Gå til innhold

når man har mistet 2 ganger på 6mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mistet 2 ganger. Først i uke 12 og så i uke 9.

Betyr det at det er noe galt? evt hva?

Er det noen legen kan gjøre for å hjelpe?

Takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tre spontanaborter er den vanlige grensen for å få utredning i forhold til såkalt habituell abort.

Om man får den diagnosen - men den har du altså ikke ennå - finnes det en del ting man kan gjøre. Først og fremst vil man gjerne få hyppig ultralydoppfølging, og man kan få preparater som f.eks blodfortynnende, progesterontilskudd etc. Du kan jo vurdere å be gynekolog eller fastlege om resept på progesteron ved en ny graviditet selv om du ikke kvalifiserer til betegnelsen habituell abort. Det skader ikke, liksom.

Skrevet

Det er helt riktig det som blir nevnt over. Etter tre ufrivillige aborter blir man tilbudt utredning.

Selv om man mister to, tre, fire eller flere ganger på rad betyr det ikke nødvendigvis at noe er galt. Enkelte har dessverre bare en saftig dose med uflaks. Jeg har selv mistet tre ganger, og selv med en slik historikk har man bedre sjanse for å lykkes på forsøk nummer fire, enn å mislykkes. Jeg er prakteksempelet på det, dette fjerde svangerskapet ser ut til å gå bra, har fem uker igjen til termin... :)

Etter utredning, selv om de ikke finner noe galt, er det en del medikamenter som man vanligvis blir tilbudt i de påfølgende svangerskapene. Det er også vanlig å redusere arbeidsmengden noe i første trimester, til den største abortfaren er over.

Skrevet

Hei, jeg mistet 2 ganger i løpet av kort tid. 3.gangen gikk det bra. Er nå høygravid med nr to og har ikke hatt spontanaborter mellom nr 1 og 2. Det er desverre noen av oss som er mer uheldige enn andre, og stort sett er det flaks/uflaks det handler om. Noen få ganger er det diagnosen habituell abort.

At du har mistet to ganger betyr ikke at det vil skje igjen. Det er mange av oss som har mistet 2 ganger og lyktes den 3. gangen. Jeg kan desverre love deg at du kommer til å være engstelig under hele svangerskapet....... Det var iallefall jeg, men ikke nå med andremann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...