Gå til innhold

Praktiske eller pene klær til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I samtaler og i forbindelse med venninneshopping har jeg skjønt at vi velger helt forskjellig. Jeg mener ikke at praktisk må være stygt eller at pene klær må være upraktiske men at det ene er mer viktig for oss enn det andre. Hva syntes dere? Leter dere etter farger som kler ungene og plagg som er optisk flotte eller leter dere etter plagg som har ekstra polstring her og der, er vanntette framfor vannavstøtende har stramme nok strikk på bena osv? Spent:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt til hvert sitt bruk, tenker jeg. Vil gjerne at de skal ha fine hverdagsklær, men ikke så fine at det er krise om de søler på seg eller ødelegger dem.

Skrevet

Av vanlige klær leter jeg etter klær som jeg liker sånn noenlunde selv, som jeg vet ungene vil like og kle, OG som er praktiske og behagelig for barnet. Jeg har inngått kompromiss med skolegutten min om at han kan få gå med sorte sånne treningsbukser med litt motiv på siden han hels vil gå med joggebukse hele tiden (noe jeg ikke synes er pent å gå med på skolen) og jeg helst ville hatt på ham dongeri el. Dette er en mellomting vi begge kan leve med ;-)

Av ytterklær velger jeg kvalitet, og helst pen kvalitet om det er mulig. Står valget mellom en vinterdress som er topp kvalitet, men ikke så veldig pen estetisk, og en dress som er nydelig estetisk, men ikke så god kvalitet, så tar jeg den med best kvalitet mens jeg kaster et lengtende blikk mot den fine, hehe...

Skrevet

Når jeg shopper klær til snuppa mi så tenker jeg både barnehage og familie/venninnetreff. Derfor velger jeg både praktiske klær og klær som tar seg bra ut på dattera mi. Feks Svart skinnjakke,kul olajeans og en genser og sko som står i stil. I bhg så blir veldig joggebukse og behagelig å ha på seg klær:-))

Jeg kjøper vanntette sko fremfor vannavstøtende ja, vil være på den sikkre siden. Men det er meg og slik jeg tenker som mamma:-)

Skrevet

Det ene utelukker ikke det andre! Jeg kjøper bare klær jeg liker til jenta mi, men de må også være praktiske og komfortable. Jeg kler henne f.eks aldri i trange, smale jeans selvom de små jeansene ser kule ut.

Jeg synes hun kler rødt veldig godt og velger derfor mye rødt til henne.

Det er vel når det kommer til utetøyet jeg er mest nøye, da tenker jeg på at plagget skal være slitesterkt, vannavvisende, pustende, stramme strikker osv.

Skrevet

Jeg velger alltid det beste av ytterklær, men jeg må inrømme at det betyr mye hvordan klærne ser ut. Jeg velger gjerne fjordårets modeller om jeg syntes de er penere og jeg velger alltid farger ungene mine kler og har matchende tilbehør til fra før av (sko, luer, votter osv). Når det gjelder vanlige klær liker jeg at ungene ser bra ut og jeg tenker lite på om dongribuksene er ekstra polstret på knærne eller om eller om shortsen er en sånn uv shorts. Når vi er på venninneshopping ler vi mye av hverandre fordi vi egentlig er veldig ulike.

Det virker som de fleste er enige i at ytterklær må ha god kvalitet men tenker dere på kvalitet eller utseende ved valg av klær som joggedresser, ullundertøy, selskapstøy, få/ha besøk klær osv?

Skrevet

Jeg kjøper kun pene klær til datteren min. Men det betyr ikke at de ikke er praktiske også. Kjøper Reimadresser med matchende luer og votter, i en farge jeg liker. Kjøper vanntette sko som også er fine, men kjøper litt ekstra fordi jeg liker å pynte henne også. Jeg syns hun alltid er pen i tøyet. Jeg matcher så godt det går an. Alt fra sokker til hårspenner. Men hun er alltid varm og tørr, og har myke klær som hun lett kan bevege seg i, hun er ikke noen fjolledukke. Jeg synes ikke det ene trenger å utelukke det andre. Jeg kjøper aldri noe stygt bare fordi det virker praktisk, finnes som oftest et pent alternativ. Men jeg er nok ikke representativ, for jeg er i overkant opptatt av at hun skal se fin ut, liker ikke at hun går med roså støvler til den røde jakken.. Og syns det er kjekt at rosafargene passer sammen..

Skrevet

Praktisk OG pent :o)

Guten på 4 1/2: Bukse, enten heimesydd (då gjerne stripete eller rutete) eller kjøpt (gjerne "dongeri" med strikk i livet), tynn genser og tøff t-skjorte/korterma skjorte utanpå.

