Gjest yrild Skrevet 21. april 2010 #1 Skrevet 21. april 2010 Uansett hvor skyldige de er. Tenk på så mye dumt man gjør som tenåring (selv om jeg aldri ville smuglet, ville jeg aldri mistenkt noen for å putte noe i kofferten min feks). 17 år var hun ene når de ble tatt. Ikke ansvarlig nok til å kjøre bil eller drikke alkohol i Norge, men voksen nok til å måtte sone 13 år i fengsel, med barn...
Let's hear it for the boys! Skrevet 21. april 2010 #2 Skrevet 21. april 2010 Jeg har også fryktelig vondt av dem. Hva vet en 17-åring? Ingenting. Ung og naiv. En veldig, veldig trist sak.
Let's hear it for the boys! Skrevet 21. april 2010 #4 Skrevet 21. april 2010 Jaja, vi vet at du "ikke lar deg lure", Patetica. Eller hva?
molle Skrevet 21. april 2010 #5 Skrevet 21. april 2010 nei, vet du- de har jeg ikke vondt av i det hele tatt. de har fått som fortjent. også klare å bli gravid i et kvinnefengsel når du ikke vet om du blir dømt eller ei, nei...det blir bare for dumt. men man kan jo spørre seg hvilken rolle foreldrene har hatt her. Min 17-åring hadde iaf ALDRI fått reise alene på jentetur til Bolivia. og hva skjer med hun som rømte hjem til norge? hun skrives det ikke noenting om? hun burde vel egentlig også få sin straff?
AnTiLoPeSvIn Skrevet 21. april 2010 #6 Skrevet 21. april 2010 syns ikke dommen var så særlig hard. jobber dem nå er de ute om 5 år ca.
Patetica fåkksi Skrevet 21. april 2010 #7 Skrevet 21. april 2010 Klart jeg også lar meg lure innimellom. Men å si at en stakkars 17åring ikke vet noe er helt på trynet. At man må være 18 for å ta sertifikatet er liksom et bevis på det?
Gjest yrild Skrevet 21. april 2010 #8 Skrevet 21. april 2010 Patetica... jeg sa ikke at det var et "bevis", men at det ikke henger helt på greip. Sa heller ikke at en 17 åring ikke vet noe, men mener at man ofte er relativt godtroende til man er langt oppe i tenårene. (Selvfølgelig mulig at det bare gjelder meg og mine venner)
Gjest sug lut Skrevet 21. april 2010 #9 Skrevet 21. april 2010 Ungene sine skal man lære at det de foretar seg har konsekvenser.
Patetica fåkksi Skrevet 21. april 2010 #10 Skrevet 21. april 2010 Min første kommentar var til begge to, blanding av "kan jo ikke engang kjøre bil" og "en 17-åring veit jo ingenting!". Godtroende ja, men har da for faen ikke noe med å være godtroende når man får betalt for å reise på "ferie" av noen man ikke kjenner. Hvis du er 6 år, ok, men ikke 17.
prekæs Skrevet 21. april 2010 #11 Skrevet 21. april 2010 Jeg har en 17 åring og er sikker på at hun skjønner forskjell på rett og galt, som de fleste av sine venninner på samme alder. Jeg hadde heller aldri godtatt at hun dro på en påspandert venninnetur til Bolivia. Da hadde nok mine varselklokker ringt temmelig kraftig og lenge.
Mamsen&LillePrinsen Skrevet 21. april 2010 #12 Skrevet 21. april 2010 Dem viste veldig godt hva dem gjorde. Madeleine og Stina har vært i Bolivia før og gjort det samme. Så nei det er ikke synd på dem, og at hun i tilegg drar datteren på 3år med seg er kvalmende. Så da fortjener dem straffen de fikk. Og nei dem skal ikke sone 13år men 4år. Dommen blir halvert og dem har allerede sittet der i 2år.
Marbella Skrevet 21. april 2010 #13 Skrevet 21. april 2010 At de visste hva de gjorde er nok helt sikkert, men at de hadde noen forutsettninger til å skjønne konsekvensen av det de gjorde tror jeg ikke! Lurer også på hvor foreldrene har vært, du sender jo ikke dattra di på jentetur til Bolivia.....Føler også litt med dem, de får nok tenkt seg grunndig om før de kommer hjem.
Gjest sug lut Skrevet 21. april 2010 #14 Skrevet 21. april 2010 Vel, er de så begrensa at de ikke forstår konsekvensen av å smugle kilovis så er det kanskje likegreit at de blir derborte, faktisk. Vi har nok dumme nek her som det er.
solstråle69 Skrevet 21. april 2010 #15 Skrevet 21. april 2010 Jeg synes uansett veldig synd på dem. En forferdelig start på "voksenlivet".
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 21. april 2010 #16 Skrevet 21. april 2010 Litt usikker på det for "ALLE" vet vel at Norge har utrolig snille straffer og at narkotikasmugling i mange land kan gi livstidsdommer. Uansett er jeg glad det ikke er min datter for de er jo faktisk barna til noen som er glad i dem...... uansett hvor lite smarte de har vært.
erteposen + 4 Skrevet 21. april 2010 #17 Skrevet 21. april 2010 Det er jo på mange måter synd, men samtidig har i alle fall en av dem med vel vitende forsøkt å smugle kokain. En får mer vett i toppen med årene, men dette er usedvanlig dumt. Å velge å sette et barn til verden i en sånn situasjon viser vel kanskje at årene i fengsel ikke har medført så mye modning.
thea - M har gull i gulping Skrevet 21. april 2010 #18 Skrevet 21. april 2010 Jeg er litt på begge sider her. På en måte jeg veldig synd på dem. Synes selvfølgelig mest synd på datteren til Madeleine og til babyen til Stina og resten av familien deres. Men så synes jeg også at de har gjort noe fryktelig galt og skal sone den straffen de har fått. Rett skal være rett. Men en ting jeg ikke skjønner, som irritererer meg så sykt er at hvorfor i all verden blir du gravid når du sitter i et fengsel? Hun visste godt at sjansene for at hun skulle få mange år i fengsel var veldig store. Så hvorfor utsette et barn for dette her? Samme gjelder for hun andre, tenk å ta med datteren sin for å smugle narkotika. Jeg klarer såvidt å kjøpe alkohol når jeg har med datteren min i butikken.
OsloMor Skrevet 21. april 2010 #19 Skrevet 21. april 2010 Synes stort sett synd på alle ungdomskriminelle, rett og slett fordi det er trist og en effektiv måte å styre resten av livet sitt rett i dass.(Pluss at mange har en heller kjip forhistorie også.)
husmus &2 Skrevet 22. april 2010 #20 Skrevet 22. april 2010 Nei vet du hva, de synes jeg ikke synd på i det hele tatt. Snakk om å få som fortjent. Straffen burde vel strengt tatt vært lenger. White trash all the way.
NostraStoria Skrevet 22. april 2010 #21 Skrevet 22. april 2010 Nei, får ikke vondt av dem! Når en er 17 vet en forskjell på rett og galt. Syns mer synd på barnet enn moren som skal vokse opp i et fengsel!
*Rutletutt* Skrevet 22. april 2010 #22 Skrevet 22. april 2010 Jeg syns ikke synd på dem i den forstand at "stakkars, de må sitte mange år i fengsel i Bolivia", mer synd på dem i den forstand at de faktisk har ødelagt starten på voksenlivet sitt og at de aldri kan bøte på det. Synd på datteren til hun ene (Madeleine..?) og babyen til hun andre, og ikke minst familiene til jentene - selv om man jo kan spørre seg hvor de var da 17-åringen ville reise på tur til Bolivia som noen andre hadde betalt... Har veldig vanskelig for å tro at en 17-åring ikke skulle skjønne hva det kan føre til, å smugle narkotika i Sør-Amerika. Selv om man ikke er gammel nok til å stemme, kjøre bil eller kjøpe alkohol betyr det ikke at man er fullstendig blottet for å tenke konsekvenser av hva man driver med.
CMH Skrevet 22. april 2010 #23 Skrevet 22. april 2010 Jeg synes synd på babyen til Stina.. Tenk at hun faktisk ville bli gravid i fengsel!! Og en 17 åring er kanskje naiv, men det betyr ikke at de ikke vet hva de drev på med. Tror enhver 17 åring ville skjønt at narkotikasmugling er alvorlige greier. Jeg synes som sagt synd på barna..
Stratos med 3 barn Skrevet 22. april 2010 #24 Skrevet 22. april 2010 Det finnes de som må flytte hjemmefra før de er 17 i dette landet og klarer seg helt fint! Selv om Norge er i overkant strenge på bil og alkohol sett i forhold til andre land, tror jeg nesten man bør kunne forvente at en 17 åring (eller foreldrene) har tenkt muligheten... Dessverre, tok ikke jentene "faresignalene" og gjorde noe med det. Tror heller ikke de begge var så uvitende som du beskriver det! Synn på de er det, som på så mange andre som sitter i fengsler/bor på gata/er narkomane etc etc, men straff synes jeg uansett er helt på sin plass for disse to!
Gjest yrild Skrevet 22. april 2010 #25 Skrevet 22. april 2010 Bare for å ha det på det rene tror jeg ikke at de er uskyldige, men jeg synes fortsatt synd på dem akkurat som hun som er over her skriver synes jeg også synd på mange andre som har gjort dumme valg i livet, men det betyr ikke at jeg mener at de ikke skal straffes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå