Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #1 Skrevet 21. april 2010 Jeg begynner å bli litt bekymret for gutten min jeg.. Han lager endel lyder, men ingen såkalt babling... Han er ganske gjennomsnittlig motorisk sett tror jeg. Går langs vegger, med gåbil og rundt møbler og er veldig stødig. Har ikke tatt sine første skritt enda, men går fra møbel til møbel og slipper seg såvidt hvis han ser at neste møbel er innen umiddelbar rekkevidde.. Det vil si, han går kanskje et halvt skritt uten støtte.. Putter klosser i en bøtte og tar dem ut igjen, leker tittit med oss og gir og får leker (takk-takk, værsågod leker)... men, det er som sagt helt umulig å lære han å si noe, peke, klappe og vinke... Noen som har noen tanker om dette?
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #2 Skrevet 21. april 2010 Du, han høres helt normal ut!! Det er mange som ikke sier stort før de er nærmere to år.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #3 Skrevet 21. april 2010 Enig:-) han virker da våken og aktiv nok, han er bare ikke interessert i å vinke, peke eller klappe enda:-) Veldig mange snakker ikke i det hele tatt når de er ett år, ingen av mine sa noe annet enn mamma da de var året.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #4 Skrevet 21. april 2010 jeg ble vel litt ekstra bekymret når jeg leste en liste over ting man burde spørre helsesøster eller lege om på ettårskontrollen hvis det var tilfelle.. Det var ting som.... barnet skjeler det virker som barnet kan ha problemet med hørsel eller syn barnet krabber ikke eller kommer seg ikke fram vhja åling e.l. barnet har sluttet å gjøre ting det tidligere mestret og så barnet sier ingen gjennkjennelige ordlyder barnet peker, vinker og/eller klapper ikke... Siden det stod på listen sammen med de andre tingene så følte jeg at det liksom var feil det da... eller, at han burde kunne disse tingene... Ihvertfall si mamma kanskje... .-( hmmm HI
Anonym bruker Skrevet 22. april 2010 #5 Skrevet 22. april 2010 Vet du, han høres så oppegående ut at jeg ikke ville bekymret meg. Barn lærer seg ofte de samme tingene som mange andre, men det er lov å ikke ha interesse for f.eks klapping.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2010 #6 Skrevet 22. april 2010 Du bør for all del ikke forholde deg til det som sies her inne. Ta kontakt med helsestasjonen og få en skikkelig vurdering av ham! Tenk om han faktisk har en utviklingsforstyrrelse, men så blir den oppdaget sent fordi du hørte på noen på et internettforum som sier at alt er normalt?
Anonym bruker Skrevet 22. april 2010 #7 Skrevet 22. april 2010 Hva har du gjort for at han skal peke, klappe og vinke? Det er mange som driver systematisk (ubevisst) trening på akkurat dette. Fra de er babyer sitter mamma og pappa og klapper med barnet på fanget sikkert flere ganger om dagen. Selv har jeg ikke vært så opptatt med å trene ungene mine til slikt, men latt det komme naturlig. Ikke har vi lekt mye "leker" av typen: "Får mamma se hvor stor du er". Derfor er ikke unger som får dette til nødvendigvis tidligere ute, men kanskje mer stimulert på det området... Jeg tror ungen din er helt normal, og du har ingen ting å bekymre deg for.
Gjest Skrevet 22. april 2010 #8 Skrevet 22. april 2010 Det er veldig greit å ta opp sånt med helsesøster eller legen. Sannsynligvis er det bare "naturlig forsinkelse" og går seg til, men det er jo greit å få noen andres mening synes jeg :-)
Anonym bruker Skrevet 22. april 2010 #9 Skrevet 22. april 2010 Vil bare si at noen barn faktisk ikke vil snakke før de mestrer ordet skikkelig. Synes ungen høres ganske normal ut, men hvis du er usikker og føler for å vite helt sikkert, så ville jeg tatt kontakt med helsestasjonen:)
Anonym bruker Skrevet 22. april 2010 #10 Skrevet 22. april 2010 Høres akkurat ut som min når han var ett år. Men det tok ikke lange tiden før det begynte å komme. Nå når han er 15 mnd både klapper og peker han. Og han prøver seg stadig på nye ord. Han har ikke mange ord, men kommer stadig forsøk på nye. Bable har han også begynt å gjøre, hele tiden. Gestikulerer, forskjellig stemmeleie, spør. Men det er ikke godt å si hva han sier. Moro er det hvertfall. Tidligere var det bare lyder som ikke virket å ha noen mening. Han vinker ikke enda, men det øver vi litt på. Vi har nok vært lite flink til akkurat det tidligere. Jeg tror han har vært så fokusert på det motoriske, altså å gå og klatre, at han ikke har hatt tid til å konsentrere seg om annet. Men når han lærte å gå, virket det som det løsnet med det andre også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå