Gå til innhold

Dere med begavede barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal nå fortelle litt om sønnen min, og vil sette stor pris på noen tanker fra dere. Gutten min er 3,5 år gammel. Vi har jo selvsagt merket at han er en liten smarting, men etter dagens foreldresamtale i barnehagen begynte jeg å lure på om han kan være noe mer enn normalt "kvikk". Ped.leder skrøt voldsomt av utviklingen hans, og sa at han er langt foran aldersgjennomsnittet på en rekke områder. Skal ramse opp noen av særegenhetene hans her:

Forskjellen på høyre og venstre har han kunnet siden i fjor sommer, og nå bruker han begrepene på "voksenvis". I går da han hadde lagt seg, spurte han som jeg kunne hente en av bamsene sine. Jeg spurte ham hvor den lå, og fikk til svar. "Den ligger i yttergangen til venstre for sekken min. Gå til høyre og så til venstre for å komme til yttergangen".

Han har et enormt ordforråd og ordlegger seg ofte som en voksen. Ord som f.eks komplisert, fantastisk og selvfølgelig faller helt naturlig for ham å bruke.

Han skjønner og bruker ironi som en tenåringsminiatyr. Et eksempel jeg kan nevne var da det gikk hull på en støvsugerpose og jeg sølte innholdet utover gulvet. Pjokken så på meg med et hevet øyenbryn og sa, "Ja, nå var du virkelig smart, mamma!" Hva faen?

Han kan alle tall og bokstaver og syns det er hysterisk morsomt å telle feil med vilje (eks. trettiåtte, trettini, trettiti fulgt av trillende latter. Så korrigerer han seg selv og sier "Neiii, det heter førti!"). Han gjør det samme med ord, stokker om på bokstaver og ler seg skakk av dette.

Han ser at W er en M snudd på hodet, det samme gjelder forholdet mellom 6 og 9.

Han har stor interesse for geometri, kan begrepene kvadrat, rektangel, trekant/triangel, sirkel osv,og han lager de forskjellige geometriske formene ved å tegne eller brette papirfigurer. Han ser også at en f.eks kan lage en firkant ved å sette sammen to like trekanter.

Han har en enormt god hukommelse, ped.leder kalte det fotografisk hukommelse. Eksempel: han får høre et eventyr. En uke senere får han høre samme eventyret, men fortelleren har utelatt/glemt en detalj. Guttungen korrigerer fortelleren og fyller selv inn det som mangler.

Han har enormt masse kunnskap som verken jeg eller barnehagen aner hvor kommer fra, om alle tenkelige tema, alt fra forskjellene på fisk kontra hval og hai, forskjellen på hår og pels, innholdet i pannekakerøre, og sånn fortsetter det. Han er som en svamp som suger til seg kunnskap, og han får aldri nok. Et annet eksempel han kom med i dag var "Mamma, vet du at verdensrommet aldri slutter? Det bare fortsetter og fortsetter og fortsetter". Han nøyer seg aldri med svarene han får, han spør og utforsker og spør igjen.

Konsentrasjonsevnen er stor, og han blokkerer omverdenen helt dersom han er opptatt med et av sine prosjekter (f.eks. puslespill, lego, osv). Jeg kan snakke til ham utallige ganger uten å få kontakt, og han reagerer ikke før jeg rører ved ham. Han er enormt sta, har en vilje av stål og gir seg aldri med en oppgave før han lykkes.

Han har stor selvtillit og er et naturlig sosialt midtpunkt i barnehagen. Både de yngre og de eldre barna vil gjerne leke med ham. Han leker variert og tilpasser leken lett i forhold til lekekameratenes alder og interesser. Han er også veldig godhjertet, er enormt empatisk og har stor omsorg for de andre ungene, trøster dersom noen har vondt og blir selv veldig trist dersom noen andre er lei seg.

Dette var bare et lite sammendrag av hvordan hans hverdag ser ut. Så hva tror dere? Er han normalt "kvikk" for alderen, eller kan jeg regne med å stå overfor utfordringer jeg kanskje bør være litt forberedt på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ikke ut som en vanlig 3,5-åring ihvertfall, så han er nok over gjennomsnittet smart :-)

Men om du ikke mistenker at det kan være noe "galt" (f.eks autisme/aspergers osv) ville jeg ikke gjort noe mer med den saken enda, utenom å stimulere læringsbehovet og oppmuntre til læring og utforsking. Blir det for stort fokus på hvor "flink" han er kan det nok legge en demper på interessen hans.

Han får fort nok vite at han kan mer enn jevnaldrende :-)

Hilsen et "begavet barn".

Skrevet

Bare fryd deg over din kvikke sønn, les for han , syng med han, dans med han , og svar på det han lurer på om du kan. ta han med på morsomme ting og stol på at det går utmerket med han.

Skrevet

Nei, han fungerer svært godt sosialt, så autisme er utelukket.

HI.

Skrevet

Så fint du beskriver sønnen din :-) Han er nok langt foran sine jevnaldrende, ja. Og det mest fantastiske er jo at han har en balanse mellom det sosiale, følsomme og teoretiske interesser...

Tviler sterkt på at han har autisme, da sosiale egenskaper er fraværende i ulik grad hos mennesker med den diagnosen.

Jeg så et program om intelligente barn for en stund siden. En av utfordringene de møtte på i oppveksten var at til tross for at de lå langt foran sine jevnaldrende innen noen områder, lå de ofte etter i den følelsesmessige og sosiale utviklingen.

Den virker som om din sønn ligger godt an over hele fjøla, så mitt eneste råd må være å oppmuntre utviklingen av alle sider av gutten, både intellektuelle og emosjonelle:-)

Ped. leder:-)

Skrevet

Verken jeg eller barnehagen mistenker at det er noe galt. "Flink"-fokuset er nok der allerede, spesielt fra folk som ikke kjenner ham og som får hakeslepp gang på gang av alt han sier og gjør. Her hjemme er vi så vant til uttrykkene og kunnskapen hans at det ikke blir gjort noe stort nummer av det, annet enn normal anerkjennelse og samtaler rundt temaene han tar opp. Ellers har jeg funnet ut at google er verdens beste oppfinnelse når en har en evigspørrende kunnskapssvamp i hus :)

Skrevet

Takk for det, ped.leder :) Slik det ser ut nå, fungerer han jo svært godt sosialt. Jeg håper bare den utviklingen fortsetter, er jo redd for at andre barn skal trekke seg unna ham etterhvert pga kunnskapen, spørsmålsstillingen og formuleringene hans. Så langt er det heller det motsatte som skjer, får bare håpe det fortsetter slik når han blir eldre også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...