4-søte-små Skrevet 23. april 2010 #1 Skrevet 23. april 2010 Venter nr 4, har termin om 3 uker. Vurderer modningsakupunktur. De to siste fødslene begynte med vannavgang og riene begynte med en gang. Likevel har jeg vært lite moden og veldig "hard", så de første timene var riene veldig av/på både i styrke og lengde/intervaller. Når jeg da tilslutt har begynt å få åpning har det gått fra et par cm til full åpning på 45-60min. Ganske heftig, men samtidig sitter jeg igjen med positive opplevelser. Lurer på om akupunktur kan lette den første fasen litt, at jeg er mer moden når det hele setter igang...(innbilder meg jo at det skal starte med vannavg denne gangen også...). Samtidig er jeg redd for at siden selve åpningsfasen min har vært så kjapp, at aku. skal gjøre at ting går enda fortere og at jeg skal få problemer med å komme meg til sykehuset! Har 45 min å kjøre. Noen som har erfaringer? På godt og vondt?
Gjøkeredet③ Skrevet 23. april 2010 #2 Skrevet 23. april 2010 Jeg fødte for en uke siden. Første fødsel måtte jeg settes ignag, og etter mange dager på sykehuset og en lang dag i fødsel endte det opp i haste KS 17 dager etter termin pga liten fremgang og de ga rett og slett opp det å få han ut den vaginale veien. Denne gangen gikk jeg til modningsakupunktur fra uke 37 og rakk 6 behandlinger før lille gutt kom til verden 5 dager før termin. Hadde svaaake rier natt til fredag, så jeg sov godt hele natta. Vannet gikk klokka 8.30. Klokka 9.30 var vi på sykehuset og hadde 0 åpning åpning, så lå 30 minutter med Ctg før vi ble tildelt en fødestue, hadde da 1 cm åpning. 45 minutter intens pain uten noe smertelindring senere (huff) var det plutselig 9 cm. Og så skjedde det vel noe inni mellom der som jeg ikke husker så mye av ;o) Og klokka 12 var han ute.. Så jeg tror deffinitivt det har hatt en virkning på meg ved at åpningstiden ble kraftig kortet ned og fødselen i seg selv gikk ganske smooth. Så hvis det allerede går fort for deg så er det kanskje litt skummelt å trigge det enda mer..) Lykke til uansett!
2010 Mammaen Skrevet 23. april 2010 #3 Skrevet 23. april 2010 Jeg har ikke erfaring med det, men jeg spurte min jm siden jeg også vurderte veldig sterkt å begynne med det... Hun mener at det er mange som har godt utbytte, men ikke er alle det hjelper for. De som har mest effekt av det er de som har vært mye plaget under svangerskapet, er slitne, sover dårlig, er generelt anspent og engstelige. Da kan det hjelpe for å slappe av i muskulaturen, få bedre søvn, mer ro i kroppen og dermed "klargjøre" bedre for en fødsel.Hun anbefalte meg å ikke bruke masse penger på dette, fordi jeg vil ikke ha noe utbytte av det (jeg er en av de irriterende gravide som er i toppform). Hun ville heller anbefale meg å bruke pengene på en god middag som hun sa ;-) Jeg vil tro at du som fjerdegangsfødende har erfaring og en kropp som i utgangspunktet burde ha "lett for å føde". Men er du anspent, litt nervøs, sliten, får lite søvn osv. kan det jo i alle fall ikke skade (ikke annet enn lommeboken) så da er det kanskje verdt å prøve?
Gjøkeredet③ Skrevet 23. april 2010 #4 Skrevet 23. april 2010 Hmm.. Ville bare si at da er det stor forskjell på jordmødrene og praksisen for jordmor på sykehuset satte kun nåler som hadde noe med livmor og fødsel og gjøre. Ingenting annet, og ingenting annet ble nevnt heller. Jeg er også av de som har vært i super form hele svangerskapet, og har kun fått akupunktur for å få en hyggeligere fødeopplevelse enn sist, noe jeg deffinitivt fikk.. Det skal legges til at jeg ikke betalte for det da jeg fikk det sykehuset:o)
4-søte-små Skrevet 23. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 23. april 2010 Takk for svar! Er jo det som gjør at jeg er i tvil, at det skal gjøre hele fødselen travel og heftig... med tidligere lange fødsler hadde jeg nok ikke stusset så mye over å prøve det... er også litt redd for at det skal føre til mye maserier og "unødvendige" vondter i dagesvis før fødsel... Her må jeg betale 500kr pr behandling, og det er klart at så lenge jeg er såpass usikker er det mye penger å gjerne ende opp med å betale for ingenting... jaja, takk for synspunkter dere, foreløpig heller det nok mot at jeg lar naturen gå sin gang og la kroppen ta hånd om dette atter en gang!
fresh Skrevet 23. april 2010 #6 Skrevet 23. april 2010 det er forsket på mond.akupunktur, og 80% har effekt av det Jeg var en av de Gikk på to behandlinger forrige sv.skap, fødte 5 dager før termin, og hadde en drømmefødsel. den første rien kom i 23-tiden på kvelden, Hadde rier hele natten, men jeg fikk sove innimellom. Kl.8 reiste vi til sykehuset, hadde da 7cm åpning. fødte 4 timer senere, uten smertelindring anbefales
06.06.10 Skrevet 24. april 2010 #7 Skrevet 24. april 2010 Jeg er førstegangsfødende og skal ta modningsakupunktur. Jeg fant ut at det er noe jeg vil prøve pg av at jeg har hatt veldig god effekt av akupunktur før for nakke og rygg smerter. Jeg er også en av de super heldige gravide som sklir gjennom svangerskapet uten en plage. Men i familien min har det vært lange fødsler med komplikasjoner, så jeg har tenkt at alt som kan hjelpe for at jeg får en bra fødselsopplevelse er jeg villig til å prøve:) Akupunktøren sa også at de som hadde fått modningsakupunktur hos henne hadde generelt en mye lettere fødsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå