Gå til innhold

hånda/fingre som "sover"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

har 26 dager til termin og har den siste uke opplevd at fingrene "dovner" hen,, litt sånn prikkete følelse, akkurat som fingrene sover, og da helst på høyre hånd.. fingertuppene er litt mindre følsomme, nesten som når man har brent seg.. oppleves oftest om natta og da hjelper det å slenge hånda utfor sengekanten slik at den henger nedover.. noen andre som opplever det samme??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, jeg har det samme. Fikk beskjed om at det var fordi jeg hadde begynt å få vann i kroppen. Det kommer først i hender og ankler. Det skal visst ikke så mye vann til før fingeleddene blir stive og nervene kommer litt i klem, og da blir fingertuppene litt numne. Tror det er ganske vanlig, men det er jo litt ekkelt.

Skrevet

Høres ut som karpaltunnelsyndrom. Nervene inn til hånda har det ganske trangt til vanlig, men med litt ekstra væske i kroppen klemmes det noen ganger litt for mye på disse nervene. Det er ubehagelig. Vondt. Og man opplever å miste ting hele tiden. Men ikke farlig. Det er mange som opereres hvis det blir for plagsomt. Oftest ikke når man er gravid da, for da gir det seg når væsken i kroppen går vekk. Kan opereres i lokalbedøvelse. Ikke så mye å gjøre med dessverre før barnet kommer da. Snakk med legen din dersom det blir for plagsomt.

Skrevet

Jeg hadde det i forrige svangerskap, det er veldig ekkelt hvis man har det hele tiden. Jeg hadde det konstant. Det var fordi jeg hadde mye vann i kroppen og var hoven, så nervene kom i klem.

De sa at det ville gå over rett etter fødsel, men det gjorde det ikke. Jeg kan huske at jeg hadde problemer med å kneppe bodyene til snuppa fordi fingrene "sov" og jeg ikke klare å kjenne/føle kanppene med fingertuppene.

Men så plutselig en dag så var det borte! Og det var delilig! Hadde det nok ca en mnd etter fødsel.

Foreløpig har jeg sluppet det denne gangen, og håper ikke jeg får det heller.... men det går jo over til slutt da!

:-)

Skrevet

Hei, jeg har hatt det i 3 mnd allerede og har 47 dager igjen til terminen. Nå har jeg flere i familien som har operert pga det samme problemet så legen sa at det kunne være derfor jeg også hadde fått det nå, men det kan også hende det går over når jeg har født. Hendene føles numme hele dagen og sovner flere ganger om natten samt når jeg prater i telefonen (handsfree er tingen). Går heldigvis til fysioterapi og akupunktur for å holde det i sjakk.

Skrevet

Åh, så godt å høre at det er fler!

Har liggi våken i 3 timer i natt fordi jeg har hatt så vondt og dovna bort. Samboeren min masserte meg litt på skulderen og det hjalp litt, men blir så desperat når jeg ikke får sove og hvert fall av den grunn...

Er 30 dager igjen til terminen så da må jeg vel bare leve med det et par måneder til skjønner jeg:(

Skrevet

Hei!

Det høres veldig ut som om det er carpal tunnel syndrom du har fått. Jeg fikk det tidlig i forrige svangerskap, så jeg fikk beskjed om at det var en direkte fare for nerveskader hvis ikke det ble gjordt noe med. Fikk konstatert det i 6 mnd, og ble operert i 8 mnd. Så 1 mnd før gutten min ble født, ble jeg operert. Null problemer etterpå! =)

Regner med at siden det er så sent i svangerskapet for deg, så vil det gå over av seg selv, men vær obs på det, og be gjerne om en henvisning til nevrolog som kan bedømme om det er fare for nervene ell ikke. Det er i hvertfall veldig ubehagelig og vondt!

Lykke til!

Skrevet

Oi! Akkurat.

Skal til legen i morgen så da skal jeg ta det opp.

Huff, trodde det bare var fordi jeg hadde litt vann i kroppen og at en nerve eller to kom i klem.

Får håpe det går over etter fødselen!

Skrevet

håper også det går over fort.. klarte ikke kutte opp pizzastykket mitt her en dag, hadde stekt den litt for hardt så fingrene på høyrehånda var ikke sterke nok rett og slett.. ja ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...