Gå til innhold

Noen her som har dyrket gulrøtter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

barna her vil så gjerne dyrke gulrøtter, men jeg er helt grønn på området. hvor vanskelig er det? kan vi så frøa ute nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står på posen :-) Jeg mener å huske at de såes i mai, jeg har ikke satt mine ennå, i hvert fall. Du må uansett vente til det er 100 % frostfritt, og i natt var det minusgrader i Oslo. Sådde i fjor for første gang, de ble så søte!!!!

Skrevet

ja.

Ein sår frøa direkte på vokseplassen (ein skal ikkje flytte gulrøtter etter at dei er planta, då det er lett å øydelegge dei og litt andre grunnar eg ikkje gidde ta her:P)

Jorda bør vere laus, ellers kjem ikkje rota seg nedover. Bruk spade/greip for å løsne den opp.

Ikkje gi dei for mykje vatn første tida, då vil du få korte gulrøter (men dei må heller ikkje tørke ut).

Mykje stein/harde jordparti kan føre til "trollrøtter"(krøllete gulrøter), noko som barn som regel synest er veldig festeleg, sjølv om dei då kan vere vaskelegare å få skrellt om ein vil det.

Som sagt over, vent til frosten er vekk med å så.

kjem ikkje på noke meir i farta.

Håpar du slepp unna gulrotfluga:)

Skrevet

du kan evt så en og en gulrot i melkekartonger...

Skrevet

Pass på å spa opp jorden dyp nok. Jeg prøvde meg på reddiker og gulerøtter 1 år. Reddikene ble nydelige, men gulerøttene ble bare ca 10-15 cm lange, men skikkelig tykke og fine, så helt rare ut, hehe... Smakte godt da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...