Gå til innhold

Hvis jeg sier barnehagebuss, hva tenker du da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe du kunne vurdert for dine barn? Altså - bussen er barnehagen og kjører rundt på forskjellige aktiviteter.

Hvorfor ville du gjort det/hvorfor ville du ikke gjort det?

Og jeg legger her til grunn at man har andre alternativer også altså, slik at dette ikke er eneste utvei liksom :)))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tåpelig, absolutt ikke. Høres utrygt ut. Jeg ville aldri ønsket det for mitt barn.

Vel, ikke før siste året på bhg ihvertfall, da har de vel godt av å komme seg litt mere rundt. Men ikke i noen barnehagebuss, hørtes skikkelig teit ut.

Skrevet

skummelt.

Skrevet

Her hvor jeg bor er det ganske vanlig med barnehagebuss, men ikke som du beskriver. Her kommer bussen en til to ganger i uka og tar med seg en gjeng (de over 2 år) på turer rundt om i nærmiljøet.

Jeg jobber selv i barnehage og synes dette høres helt knall ut:) Men da jeg nevnte dette for daglig leder (som er helt imot dette) fikk hun meg til å tenke litt på risikoene.

Jeg er vell forsåvidt enig med henne på noen punkter, men samtidig ser jeg at flere og flere barnehager her velger å gi dette tilbudet.

Nå har jeg ei lita selv som snart vil få tilbud og jeg syns vell to år er noe tidlig,,,, men for de eldste barna ser jeg vell flere fordeler enn bakdeler.

Skrevet

Hårreisende. Unger trenger en stabil hverdag med faste referanser. De har ikke behov for stadige impulser utenfra. Barndommen er stressende nok for mange barn, om de ikke skal "fraktes" rundt til stadig nye steder hele tiden i tillegg. Det er den sosiale settingen i barnehagen som er viktig, og ikke det å få flest mulig impulser presset inn i hverdagen.

Selvsagt er det greit med en tur en gang i blant, men ikke som en fast regel.

Skrevet

Forslag i bhg vår. Kjenner jeg er skeptisk. Tar gjerne i mot mange svar altså!

HI

Skrevet

http://soriamoria.barnehage.no/

Avdelingen som heter Arendal, kjører rundt i buss og besøker forskjellige spennede steder.

Møter stadig bussen rundt om kring i kommunen.

Skrevet

Jeg vet om flere barnehager som har egen buss, og det virker som det er veldig kjekt. Ligger ikke barnehagen veldig nære vanlig buss så kommer ikke barna seg like ofte på biblioteket, muser i kommunen, badestrand osv osv.

Barnehagen der mine barn går har ikke buss, men de har to biler med plass til 6unger i hver. De ligger nerme vanlig buss, så de er ofte på bussturer. Ungene storkoser seg når de skal på biblioteket, plante i parken, leke i parken eller annet i nærmiljøet og byen vår. Hadde barnehagen hatt buss som flere hadde kunnet sitti i så hadde de kunne bruke området rundt her enda mer. Vi ligger på grenselandet til bondelandet, så den siden er avstanden lang selv om det ikke er noen farligeveier osv. Hadde vært hyggelig å dra til vannet man ser fra barnehagen, men siden det ikke går buss dit så blir det vanskelig.

Skrevet

Nei , liker ikke at barn er "på veien" mer enn nødvendig.

Så desperat etter barnehageplass blir jeg aldri.

Synes det er fint at de er på aktiviteter altså, vår bhg gjør jo det.

Men de kjører ikke buss så ofte, heldigvis.

De går, men nå ligger jo det meste i gangavstand her da.

Skrevet

Rettelse til de som ikke helt forsto: Dette er ikke en buss til turbruk for barnehagen - dette er en avdeling i bhg! Altså går et 20 talls antall unger på avdeling bussen om man kan si det slik.

Og ikke lurer jeg på hvordan det fungerer heller, jeg bare lurer på om folk ville hatt barna sine i en slik barnehage jeg :)

Hi

Skrevet

Nei, det ville jeg vært skeptisk til.

For det første så syns jeg barna ikke trenger å være "på veien" mer enn nødvendig.

Syns også det er viktig at de i barnehagehverdagen har et fast, trygt og koselig tilholdssted, og vil ikke si at jeg føler at en buss er et slikt sted.

Og hva slags aktiviteter er det snakk om da?

Upraktisk ved spisesituasjoner...? Hvor skal barna spise?Hvordan lage mat? Eller skal barna kun spise matpakke? Som man ikke har kjøleskap til å lagre i?

Toalettforhold?

Skal barna farte rundt til nye steder som de skal tilbringe hele dagen hver eneste dag? Blir ikke mye ro i sjelen av slikt ;)

Nei, som sagt...skeptisk...

Jeg hadde ikke valgt det for mine barn.

Skrevet

Neitakk. Barn har godt av natur, ikke bensin.

Skrevet

Jeg vil vel tro at det ikke er 1 avdeling som kjører rundt med bussen hver dag, men at barnehagen feks har 5 avdelinger og 4 innerom, og at man bytter på å ha bussdag. Dvs at man er i barnehagen 4 dager og på tur en dag i uken. På tur ,med buss feks en dag i uken synes jeg ville ha vært helt topp. Trenger jo heller ikke dra til et nytt sted hver gang, men feks et bestemt tilrettelagt sted i skogen osv.

Skrevet

Nei, dette er for å kunne tilby flere barn en bhg plass uten å utvide bhg. Altså blir bussen en avdeling. Bussen er forøvrig utstyrt med kjøkken, bad osv... Bussen er fin den altså, det er bare konseptet jeg ikke liker. De vil heller ikke ha noe fast tilholdssted utover denne bussen nei, så hver dag vil de kjøre til et nytt område å leke på. Ja, de vil vel velge seg ut ett titals plasser kaskje å velge imellom. Som foreldre må du nok lever før feks 8 og hente etter feks 15 for i tiden imellom er bussen "på veien".

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...