Gå til innhold

Har alle fastleger/jordmødre ultralydappareter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes jeg stadig vekk leser om den ene og den andre som har fått sjekket foster ol. når de er hos fastlegen/jordmoren ved hjelp av ultralydapparat. Jeg har aldri lagt merke til om min fastlege har dette apparatet tilgjengelig, ei heller hos jordmor. Jeg er gravid med mitt 3.barn (uplanlagt) og er litt bekymret mtp livsstil før oppdagelsen av graviditeten (drukket litt vin, slanket meg, kjederøket) og tenkte å spørre legen om han kan henvise meg til tidlig ultralyd, men så blir jeg jo så usikker på om jeg trenger henvisning - for det virker jo som om alle fastleger har dette apparatet tilgjengelig. Er dette vanlig?

Takk for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det er langt færre som har enn som ikke har.

Skrevet

Og det skulle selvfølgelig stå "ultralydapparAter" i overskriften;-)

- HI -

Skrevet

Nei.

Det er nok ganske sjelden.

Jeg tror forresten ikke det er noen vits å ta en ultralyd i forhold til det du tenker på. Hva skulle en ultralyd avdekke liksom?

Skrevet

Ok, trodde det var vanlig etter å ha lest om den ene og den andre som har vært hos legen sin og fått ultralyd der ;-)

Det er ikke ment til å avdekke noe som helst, men å berolige meg mtp om alt er OK med fosteret.

Skrevet

Nei, her jeg bor MÅ vi kjøre 17 mil en vei for å ta ultralyd.

Skrevet

Takk for svar ;-) Da vet jeg at dette ikke er fullt så vanlig som jeg har trodd ;-)

Skrevet

nei... min jm og lege hadde ikke det. Hadde kun sånn til på å sjekke hjertelyden med.

Skrevet

Dersom alkoholen hadde skadet forsterutviklingen så er det vel naturlig at du ville ha abortert (på et så tidlig stadie)

Røyking er først og fremst farlig i forhold til at det svekker morkaken, det vil være mest aktuelt og sjekke når du nærmer deg slutten.

Skrevet

Det kan jo selvsagt stemme, men jeg vil uansett ha bekreftelse på at alt er OK, for min egen skyld også. På den annen side er det jo ikke sikkert jeg får henvisning en gang.

Skrevet

Dersom du bor i eller i nærheten av en by så finnes der sikkert private klinikker med UL tilbud.

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...