olebrum78 Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 barna her vil så gjerne dyrke gulrøtter, men jeg er helt grønn på området. hvor vanskelig er det? kan vi så frøa ute nå?
Berta_78 Skrevet 22. april 2010 #2 Skrevet 22. april 2010 Står på posen :-) Jeg mener å huske at de såes i mai, jeg har ikke satt mine ennå, i hvert fall. Du må uansett vente til det er 100 % frostfritt, og i natt var det minusgrader i Oslo. Sådde i fjor for første gang, de ble så søte!!!!
Gjest Skrevet 22. april 2010 #3 Skrevet 22. april 2010 ja. Ein sår frøa direkte på vokseplassen (ein skal ikkje flytte gulrøtter etter at dei er planta, då det er lett å øydelegge dei og litt andre grunnar eg ikkje gidde ta her:P) Jorda bør vere laus, ellers kjem ikkje rota seg nedover. Bruk spade/greip for å løsne den opp. Ikkje gi dei for mykje vatn første tida, då vil du få korte gulrøter (men dei må heller ikkje tørke ut). Mykje stein/harde jordparti kan føre til "trollrøtter"(krøllete gulrøter), noko som barn som regel synest er veldig festeleg, sjølv om dei då kan vere vaskelegare å få skrellt om ein vil det. Som sagt over, vent til frosten er vekk med å så. kjem ikkje på noke meir i farta. Håpar du slepp unna gulrotfluga:)
Hufsla Skrevet 22. april 2010 #4 Skrevet 22. april 2010 du kan evt så en og en gulrot i melkekartonger...
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 22. april 2010 #5 Skrevet 22. april 2010 Pass på å spa opp jorden dyp nok. Jeg prøvde meg på reddiker og gulerøtter 1 år. Reddikene ble nydelige, men gulerøttene ble bare ca 10-15 cm lange, men skikkelig tykke og fine, så helt rare ut, hehe... Smakte godt da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå