Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg begynt å handle inn litt til den lille, og merker at jeg kjøper veldig mye av det samme, og i samme størrelse. Har ikke lyst til å ende opp med kun klær i strørrelse 56 for eksempel. Jeg mener at jeg en gang så i et gravidblad en sånn liste over hva man burde ha handlet inn før lillenurket blir født.

Er det noen som har sett en sånn liste noe sted? Jeg finner lister over hvilket utstyr man trenger, men det står veldig lite om for eksempel hvor mange bodyer og hvor mange pysjer etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke kjøp mye!!!! Et par bodyer, strømpebukser, nattdrakter og sånne basic klær bare. Man får så mye fint og det er letter å få oversikt over hva man trenger når babyen er født. Dessuten vokser de så raskt at det er ikke mye de får brukt de første klærne. Så mitt tips er iallefall å begrense innkjøpene mest mulig :-)

Skrevet

ja ikke handle inn så mye, som oftes vokser de rett forbi str 56 på et blunk.

noen bodyer , strømpebukser, spes hvis babyen blir født på sommeren blir nesten ingen klær på likevel er så varmt :)

Da er det bedre å få tak i klær str 62-68 :)

Skrevet

Helt enig med de over her. Ikke kjøp så mye. Det kommer selvfølgelig an på når du har termin, hva du trenger.

Men jeg hadde anbefalt 6-7 bodyer. Hvertfall når sønnen min var nyfødt, hadde vi mange skift i løpet av dagen fordi han bæsjet mye gjennom :-( Men gikk over til bleier i str 2 og det hjalp :-) Har du termin i september eller senere: husk ull :-)

Skrevet

Liste tatt fra babyverden.no:

FORSLAG TIL HVA BABYEN VIL TRENGE OM SOMMEREN

6–8 langermede bodyer i bomull (eventuelt trøyer og brillebukser)

6–8 kortermede bodyer i bomull (eventuelt trøyer og brillebukser)

3–4 sparkebukser/sparkedresser

Sokker i bomull

2–3 jakker i bomull

2–3 pyjamaser i bomull

1–2 luer i bomull

1–2 helsetepper

EKSTRAKLÆR OM VINTEREN

2–3 bodyer i ull

2–3 strømpebukser i ull

1–2 bukser og jakker i ull

1 dress i vindtett stoff

Votter uten tommel

Sokker av ull

1–2 luer i ull

Lue i vindtett stoff

Skrevet

Den listen så veldig lang ut, synes jeg.

Jeg har en kles- og utstyrsliste som er ganske kort, kanskje fordi jeg bare har fått sommerbarn?

Da jeg fikk min første, var det to ting jeg ikke hadde tenkt så mye på:

Butikkene er åpne etter fødselen også, med nye modeller som passer til sesongen. Jeg hadde alt for mye klær og annet som ble lite brukt og tok opp plass.

Slekt/venner klør i fingrene etter å kjøpe og gi deg ting du trenger hvis du ikke selv har lyst å plukke ut tingene. Jeg fikk poser og sekker med nytt og brukt, og i de minste størrelsene så nesten alt helt nytt ut. Jeg elsker å køpe nye ting, men prøver å tenke litt gjenbruk også, siden småttisene jo skal leve videre på jorden etter at jeg er borte.

Det som overrasket meg aller mest var at til og med fremmede/perifere kjente dukket opp med ting de hadde liggende - det ser ut til å råde en slags utbredt kommunisme på barneklær og utstyr. Min første barnevogn fikk jeg av en fremmed innvandrerkvinne som stoppet meg da jeg gikk høygravid og kikket på vogner i shopping-senteret: "Du trenge vogn, ja? Du kanskje vil bruke min, eller du vil ha helt ny?" Det viste seg at hun hadde en nesten ny vogn som hun ville gi videre til noen som kunne bruke den, fordi hun selv skulle flytte. Hun bodde rett i nærheten, og jeg har aldri møtt henne før eller siden...

