Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #1 Skrevet 21. april 2010 Hadde hemorroider forrige gang jeg var gravid, for fire år siden. De var aldri vonde, men blødde litt da jeg var på do av og til. Under fødselen ble de kjempestore og ømme, men forsvant etter et par dager. Jeg hater å gå til legen, og rumpa mi er et område jeg absolutt vil ha i fred, så jeg har aldri turt å nevne det for legen. Jeg har merket litt til dem de siste årene, men har aldri vært spesielt vondt. Nå er jeg gravid igjen. Det er over to måneder til termin, og allerede er hemorriodene så store, ømme og vonde at jeg gruer meg til å gå på do, det er ømt og vondt det meste av dagen, og jeg tør ikke å tenke på hvordan dette vil ende hvis det fortsetter i to måneder fremover, og så må jeg gjennomgå en fødsel med alt det presset.... Jeg skal til jordmor på kontroll til fredag. Har lyst til å manne meg opp til å ta opp problemet med henne, men det er vanskelig for meg. Hadde satt stor pris på både råd til hva jeg kan gjøre selv for å bedre dette før fødselen, og informasjon om hva jordmor vil si, foreta seg, behandling m.m. Blir veldig glad for alle tips, råd og informasjon...
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #2 Skrevet 21. april 2010 Fysisk aktivitet er veldig viktig når man har hemorider. Også har de en salve på apoteket som heter scheriproct som stort sett er veldig effektiv! Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #3 Skrevet 21. april 2010 Tusen takk for svar. Er i god fysisk form og beveger meg det graviditeten tillater, så jeg får håpe det er godt nok. Har hørt at det ikke er anbefalt med hemorroide-salve når man er gravid jeg, er det trygt?
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #4 Skrevet 21. april 2010 Jeg var veldig plaget etter begge fødslene. Mine råd er: Dusj deg med iskaldt vann, lenge. Smør så hemoroidesalve på og dytt hemoroidene inn. Hold dem der lenge. Hver gang du er på do bør du kjøle ned, smøre på salve og dytte dem inn. Da blir du kvitt det.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #5 Skrevet 21. april 2010 Ok, jeg får gå til innkjøp av salve, og kjøle ned, smøre og dytte inn. Håper bare det ordner seg før fødselen. Hvor lenge har du måttet behandle før du merker bedring?
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #6 Skrevet 21. april 2010 Scheriproct er ikke anbefalt når man er gravid nei. Men Alcos Anal kan du bruke. Jeg brukte den mot slutten av min graviditet, men brukte den nok ikke lenge nok til å få skikkelig effekt. Men litt bedring mener jeg at jeg fikk. under fødselen kom ble de verre enn noen sinne, og jeg var en del plaget en stund, men det bedret seg uten noe behandling. Et kjerringråd er honning, mange hevder det funker. Men har ikke prøvd det selv så kan ikke god for det.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #7 Skrevet 21. april 2010 Jeg har vært VELDIG plaget med hemorider i hver svangerskap. Dette er 3 gang jeg er gravid og jeg har vært obs fra begynnelsen av at jeg ikke må bli hard i magen (det har jeg veldig lett for å bli). Det er første bud mot hemorider, og ikke ha trege tarmer. Så har jeg brukt sheriproct, mener den defintivt er best. Og den kan brukes så lenge du er over 12 uker.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2010 #8 Skrevet 21. april 2010 En ukes tid mener jeg, men husker ikke hyelt. Husker bare at jeg var livredd for å ikke bli kvitt det, gråt og bar meg, men at jeg ble positivt overrasket over hvor fort det virket. Kom litt tilbake etter en stund og da var det på igjen. På det værste klarte jeg nesten ikke gå for jeg følte at allt "datt ut", men det fikset seg ganske raskt synes jeg. Får tilbakefall når jeg har hard mage, men vet nå hvordan det kan fikses.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2010 #9 Skrevet 22. april 2010 Tusen takk for svar begge to. Skal ut å kjøpe sheriproct nå, og så starter jeg med full behandling. En uke hørtes jo for godt ut til å være sant, jeg så for meg at jeg skulle slite med dette i evigheter:)
Anonym bruker Skrevet 22. april 2010 #10 Skrevet 22. april 2010 Selv om det står at Scheriproct kan brukes etter uke 12, er der allikevel et MEN: Scheriproct skal bare brukes på streng indikasjon, og bare hvis fordelen for moren oppveier en mulig risiko for barnet.(fra Felleskatalogen) Dere gjør selvsagt som dere vil, men jeg ville valgt Alcos Anal, der er det ikke advarsler for gravide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå