logisk at det har med personlighet (kjemi) å gjøre? Alle er jo forskjellige, noen søsken blir perlevenner og andre ikke. Jeg kjenner mange som ikke har et tett forhold til sine søsken som er nær i alder, og like mange som har det..

Jeg "valgte" to år som forskjell på mine barn, med det håp om at de blir like i alder og kan leke godt sammen. Men er også forberedt på at det kanskje overhodet ikke blir sånn :-).

Selv har jeg et kjempegodt forhold til ene broren min, som er 2,5 år eldre enn meg. Vi lekte masse sammen i oppveksten. Eldste broren min, som er 7 år eldre enn meg, husker jeg knapt fra oppveksten. Vi har ikke et nært forhold i dag.

Skrevet

Totalt uenig med Alva. Jeg mener helt klart det har med kjemi å gjøre..Sier du at man ikke kan få et godt søskenforhold om det er ca 3år mellom ungene Alva? Dummeste jeg har hørt på lenge..

Skrevet

Jeg vet ikke fordi jeg ikke har søsken selv, men kjenner veldig mange som har søsken med 5 års mellomrom. Uten unntak har de kranglet med sine søsken så busta har føket helt frem til de har blitt voksne, men er nå bestevenner.

Bare en liten tanke fra sidelinjen her:o)

Skrevet

Mamma til to skatter:

Er du helt unig i at Alva mener at det er i ferd med å endre seg?!

Vel synes det var et flott svar! Om man er enig eller ikke det har vel bare HI noe med. Å kalle det for det dummeste du har hørt på lenge, det er det dummeste jeg har lest på lenge!

Skrevet

Jeg tror det er mange ting som spiller inn her jeg, ikke bare alder.

Jeg har selv en søster som er 3 år yngre enn meg, og vi har vært supergode venner bestandig. Mye av grunnen er nok at jeg alltid har vært litt barnslig og umoden, mens hun var veldig moden for alderen med eldre venner osv, vi havnet omtrent på samme nivå ;) Hun er også i dag min aller beste venninne, vi deler på alt.

Ser mye av det samme hos mine barn nå, det er 2,5 år mellom de to eldste mine, og de leker så utrolig bra sammen. Yngste av disse er veldig moden for alderen, både i språkutvikling, motorisk og når det gjelder intelligens. De leker sammen på alle nivåer, ute og inne. Det har aldri vært antydning til sjalusi, og selv når vi tilbyr dem "alenetid" med en av oss foreldrene vil de helst ha med broren sin.

Det er 21 mnd mellom jentene mine og de er som katt og mus. De er riktignok ikke så gamle enda, yngste er 14 mnd, men de bare krangler og er direkte slemme med hverandre. De slår og dytter, drar i hver sin ende av en leke og skriker i sinne og frustrasjon. Det er også en del sjalusi mellom dem. Håper virkelig det går seg til..

Har forresten to kusiner som det er 1,5 år mellom, de lekte aldri sammen som barn. De er så totalt forskjellige som det er mulig for søsken å bli og har aldri hatt noe felles. Nå som voksne har de barn på samme alder og er venner, men hele oppveksten bare kranglet de og oppholdt seg helst i hvert sitt rom.. Den dag i dag er de helt forskjellig av type og lynne, de hadde nok aldri funnet hverandre som venner om de ikke var i familie.

Så min erfaring er at dette har med personlighet å gjøre også, ikke bare alder.

Skrevet

Jeg tror det kan være en kombinasjon. Er det god kjemi og at de tillegg er jevnaldrende, så blir det full klaff. Men er det noen år i mellom og de har god kjemi, så kan de være gode venner. Vet om søsken som det er 3 år imellom, som har vært bestevenner siden de var små.

Men jeg tror alder spiller en større rolle når de er små, og kjemien spiller en større rolle når de blir større og utvikler egne interesser.

Skrevet

Jeg tror også at det har mye med kjemi å gjøre. Har selv to søstre der den ene er ti år eldre og den andre 2,5 år yngre.

Vel, så lekte jeg nok ikke så mye med den største som den yngste, men søskenforhold har vel ikke bare med lek å gjøre? Jeg har alltid hatt et veldig godt forhold til de begge to, de to andre litt mer anstrengt seg imellom til tider.

Men vi er søstre uansett, det kommer vi aldri bort fra... =)

Skrevet

Nei, det sier jeg ikke, hvordan i alle dager klarte du å tolke svaret mitt dithen? Jeg skrev at jeg tror det kan ha litt med alder å gjøre også, men at jeg ikke vet. Så fortalte jeg om min erfaring med mine barn, og hvordan jeg opplever dem og _hvorfor_ jeg føler (med mine barn i hvertfall) at alder spiller litt inn nå som de er små. Legger også til at dette ser ut for å endre seg litt nå, for nå begynner de også å bli større.

La meg gjette, du har 3 år mellom dine barn og likte ikke at jeg følte 2 år var en bedre aldersforskjell på mine barn? ;-) Grunnen til det er faktisk ikke bare at jeg føler de har bedre kontakt når de er tettere i alder, men fordi jeg ikke er noe videre glad i babytiden og smårollingstiden og synes det var mye tøffere å begynne "på nytt" igjen med baby og alt det medfører når mellomste var nesten 3 år og stor og ganske selvstendig, enn når eldste og minstegutten var ca 2 år og enda ganske krevende og vi var i siget med bleier, stå opp grytidlig osv.

Skrevet

Jeg tror det har med kjemi og personlighet å gjøre. Jeg har en storesøster som er 2,5 år eldre enn meg og en lille søster som er 3 år yngre enn meg og jeg har mye bedre forhold til min lillesøster fordi vi er så lik hverandre i personligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...