mamman til ana Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 Jeg er alenemor til en liten jente på 3 år. Jobber endel kvelder og har en kjempe snill pappa(min pappa) som henter ho i barnehagen di dagene jeg jobber sent. Ca 1 dag i uka. Pappa har en okei kjæreste som han bor sammen med. Jeg liker denne damen og hun er veldig grei mot datteren min. Hun er meget spesiell og kommer ofte med litt små komentarer. Dette irriterer meg men jeg takler det fordi jeg er takknemlig for di passer jenta mi. Idag da jeg skulle hente datteren min var jeg i godt humør, pratet med kjæresten til pappa som var den eneste som var hjemme. Da vi sto i gangen og skulle til å gå så legger jeg merke til at di hadde kjøpt nye sko til jentungen så jeg løftet opp skoen og komenterte at den var fin. - fikk da en krass komentar tilbake om at: ja men di skulle di ha hos dem. Javel tenkte jeg..hadde jo ikke akuratt tenkt å ta dem med meg .Jeg vet jo di liker og ha litt tøy til snuppa der. Så derpå spurte jeg henne hyggelig om di hadde nok tøy til snuppa der, hvor jeg fikk svar til bake at di hadde kjøpt litt i spania( di har hatt tulla med til spania i påska). Ja sier jeg, for dere må bare si ifra vist dere trenger noe jeg har jo mye tøy. Njaa, sier kjæresten til pappa vi har jo ikke aaakuratt samme smak..Vi liker og pynte ho litt mer og sånn. Da vi skulle reise til spania så tok vi av henne den skitne gamle joggedressen med en gang og tok på ho noe fint før vi reiste. Jeg ble helt paff, og svarte noe som i denne duren, ja men du vet jo jeg ha mye fint tøy og at den joggedressen var skitten fordi hun datt rett før vi skulle gå og ikke hadde tid til å skifte. Sa bare kort hadde og fikk tårer i øya da jeg kjørte ut fra tunet- Er alenenmor og kan ikke kjøpe, og kjøpe. Arver endel fin tøy fra min lillesøster på 5 og er veldig takknemlig for det. Er desuten ikke så altfor nøye med å jåle opp jentungen før hun skal i barnehagen for eksempel. Dette er en stund siden da. Hadde sendt med jentungen et par joggesko når di skulle til spania, hvor jeg fikk regelrett slengt i trynet når di kom hjem at jeg fikk passe på og sende med tøy og sko som passet når hun skulle til dem.. Det er kanskje ikke ting som er så ille men føler bare det er noe med tonefallet deres..føler hun drar med pappan min til å"baksnakke" meg og søsteren min litt..Tror ikke det stemmer..men det er bare noe med denne damen. Føler det bare blir verre og verre med sånn små komentarer. Gruer meg til å opp til dem di gangene jeg må. En ting til som kjæresten til pappa e rveldig flink til, det er å være uenig i det meste av det jeg sier...huff. bare et lite sukk fra meg...
BlåBlå Skrevet 22. april 2010 #2 Skrevet 22. april 2010 Har denne kjæresten egne barn ? Det høres uansett for meg ut som om hun "leker" litt at jenta di er hennes, og at du også overlater henne litt for mye til dem...
mamman til ana Skrevet 22. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 22. april 2010 Er nesten avhenig at di henter ho den ene dagen i uka. Må jo jobbe. Ja hun har egne barn som for lengst har flyttet hjemmeifra. Pratet med pappaen min istad og sa rett til han at jeg forventer å bli behandlet med respekt. For jeg syns det er respektløst å plutselig si slike ting. Fikk bare tilbake at hun kanskje mente alt dette hun sa ikveld pga. di skoene jeg hadde sendt med til spania som di mente var litt for små. At det ofte hadde manglet ting når jeg sendte med klær til snuppa. Har aldri med mening sendt med for lite tøy, har nok glemt. Uansett unødvendig å være så frekk uten grunn. Ødela humøret mitt ikveld. Var bare dråpen dette her..huff
Gjest yrild Skrevet 22. april 2010 #4 Skrevet 22. april 2010 Hei :-) Du er ikke hårsår! Fy for noen frekke kommentarer! Hun virker som en person som "Vet best" hvordan ting "skal være". Og det handler om hennes verdensbilde og ikke det objektive verdensbildet. Prøv å jobbe med selvtillitten din :-) Når du føler deg trygg på at det du gjør er riktig for deg og godt nok for "objektive" øyne ville jeg tatt en alvorsprat med henne. Prøv å skriv ned på forhånd hva du vil si og prøv å vinkle det utifra at du er veldig taknemlig for den hjelpen du får men at du ikke ønsker kritikk som omhandler klær etc. De fleste besteforeldre har jo en annen smak enn foreldregenerasjonen... blir lite rosa her når jeg kjøper klær til en jente, men skal love deg at det hadde kommet mye rosa fra svigermor ;-)
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 22. april 2010 #5 Skrevet 22. april 2010 Du er ikke hårsår, du er i din fulle rett til å reagere. Og om de syns det manglet noe kunne de jo bare sagt fra på en ordentlig måte, i stedet for å dra inn hva de syns om din "smak og stil"!! Huff, ser for meg en sånn rosa pyntedukke med syntetisk blondekjole, når jeg tenker på hva slags stil det høres ut som denne damen liker.. Godt du fikk sagt fra til din pappa i hvert fall. Skjønner det er litt kinkig, siden du er avhengig av deres hjelp en gang i uka.. Ellers ville jeg prøvd å skape litt avstand så godt det går.