Jenta på 2 1/2: Tynn genser, strømpebukse/tights/heimesydd bukse, og som regel (kort) forklekjole over. Eller "berre" bukse og genser/strikketrøye.

Elskar å sy/strikke tøy til ungane, og elskar å kle dei pent. Alt ungane har av tøy er det lov til å leike i. Det er lov å bli skitten og det gjer ingen ting om det blir hull i noko. Då reparerer eg det, eller syr nytt om reperasjon ikkje er mulig :o)

Skrevet

Behagelig, kledelige farger og så må de passe sammen. Synes det er stas når guttungen har på seg dongeribukse, men ender som regel opp i joggis - for hans del:) Har ikke funnet andre klær som er like behagelig. Dongeribuksene/finbuksene som er myke er jo som oftest dobbel (foret) og det blir fort for varmt!

Av ytterklær tenker jeg like mye utseende og praktisk. Liker at lue, votter og dress passer sammen, men ruinerer meg ikke på å kjøpe nytt av alt.

Skrevet

ja takk begge deler.;) liker at ungene ser fine ut. datteren min går mye i forskjellige tunika, kjoler osv. da må alt matche. hun elsker å pynte seg opp litt. jeg er aldri redd for de klærene hun har på seg i barnehagen. griser hun så griser hun.

Gutten min går en god del i joggebukser men også litt i dongerl. liker at han har litt fine farger på klærene.

men jeg syns det er veldig viktig at klærene er gode å bevege seg i. i hele vinter har minste stortsett kun gått i body og strømpebukse inne. samme har søsteren bare at hun har hat trøye og kjole utenpå kanskje. så har de ulldratker som de har under kjeledressene.

og selvsgat må luen(e) matche dressen og regntøyet..)

Skrevet

Jeg klarer ikke å kle barna mine i klær som er strammer eller er ubevegelige og stive. Jeg kler de utelukkende i behagelige klær. Men de er også alltid pene. Datteren min går mye i strikkekjoler feks og gutten min mye i myke snekkerbukser ol. Hver til sin smak men dette er iallefall klær jeg synes er pene.

Jeg synes ikke det er noe problem å finne pose og sekk her. Altså både pene og behagelige klær.

Skrevet

Av pentøy så har vi bunader til ungene, dette er tøy som de ikke får lov å leke og gjøre så mye i. Vi har også annet penttøy, men dette er ikke så pent at de ikke får lov å leke som vanlig (visse grenser er det, men det har de skjønt selv) og ingen krise om de får flekker eller rifter. De skal ikke bare sitte på stas når de har pentøy på seg heller. De pleier å ha på bunad til det mest formelle er ferdig, så skifter de til annet pentøy som de kan leke i.

Av hverdagstøy så har de behagelige klær som tåler at barn er barn. Jeg kjøper ikke dyrt tøy, for vi har 4 aktive barn i huset. Og passe på tøyet dems gidder jeg ikke å bruke tid på, det som evt er penere og som jeg vil skal bli behandlet litt mer forsiktig ligger sammen med pentøyet som ungene vet ikke er til hverdags. Alle ungene kler på seg selv, og jeg bryr meg ikke om fargene ikke passer sammen, eller de har en litt rar sammensettning. Jeg syns det er veldig hyggelig å se at ungene finner sin egen stil for hvordan de vil gå kledd. 5 åringen har vært opptatt av å kle på seg selv lenge, og det er nesten dagens høydepungt når hun kan gå i klesskapet og finne seg tøy. Ting må mache og være tøft.

Skrevet

Praktisk i første rekke. Pent er jo selvsagt også viktig, men ikke i stede for det praktiske. Ser jo helst etter en kombinasjon;-)

Skrevet

Prøver å handle mest praktisk OG pent men handler også noen ganger kun praktiske klær (synes f.eks ikke Janus alltid har så kule klær, men synes det er bra å ha på kalde dager).

Til den førstefødte handlet jeg mye som jeg syntes var pent, men som jeg fort oppdaget ikke var praktisk. Så da visste jeg mye mer nå til andremann, som har hatt på seg mye deiligere klær enn vår første stakkars..

Skrevet

Ja, sånn var det her også. Storebror hadde mye kule, upraktiske klær som baby, som hettejakker og små dongeribukser ol. Da lillesøster kom ble hun aldri påkledt slike plagg pga det er fryktelig upraktisk. Da gikk det mest i hele sparkebukser i mykt stoff. Kan være søte de også selvsagt, men ikke så flott som en pitteliten dongeribukse og en kul genser...men fy søren så upraktisk det er på en liten baby;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...