Gå til innhold

Celleprøve når man er gravid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ta celleprøve i dag. Aldri gjort dette under graviditet før. Er det noen risiko å gjøre det når man er gravid? Er 7 uker på vei i dag..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen min ville ikke gjøre det på gravide, hun mente man like gjerne kunne drøye det til seksukerskontrollen etter fødselen.

Skrevet

Jeg har hørt om et tilfelle hvor det gikk galt, så jeg unngikk det selv. Men det er veldig sjelden, så det er nok ikke farlig. Men du kan jo bare utsette det til etter fødselen med mindre det er noe spesielt.

Skrevet

Er over 5 år siden jeg tok sist. Tok en for 2 mnd. siden, men den var ikke "god nok". Fikk ikke analysert den skikkelig. Derfor legen ville ta en ny i dag..

Skrevet

Når det er såpass lenge siden sist kan det jo være greit å ta prøven da :-)

Skrevet

Jeg gjorde det da jeg var 12 uker på vei, det gikk bra for min del. Tror ikke legen din ville gjort det dersom det var stor sjangs for at det skulle gå galt med babyen din, men dette er til syvende og sist din egen avgjørelse. Er viktig å ta celleprøve også, for din egen del. Prøven jeg tok da jeg var 12 uker på vei viste celleforandringer, og da fikk jeg beskjed om at jeg måtte vente med biopsi til etter fødsel, så det foretas ikke så lenge du er gravid.

Skrevet

Ja, ikke sant. Lest litt på nette, og skal vist ikke være noen fare. Litt bekymret likevel..

Skrevet

Jeg tok celleprøve da jeg gikk gravid.

Ante ikke at det var farlig engang..

Men det gikk heldigvis bra..:-)

Skrevet

Jeg skulle egentlig tatt da jeg var 8 uker på vei, og legen sa at det ikke var noe problem. Hun ville imidlertid ikke gjøre det hvis jeg kom til å tenke i ettertid at det var celleprøven som gjorde det hvis jeg evt skulle få blødninger. Hun sa at det ikke var noen risiko,men at hun ikke ville gjøre det senere i svangerskapet, og hvis jeg ville vente til seksukers kontroll etter fødsel var det mitt valg, hun anbefalte å gjøre det der og da.

Men... Jeg venta jeg da. Blør alltid etter sånne prøver, og orka bare ikke gå og bekymre meg....

Skrevet

Jeg tok celleprøve helt i begynnelsen av graviditeten - sikkert ca 6-7 uker på vei tenker jeg.

Har aldri hørt at det er forbundet risiko med å ta det under graviditeten, noe jeg egentlig tviler på at det er. Da ville jo ikke legene gjort det?!

I begynnelsen av graviditeten er det jo en viss risiko for at det kan gå galt, så i de tilfellene det gjør det- ville det kanskje skjedd uansett?

Skrevet

jeg tok den hos gyn da jeg var 8-9 uker på vei. Han var veldig på at jeg skulle skjønne at jeg vill blø litt den dagen, man at han ikke hadde hvert borti fosteret på noen måte. Han kommer jo ikke lenger opp en slimproppen uansett. Men nå har ikke jeg hatt noe blødninger overhode ellers heller.

Ikke hadde jeg hørt det var farlig heller.

Skrevet

Nettopp tatt den nå. Litt mer ubehagelig når man er gravid synes jeg. Ingen blødninger heldigvis, og legen forsikret meg om a det ikke var noen fare:-)

Skrevet

Det er ikke farlig. Gravide kan også ta biopsier fra livmorhalsen uten problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...