Gjest yrild Skrevet 22. april 2010 #6 Skrevet 22. april 2010 For små sko...ja det er jo ikke noe gøy, men fy så vanskelig det det kan være å skjønne det. Iblandt vokser de jo som noen racere :-) Stemoren din/pappaen din burde heller ha ringt og spurt om de kunne kjøpe noen sko til henne, for det virket som hun hadde vokst ut av de hun hadde med. Ikke gått utifra at du "slurver" og "ikke bryr deg" sånn som det virker når hun glefser til deg.
mamman til ana Skrevet 22. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 22. april 2010 De er liksom måten det blir sagt på. Jeg kom inn og var godt humør og plutselig ut i det blå så kommer hun med sånn utrolig unødvendige kommentarer.Tårene bare trillte når jeg kjørte avsted. Helt enig i at di kan si det på en ordentlig måte. Ikke bare slenge ut med noe dritt når jeg tror alt er greit. Jeg er ikke flink til å si ifra at jeg blir lei meg heller. Har en lillesøster på 5år (min mamma sin jente som hun har fått med ny mann) som forøvrig er nektet adgang i huset til min pappa(av min sjalue "stemor" selvfølgelig) Så vist jeg passer min lillesøster og skal opp og hente noe i huset til min pappa så får jeg ikke lov til å ta med lillesøsteren min på 5 inn i huset... herregud.. og jeg holder kjeft fordi jeg er så takknemlig for hjelp..
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 22. april 2010 #8 Skrevet 22. april 2010 Huff... Høres ikke helt god ut den damen. Da kan det vel være litt sjalusi knyttet til spydighetene hun slenger til deg og da, at hun vil det skal stikke litt..? Det finnes ikke noen mulighet for at din mamma kan passe disse gangene istedet for da?
mamman til ana Skrevet 22. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 22. april 2010 Ting hun sier stikker. Er ikke bare denne gangen. Hun skyver meg sakte men sikkert vekk. Jeg er moren til barnet og av naturlige grunner trekker jeg henne også bort. Synd at det blir sånn. Hun er så fryktelig glad i bestefaren sin.
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 22. april 2010 #10 Skrevet 22. april 2010 Men kan ikke din datter være litt alene med faren din da? Og moren din, har hun mulighet til å passe? Synd når det blir slik altså, men du er ihvertfall ikke hårsår, det er denne damen som nok har litt problemer (sjalusi?)..
mamman til ana Skrevet 22. april 2010 Forfatter #11 Skrevet 22. april 2010 Noe er det ihvertfall. Det vil uansett få konsekvenser. Jeg kan ikke ha det slik som dette:) Takker for fine svar ialfall. Hjelper og lette litt på trykket.
Berta_78 Skrevet 23. april 2010 #12 Skrevet 23. april 2010 Jeg er helt uenig med de fleste! Du må utvikle litt tykkere hud. At kjæresten til faren din er skikkelig dust, er det liten tvil om. Men du må huske på at det er henne det er noe galt med, ikke deg! Du er ganske avhengig av hjelpen du får, og de er veldig snille som hjelper deg så mye. Kjæresten til faren din også. Hun kunne like godt ha funnet på å påvirke din far til mindre samvær. Derfor vil jeg påstå at hun er en ressurs i livet ditt, men at hun har en stygg, stygg munn. Og du får ta det ene med det andre. Synes hun du har på barnet kjipe klær? Javel, så får hun synes det. Når hun sier at jenta hadde på seg en stygg joggedress, er det ingen grunn til at du skal forsvare det! Du får bare si "kjempehyggelig at dere tar på klær dere liker" og så kan du heller rekke tunge bak ryggen hennes. Ikke vær skamfull for at du er alene og har litt dårlig råd. Du gjør jo en kjempejobb! Kan med hånden på hjertet si at det er ikke bestandig gutten min ser selskapsklar ut heller :-) De fleste synes nok det er ganske normalt. Og sko vokser de ut av, plutselig er de for små uten at man merker det. Det at din "stemor" ikke klarer å snakke som et normalt hyggelig menneske er hennes problem! Ikke ta deg nær av det. Jeg tipper at dette er sånn hun er. Tror du vil få det mye tøffere om du på død og liv skal fikse en som ikke kan fikses enn om du begynner å slappe av og tar henne med en klype salt. Lykke til!
NormaJean Skrevet 23. april 2010 #13 Skrevet 23. april 2010 enig med Berta-78 Hev hodet og få litt tykkere hud. Ikke gidd å legg noe mer i det enn at hun er stygg i munnen og at du er bedre enn det. Man må ofte bite i seg kommentarer fra familie man gjerne kunne være foruten. Selv så antydet moren min her om dagen at grunnen til at min sønn har lungeproblemer er at jeg ikke kler han bra nok?!? fy f. holdt på å gå i taket. Utrolig lite sensitivt med tanke på hvor slitne og fortvilte vi har vært nå han hadde den siste lungebetennelsen. Men kommenterte heller kort tilbake at jeg kler gutten i bra nok klær og valgte å legge den diskusjonen død. Du må huske at du er en flink mamma som gjør en god jobb! Tell til ti og tenk på at det er fint hvordan de hjelper deg og at prisen du desverre må betale er å høre idiotkommentarer en gang i blandt;-p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå