Gå til innhold

forbered til amming!!


trine beathe

Anbefalte innlegg

er førsteganga gravid å har jo hørt at d kan vere litt smerter ved amming, noen tips for å "herde" puppene????

har tenkt å bynn å masser de litt me frotte hansker,.

ellers noen gode tips der ute?????

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, Eg venter nr 3 og har ikkje gjort noko med puppene før eg fekk dei, trur ikkje det er noko som hjelper. Berre passe på att ungen får mykje av brystvorta inn i munnen når den skal ammes, eg har amma begge mine til dei var 1 år, men dei starta begge på føden med å ta for lite av puppen inn i munnen. Fekk hjelp av barnepleierene til å få dei til å ta eit godt tak. Lykke til, ammestunda er ei koselig tid=) Glede meg til å amme for tredje og siste gong=) Husk det er ungen som må gjere jobben=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleit forferdelig med amminga pga såre knopper. Siste gangen jeg var sår og måtte pumpe, var baby 4 mndr.. Og alt av helsepersonell mente teknikken min var grei. Men som hun over skriver, det er barnet som må gjøre hovedjobben. Jeg ville nok ha forsøkt å herde knoppene, selv om de sn kan dette mener det ikke har noen hensikt. Gni med et håndkle og klipp av bh der knoppen er. Men om du stikker lillefingeren inn i en babys munn og kjenner hvor hardt den suger, då skjønner du at du må gni ganske hardt..

 

Hvis du er lys i huden, blir du lettere sår. Har du store pupper er det vanskeligere å legge til riktig, mister oversikten. Og hvis knoppene er små og ikke utpreget struttende, så er det også vanskeligere. Da må du jobbe knallhardt med teknikken, men det er vanskelig uten en ordentilg baby å øve på. Gå inn på ammehjelpem og surfe litt. Be om masse hjelp på barsel om du trenger det, heng i snora! Dersom du fortsatt sliter når du reiser hjem, så kontakt helsestasjonen eller barselpoliklinikken om det finnes det du skal føde.

 

Bruk mengder med purelan (klem ut litt på ammeinnlegget og legg på knoppen, så blir det minst mulig bakterier) og vær pinlig nøye med håndvasken (kjøp med håndsprit til å ha på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trine Beate!

 

Jeg har ammet to ganger, og gleder meg til å amme igjen.

Mitt råd er at du klemmer ut litt melk før du legger barnet til brystet, så er utdrivingen i gang. For min del var det vondt hvis barnet skulle suge liv i puppen selv.

Men mange ganger står melkespruten, bare du hører barneskrik, da er det ingen sak.

 

Det hendte jeg ble sår, og da kjøpte jeg brystskjold på apoteket, slik at huden på brystvorten fikk hvile litt.....det er ikke sikkert barnet vil ha pupp med skjold til å begynne med, men det går fort over når det kommer melk. Jeg skal iallefall kjøpe meg et par skjold i tilfelle såre pupper, selv om jeg kanskje bare får bruk for dem tre-fire ganger.....:)

 

Lykke til med koselig amming!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt problemer med sårhet etter at en herlig JM på barsel viste meg hvor mye av puppen som faktisk måtte være med for at mini skulle få skikkelig tak. "Barnet skal ha bryst, ikke brystvorte", var den klare meldingen. Med skikkelig tak var sårhet aldri noe problem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nå amme for 3 gang. Husker før første at både min mor og svigermor kom med tips om herding... men da jeg tok det opp med jordmor sa hun at det var gammeldags, og ikke noe vi gjorde lenger. Teknikk er det viktigste. Ble litt sår den første gangen. Fikk en liten skorpe på brystvorta, som ble borte etter under en uke, og da var det ikke noe problem. Men jeg må bare si at amming kan gjøre litt vondt i starten, spesielt dersom du har født før. Du får da etterrier som trekker sammen magen. Det blir visst verre og verre etter hver fødsel... Men går over etter tre fire dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Enig med siste her. Herding er gammeldags og det beste man kan oppnå er såre brystvorter. Leste akkurat en test om amming som de bruker som opplæring på sykehuset, det står det spesifikt at det ikke hjelper. Det samme sier JM. Så det er vel bare å være tålmodig til barnet blir født og lære seg rett teknikk på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...