Gå til innhold

Kan man velge keisersnitt istendenfor setefødsel??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man velge keisersnitt istendenfor setefødsel??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

stort sett så er det ingen som tvinger noen å føde i seteleie. i norge så har de veldig gode rutiner på setefødsel så de foretrekker nok at man føder vanlig. men ingen blir tvunget.

men nå er det bare rundt 3-4% som er i seteleie ved termin så dersom du har noen uker igjen så kan den fort snu seg;) min snudde seg en eller annen gang langt ute i uke 34.

Skrevet

For meg er setefødsel helt uaktuelt til tross for at første fødsel gikk veldig greit. Har derfor spurt jordmor om dette, og svaret var at ingen tvinges til setefødsel. Kan sikkert variere litt fra lege til lege og sykehus til sykehus hvor hardt de presser på for vaginal fødsel da.

Skrevet

jeg var hos jordmor nå i uke 34,og fikk beskjed om at han lå i sete.

jeg fikk da beskjed om at hvis han lå likt om 2 uker da jeg er til kontroll igjen, så skulle jeg på sjukehuset og de skulle prøve å snu han.

Hvis ikke det gikk så vart det keisersnitt sa hu. så virka som det var den muligheten jeg fikk:)

Skrevet

Det kommer an på policyen til sykehuset ditt.

Skrevet

Jeg er i uke 37 og skulle til snuingsforsøk i dag. Navlestrengen er rundt halsen til tulla så det ble ikke vendingsforsøk. Som førstegangsfødende ønsker dem ikke at jeg føder i sete. Det gjjøres gjerne ved større sykehus der det er større erfaring med å ta i mot ved seteleie, og det er da visse kreterier som skal følges. Som nevnt ovenfor gjelder seteleie bare 3 % ved termin.

Jeg venter på dato for ks og opplever det som litt "nederlag" men 41% av setefødsler ender i haste KS og det har jeg ikke lyst å potensielt kunne oppleve.

Ellers bruker dem skjønn etter dialog med fødekvinnen og statistikken viser at Oppland er på topp og Rogaland nederst.

Er vel bare Haukland jeg har fått med meg som virker til å være veldig "steile" på KS.- ergo er dem blitt dyktige på seteleie.

Diskuter med legen din du- så sender han deg sikkert til ks samtale.

Her er det skrekkblandet fryd!

Lykke til (";)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...