Gå til innhold

Trassetroll på fire år. Hvordan takler dere dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er en blid og kjærlig liten gutt, men han har en voldsom vilje og gir seg ikke på tørre møkka. I det siste har han begynt å ignorere det jeg sier, eller skal gjøre det på sin egen måte. Hvis jeg f.eks. sier at nå må vi gå, for vi har det travelt, skal han gå med museskritt eller aller helst krype ut i gangen. Han gjør bevisst ting han ikke får lov til. I det siste har han begynt å hyle når han ikke får det som han vil - ikke fortvilet hyling, men overlagt for å slite meg ut og få meg til å gi meg. Synes hverdagene våre blir mye en kamp om hvem som er staest, og det er så slitsomt!

Er det noen som har noen gode råd for hvordan jeg skal takle ham, så vi ikke får så mye "kamp" oss i mellom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar også i mot gode råd her!! Eneste jeg klarer å gjennomføre er å være konsekvent, men faderirullan det står hardt på i perioder!

Skrevet

Hei.

Har også en 4-åring og det kan være travelt til tider :)

Jeg er blitt flinkere til å velge ut kampene jeg vil ta. Min 4åring er f.eks. svært trassig hver eneste morgen.Jeg lar henne velge mellom to plagg og thats it! Hyler hun, går jeg ut av rommet og blir borte til hun slutter. Det kan du godt prøve. Det er ikke så interessant å trasse når ingen ser på skjønner du..hehe.

Og være konsekvent er veldig viktig. Har du sagt en ting, så er det slik! Da blir barnet vant til at det du sier, slik blir det og ingen vits i å diskutere.

Av og til bør han få bestemme også. Hvis det er i situasjoner der du vet det blir trass, så kan du prøve å la han få følelsen av å bestemme. (f.eks. "du skal få bestemme hvilken musikk vi skal høre på i bilen. Det blir kjekt, kommer du??").

4-åringer har noe inne i seg som må UT. Det er ingen vits i å kjefte for han er slik. Han har funnet ut at han faktisk kan bestemme litt over seg selv. Ja, han har funnet seg selv :) Og skal teste ut grensene sine. det må ha han få lov til, men det er derfor viktig at du viser hvilke grenser han har. Det gjør han tryggere også.

Jeg håper at kampene kan bli litt mindre etterhvert, men forbered deg på flere kamper oppgjennom. Hver sin alder har sin sjarm..hehe. Jeg har også en 7-åring. Gled deg til masse moro og masse utfordringer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...