Ønskelisten min for nestemann er veldig kort, selv om jeg har gitt bort stort sett alt etter de to første:

til babyen:

bilsete

soveskinn

teppe i ull/bomull

2-3 drakter (pysj eller body+sparkedress)

løse sokker i ull med snor til knyting (bestilt fra bestemor)

en liten silkelue (bomull er helt fint, men jeg vil så gjerne kjøpe noe luksus også)

små bomullssmekker mot gulping

5-6 gas-bleier (gode til å tørke søl ved amming)

til meg:

tisselaken/engangsbleie til sengen hjemme (melkesøl/bleielekkasjer, legger faktisk i sengen før termin i tilfelle vannet går)

bind, amme BH og ammeinnlegg

et par ferdige middager og kaker til fryseren

ammepute (god magestøtte sist i svangerskape også, synes jeg)

veldig mykt dopapir (evt. også sittebad i plast eller hånddusj)

Resten av gaderoben pluss, vogn, dyne, seng, badestamp, leker osv. tar jeg når hun kommer ut, med mindre jeg ser noe som jeg faller pladask for eller kommer over et godt kupp. Flere av disse itngene er på listen over gavetips for slekt/venner. Stor stas for storebror når sirlig oppsparte kronestykker er nok til en knallrosa badestamp som den lille faktisk har bruk for, ikke bare enda en bamse i bunken. Og den rikeste av besteforeldre kan gi "forskudd på arv" gjennom en ekstra lekker dyne eller vogn.

Skrevet

Man må jo tenke litt også da. Man trenger jo selvfølgelig ikke 6-8 korteremede bodyer + 6-8 langermede bodyer. Det er jo bare tull. På vinteren har man bare langermede og på sommeren kanskje 3 av hver?

Også må man huske på at man får gjerne ganske mye også :-)

Jeg var hvertfall veldig glad for at jeg hadde en del bodyer, for det hendte det ble mange skift i løpet av dagen :-)

Skrevet

Begge mine to barn har vært skikkelig gulpeunger, så vi har hatt behov for mye skift. Orker ikke vaske klær i ett sett for å ha nok. Vaskemaskinen går ofte nok likevel. I tillegg var det mange bæsjebleier i starten som førte til ekstra klesskift. Men om ungen gulper eller ikke,vet man jo ikke på forhånd. Jeg synes det er greit å ha endel klesskift, men mest bodyer på lager. Og så kan man jo kjøpe mer etter hvert hvis man ser det trengs. Vi fikk klær i gaver fra str 62 og oppover - ingenting mindre, så da var det greit å ha kjøpt inn de minste størrelsene selv.

Jeg er fryktelig glad i å handle babyklær og -utstyr, og har nok handlet inn mye mer enn jeg egentlig trenger, men jeg prøver å holde igjen litt. Det er jo koselig å kunne dra ut på handletur etter at babyen har kommet til verden også. Tråkker jo gjerne litt rundt på kjøpesenter etter hvert som man har kommet seg litt i form. Og skulle man mangle noe helt vesentlig med en gang man kommer hjem fra føden, så kan man jo sende mannen/bestemor/venner på ærender.

Skrevet

hehe, jeg eeeelsker å kjøpe inn bittesmå babyplagg, spesielt på salg, så derfor har jeg samlet opp et lite lager allerede, og en liten opptelling her om dagen viste at jeg ihvertfall har NOK nå for å si det sånn:p

Men jeg er uansett av den filosofi at det er bedre med litt for mye enn litt for lite når det gjelder slike ting, spesielt hvis ungen er en storgulper, og uansett blir det jo mye melkesøl og bæsj utenfor bleia den første tiden... Husker fra da jenta mi var baby at det ofte kunne gå et par pysjer iløpet av en natt, og et par bodyer iløpet av dagen- SÅ for å slippe å sette igang vaskemaskina heeele tida, har jeg mye av basic-klær som bodyer, pysjer og bukser/ sparkebukser.

Siden min kommer i september har jeg i tillegg en del ulltøy; Janus bodyer fra storesøster og en tykk og god ulldress fra Name It i tovet merinoull, med fot og glidelås (genial- mitt beste kjøp sist!)- pluss noen ullstrømpiser fra Safa

Barselgavene jeg fikk sist var dessuten utelukkende fra str 62 og oppover, og mest upraktiske/ "fine" ting som kjoler, sko osv. Glad jeg hadde skapet full allerede for å si det sånn;)

Jeg har vel ca 12 bodyer, 4 sparkebukser, 4 bukser, 6 pysjer, 3 ullbodyer, 3 ullstrømpebukser, et par hele strikkedresser vi har fått fra strikkende besteforeldre og den tovede ulldressen fra name it (favoritten). Et par fleecejakker m hette, men ellers lite gensere (upraktisk til de minste synes jeg, siden de bare krøller seg oppover kroppen- da er body/ sparkebukse mye bedre)

Jeg har mye klær- men det meste har jeg fått fra venner, kjøpt på salg eller loppemarked, så mye penger har jeg faktisk ikke måttet bruke på dem:D

.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...