Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hadd vonde kynnere (uke 37). Bare merker noen ganger at magen blir litt hard. Hvordan vet jeg at det er rier og ikke kynnere (og omvendt) når fødselen starter? :-P

Jeg bekymrer meg for ALT for tiden.. sukk! ;-) Jeg er førstegangs og har egentlig ingen peiling..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her om dagen var det en som hadde en ganske treffende beskrivelse på kynnere og rier. (eller maserier og vanlige rier da)

når du har kynnere og maserier(ved termin eller deromkring da) så tenker du: bli vondere!!!!!

når du har skikkelige rier så tenker du: stopp!!!! stopp!!!!!

har født før med blei satt i gang så jeg har heller ikke peiling på om jeg kan kjenne forskjell på det ene eller det andre. men kynnere har jeg hatt halve svangerskapet så det kjenner jeg greit igjen heldigvis!

Skrevet

Det var jeg som kom med den kommentaren som Ladybug refererer til. Og den stemmer for meg, i alle fall :)

I tillegg er det viktig aa huske paa at ingen av oss (med mindre vi har hang til styrtfoedsler) trenger aa vite med sikkerhet naar vi er i tidlig foedsel. Foedselen vil for de fleste starte med smaavondt og oeke paa.

Selv foelger jeg 5-1-1 regelen. Rier som kommer hvert femte minutt, varer ca. ett minutt og har holdt paa slik i minst en time. Da er det paa tide aa ringe sykehuset.

Foer den tid er du mest sannsynlig langt unna foedsel fremdeles eller du har rier som gir seg igjen (skjedd meg mange ganger denne gangen og hoerer flere si det samme).

Ellers er jeg ogsaa litt tilhenger av: "Du bare vet det!" og "Ring sykehuset om du er veldig usikker, de er der for aa hjelpe" :)

Skrevet

Hei,

Under kynnerene så klarer jeg å fokusere på andre ting hvis jeg må, mens da riene kom så hadde jeg mer enn nok med å puste og håpe på at de gikk over. Kynnere skal jo ikke være regelmessige heller, sånn per definisjon.. Jeg var spent på om jeg kom til å merke forskjell da jeg skulle ha min første, men etterhvert ble det så vondt, langvarig og regelmessig at jeg var sikker på at det var noe mer enn "bare" kynnere.

Synes 5-1-1 er en fin regel å forholde seg til også! :-)

Lykke til! :-)

Gjest Ayreon
Skrevet

Jeg opplever kynnerne ofte som neste "konstante" - ubehagelige/vonde, steinhard mage, med div som skjer nedentil - det er liksom mer enn kynnere, likevel ikke rier... Jeg klarer nesten ikke å skille når det begynner eller slutter, men det kan holde på i timesvis.. ingen pauser imellom....

Flere som opplever det sånn?

Er dette maserier som det nevnes her? Jordmor sa dette var "modningsrier", liker lyden av dette bedre enn "maserier"...

Men ja, jeg venter bare på å kjenne skikkelige TAK - "stopp, stopp, stopp!!" ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...