Meg og bøllegutta!! Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 Jeg er nå alene med ungene og dette skjedde helt nylig. vi skulle egentlig til tyrkia til sommern sammen med datteren hans fra tidligere...... nå vil han dra med ungene våre og søsteren sin og sønnen hennes istedet for. jeg kommer aldri til å gå med på at han tar med begge mine unger på et fly alene uten meg!!! tenk hvis noe skjer............det er ikke for å være vansklig men jeg fikser bare ikke tanken en gang........ kanskje mere etterhvert når ting har roet seg. men har han rett til å ta de med mot min vilje??
*Lissi* Skrevet 22. april 2010 #2 Skrevet 22. april 2010 Er det noen fare at han ikke kommer tilbake da? Han trenger nok din tillatelse, men kan vel reise selv om du nekter. Det tar bare litt lenger tid for han. Må vel gå gjennom politiet tror jeg...
Gjest ->>- Skrevet 22. april 2010 #3 Skrevet 22. april 2010 Ja. I sin samværstid kan han ta med barna sine på ferieopphold utenlands så mye han lyster.
Hufsla Skrevet 22. april 2010 #4 Skrevet 22. april 2010 har de pass? De kan ikke få pass uten at du samtykker...
Monajenten Skrevet 22. april 2010 #5 Skrevet 22. april 2010 Ja det har han. BARNA har rett på samvær og ferie med sin far på lik linje som du har det. Kjipt for deg, men sånn er det når man har skilt lag. Dette er i grunnen bare noe du må godta selv om det er tøft for deg. Du har egentlig ingenting du skulle ha sagt ang. dette. Og han tar jo ikke med seg "dine" unger, han tar med seg "deres" unger, altså noen som er like mye hans.
Gjest ->>- Skrevet 22. april 2010 #6 Skrevet 22. april 2010 Joda, det kan de. Det tar bare litt lenger tid.
GuttemammaX3 Skrevet 22. april 2010 #7 Skrevet 22. april 2010 Beklager å kapre tråden, men hvordan får man pass uten at begge foreldre skriver under? Er et helt styr for meg å skaffe pass med en barnefar som ikke har noe samvær, og er interessert i å spolere mest mulig...
Expat Skrevet 22. april 2010 #8 Skrevet 22. april 2010 Bf må vel miste samværsretten for at du skal slippe det der.
GuttemammaX3 Skrevet 22. april 2010 #9 Skrevet 22. april 2010 Har vært gjennom rettssak, og han har ingen samvær overhodet. Men han er jo fremdeles foreldrerett, eller hva det nå heter, så jeg trenger underskriften hans for å få pass, endre navn og diverse sånt... Lurte bare på hvordan jeg kunne unngå styret med advokater og han som gjør seg vanskelig og kostbar når jeg trenger nytt pass til mini:)
Gjest ->>- Skrevet 22. april 2010 #10 Skrevet 22. april 2010 Du drar til politistasjonen, leverer søknad og gir beskjed om at den andre innehaveren av foreldreansvaret nekter å signere. Politiet kontakter deretter faren og ber om begrunnelse. Om han ikke svarer innen tidsfristen han får, eller kan dokumentere at du sannsynligvis har planer om å bortføre barna til utlandet, vil du få pass uten hans godkjennelse. Tar som sagt litt tid, men du rekker nok sommerferien.
GuttemammaX3 Skrevet 22. april 2010 #11 Skrevet 22. april 2010 Tusen takk for svar, har pass for et års tid ennå, men da vet jeg fremgangsmåten til neste gang, og kan være ute i god tid:)
St.Sunniva Skrevet 22. april 2010 #12 Skrevet 22. april 2010 Jeg hadde i allefall ingen problemer med å få pass til datteren min, men nå har jo jeg full foreldrerett siden jeg og barnefar aldri har vært sammen og han ikke skrev under på noen papirer på sykehuset. Måtte gjennom DNA-test og hele pakka. Men jeg måtte levere fødselsattesten hennes (men der står jo da bare mitt navn).
*bolla pinnsvin* Skrevet 22. april 2010 #13 Skrevet 22. april 2010 Du må nok bare godta at han har rett til det. Hadde du syntes det var greit hvis HAN kunne nektet DEG å reise til syden med ungene? Det er jo deres felles barn, ikke bare dine...
Meg og bøllegutta!! Skrevet 22. april 2010 Forfatter #14 Skrevet 22. april 2010 Jeg er fullstendig klar over at det ikke bare er mine unger, men nå har denne historien en del flere sider som gjør den mere komplisert enn et vanlig samlivsbrudd................ tro meg..... men jeg kan ikke utbrodere det her inne. jeg bare lurte på hva loven sa.
moe_ Skrevet 22. april 2010 #15 Skrevet 22. april 2010 _Det er fullt lovlig å være vrang å nekte han å se deres felles barn, da må en av dere gå til sak - men selv om dom faller i din disfavør, kan du fremdeles være vrang å nekte barna dine kontaktr med pappaen dems, rettsvesenet bøtelegger ikke kranglende foreldre eller sender de i fengsel.
Aini Skrevet 22. april 2010 #16 Skrevet 22. april 2010 Har dere delt omsorgrett må begge samtykke at barna skal få pass, men har du omsorgsretten alene kan kun du skaffe pass til ungene uten fars samtykke....
Tinky Winky Skrevet 22. april 2010 #17 Skrevet 22. april 2010 Så lenge han ikke skal ha de med seg i mer enn 3 uker i strek , så kan han reise så mye han vil uten ditt samtykke. Og samme gjelder deg i motsatt tilfelle.
Gjest ->>- Skrevet 23. april 2010 #18 Skrevet 23. april 2010 Passutstedelse har utelukkende med foreldreansvar å gjøre, ingenting med "omsorgsrett" (som heller ikke er noe juridisk begrep). Altså.
kokosyklus Skrevet 23. april 2010 #19 Skrevet 23. april 2010 Til HI: Jeg skjønner at dette er vanskelig fro deg, men jeg tror du kommer til å tjene mye på å samarbeide med barnefaren. Barna dine kommer og til å tjene mye på at dere begge to samarbeider med hverandre! Jeg tror nok denne ferieplanen kom raskere enn du var istand til å takle, men aknskje du bare skal innstille deg på at de reiser til sommeren? Før eller siden må du godta det, og det kan være like greit å godta det først som sist. Jeg tvielr på at det blir særlig mye lettere fro deg neste år, selv om ungene da er ett år eldre, skal de allikevel være i et annet land uten deg... Bit tennene sammen og planlegg noe hyggelig for deg selv den tiden de er borte. Jogg og gjør hyggelige ting på ettermiddagen og vit at når de kommer hjem er de SJELEGLADE for å se deg igjen:) Så må jeg si at dere som foreslår å sabotere opplegget ved å nekte å skrive under på pass etc - hva tenker dere med?? Dette er BARNAS rettigheter, ikke voksnes. Så lenge det ikke er mishandling i bildet synes jeg det er helt horribelt at noen tenker på den måten.
Gjest Skrevet 23. april 2010 #20 Skrevet 23. april 2010 Samboer har to barn fra før, og vi har vært i utlandet med de maaange ganger..... Men han har samvær selvfølgelig.
kokosyklus Skrevet 23. april 2010 #21 Skrevet 23. april 2010 ha ha, det skulle stå jobb- og gjør hyggelige ting..
*Lissi* Skrevet 23. april 2010 #22 Skrevet 23. april 2010 Enig med kokosyklus! Det viktigste er å sette barnas behov foran mener jeg. De har sikkert kjempelyst til å reise på tur med faren. Er selv skilsmissebarn, og moren min motarbeidet faren min mye. Ser ikke med blide øyne på det i dag..
Meg og bøllegutta!! Skrevet 23. april 2010 Forfatter #23 Skrevet 23. april 2010 jeg saboterer på ingen måte samvær og jeg syns det er viktig at ungene har jevnlig kontakt med pappaen sin, men som sagt så er den historien en smule komplisert............... Snakket med han igår og han sa det ikke var viktig at en av de eller begge var med. han dro da med dattern sin fra tdligere eller så lot han være å dra....... dette var en tur som i utgangspunktet jeg også skulle være med på. ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå