Gjest Skrevet 20. april 2010 #1 Skrevet 20. april 2010 I bhg der frøkna går må ungene ha med matpakke til lunsj. Nå er det noen av oss foreldrene som ønsker en slutt på det og at de heller skal få smøre seg mat; enkelt med brødskiver og ikke mange sorter pålegg, men "vanlig" pålegg og noen få sorter. Vi betaler ganske mange kroner i matpenger hver måned og ungene får et lite mellommåltid sånn rundt kl 14.30, men vi synes ikke vi får særlig mye igjen for pengene våre. Etter å ha undersøkt litt, har det kommet fram at det brukes vikarierende argumenter for å "unngå" dette måltidet, fra noen av de ansatte. En gang blir det argumentert med at de har for lite kjøkken på avdelinga, og neste gang er argumentet at forberedelser til et sånt brødmåltid vil gå ut over det pedagogiske arbeidet. Hvordan er det i andre bhg? Får ungene mat i bhg? Hvordan organiseres det? Trenger masse innspill - vi er noen foreldre som ikke vil gi oss i denne saken!
Mor&barn Skrevet 20. april 2010 #2 Skrevet 20. april 2010 250 kr i måneden. Alle måltider inkludert, varm lunch hver dag. Frokosten organiseres ved at personalet tar frem pålegg og legger på bordene og sitter og smører til barna underveis. De har egen "kantinedame" til å lage den varme lunchen. Mens frukten organiseres som brødmåltidet. =)
Fillerya Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 Jeg har en i den fine, fancy, midlertidige barnehagen på øya i kommunen vår, og greier de å servere mat der, så greier de det alle steder:) De har to kokeplater, og greier jammen meg å servere en varmrett i uka. Og helt vanlig brødmat ellers. Hvor mye betaler dere i matpenger?
Gjest Skrevet 20. april 2010 #4 Skrevet 20. april 2010 Vi må ha med frokost. Lunch og frukt ordner barnehagen. Ikkeno problem her iallefall. Og det tar jaggu ikke lengre tid å lage der enn å spise medbragt.
❤lille stjerne❤ Skrevet 20. april 2010 #5 Skrevet 20. april 2010 Det tar faktisk lenger tid å smøre mat i barnehagen enn at de har med matbokser! I vår barnehage har ungene med matpakke 2 ganger i uka (turdag og utedag). De andre 3 dagene får de mat i barnehagen. Vi har enten en varmrett eller smører på brødskiver. Jeg synes dette er en perfekt løsning fordi ungene da får i både pose og sekk. De får noen dager der de får øve seg på å smøre sin egen mat, velge pålegg osv. Og de får noen dager der personalet har bedre tid til andre aktiviteter. For det tar faktisk litt tid å plukke fram og rydde vekk pålegg, fordele på skåler og fat og dekke på 18 tallerkner, 18 kopper og 18 kniver.
Gjest Skrevet 20. april 2010 #6 Skrevet 20. april 2010 Vi betaler 270 kroner i matpenger i mnd. Dette inkluderer havregrynsgrøt + melk/vann til frokost, lunsj med brød og pålegg (type gulost/brunost/kjøttpålegg/kaviar/skinkeost/leverpostei/kokte egg) og melk til 3 dager i uka og varm lunsj to dager i uka. Brødskive og frukt klokka halv tre. I tillegg synes jeg de ofte har litt ekstra, f.eks baker boller og har kakao til, baker rundstykker, griller pølser, lager fruktsalat osv. Hver avdeling har en liten kjøkkenkrok med komfyr, kjøleskap og oppvaskmaskin - der lager de all mat, bortsett fra varmmaten til lunsj to dager i uken. Den lages på felleskjøkkenet, av ei som jobber som kokk der to dager i uken. Lager da mat til alle (fire) avdelingene. Her pleier mange av foreldrene å gi frokosten selv, ellers hjelper personalet til, lunsjen dekker de på med brød og pålegg og smører etterhvert. Frukt-måltidet skjærer de opp brødskiver og frukt på fat og serverer. Kokka er der bare å lager varmmat - resten ordner personalet selv! Vi er veldig fornøyde:)
Honningmelon Skrevet 20. april 2010 #7 Skrevet 20. april 2010 300 kr for full plass. De får frokost som er enten havregrøt eller brødskiver, lunsj og ettermiddagsmat med brød og frukt. De har en kjøkkendame ansatt i 60% stilling. De setter fram alt på bordet så ungene får smøre selv.
Trultemora er presseklar!! Skrevet 20. april 2010 #8 Skrevet 20. april 2010 Men hvor mye betaler dere faktisk i mnd da? litt vanskelig å si hva dere faktisk kan forlange av mat og...
Gjest Skrevet 20. april 2010 #9 Skrevet 20. april 2010 Takk for gode innspill så langt! Skal finne den eksakte summen, Trultemora, har den ikke tilgjengelig akkurat nå. Ca 250 kroner, tror jeg.
erteposen + 4 Skrevet 20. april 2010 #10 Skrevet 20. april 2010 Her betaler vi 150,- og en person er ansatt på kjøkkenet. Før det var det mye rot og ekstra arbeid for de ansatte. De får brødmat til lunch, og kl 15 blir frukt delt ut. Den tar barna med og de deler på fellesen. Kjøkkenet skjærer opp.
Trultemora er presseklar!! Skrevet 24. april 2010 #11 Skrevet 24. april 2010 Jeg jobber som kjøkkenmedarbeider i en barnehage og der betaler barna 250 kr hver i mnd. For det får de frokost (brødmat og melk), lunch (brødmat og melk), varmmat en gang i uka, og ettermiddagsmåltid (knekkebrød og vann/melk) pluss frukt... Budsjettet der går sånn akkurat i 0... så dere kan nok kreve litt mer ja....
Kaffemocca Skrevet 24. april 2010 #12 Skrevet 24. april 2010 Vi betaler 250kr i mnd. For det får unga frokost (havregrøt,gryn,brød ol.) Lunsj (ofte varmmat ellers brødskiver) og frukt (smotthi,fruktspyd ol.) Så jeg syns du betaler mye for lite!
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 24. april 2010 #13 Skrevet 24. april 2010 Jeg betaler 350 kr i mnd. Får da frokost, lunsj og frukt hver dag. Hver fredag lager de varm mat til lunsj. De lager også kake til bursdagene i slutten av måneden. Til frokost får de brød med pålegg og vann/melk. Til lunsj er det brød/rundstykker med pålegg, noen ganger baker de, f.eks boller, scones, vaffler osv. Og til frukt måltidet er det frukt, av og til er det yoghurt, grøt eller smoothie og rundtstykker. Jeg er veldig fornøyd. Jeg også synes du betaler mye for lite mat
Gjest irismor Skrevet 24. april 2010 #14 Skrevet 24. april 2010 Vi betaler kr 200.- i matpenger hver måned. Alt vi må sende med hver dag er en frukt. Frokost - havregrøt med kanel og rosiner pluss melk til drikke. Lunch - smørelunch ferdig oppskjært brød, smør, pålegg og melk. Ungene elsker dette måltidet, de spiser veldig bra. 14.30 måltidet - knekkebrød med smør på og frukt skjært opp og lagt på fat. Derav den ene frukten vi sender med hver dag. Kjøkkenet på hver avd består av en kokeplate og den klarer de å lage havregrøt på hver morgen. Er ikke så mye jobb å finne frem litt pålegg og legge frem de allerede ferdig oppskjærte brødskivene. Tror nok det hersker litt latskap i deres barnehage.
Gjest Skrevet 25. april 2010 #15 Skrevet 25. april 2010 300 kr i mnd og det inkluderer alt av mat og drikke. De får varierte frokoster, noen dager brødmat, grøt, frokostblanding og en dag i uka har de utefrokost der de griller ostesmørbrød på bål. Lunsj er som oftest brødmat med et godt utvalg av pålegg. Men, de har varmmat (alt fra fiskekaker m potet og grønnsaker til kyllinggryter med ris osv) en dag i uka (minst). Fruktmåltid. Består av brødmat og variert utvalg av frukt. Det som går igjen er eple, appelsin, pærer og banan. Men har også sett kiwi, minimais, ananas, melon og noen ting jeg ikke aner hva er ;-) Til drikke får de som oftest melk eller vann. Når de har frokostblanding er det med biola på. De får også juice en gang i blant. Når de er på tur har de ofte med seg varm saft og har de vært ute og lekt lenge i kulda hender det at de lager seg kakao. Når de har søte drikker til maten er regelen (etter det jeg har forstått) at de får ett glass juice også vann om de er mer tørste. I tillegg er de ansatte flinke til å lage litt ekstra til ungene. F.eks at de steker seg vafler ute på bålet, eller de lagde plommekake en dag det var en mamma som kom med litt overskudd fra frukthagen. Håper du fikk noen gode innspill :-) Vi er i hvertfall strålende fornøyde med å slippe kav med matpakker og medbragt frukt ...
Underveis --> Skrevet 25. april 2010 #16 Skrevet 25. april 2010 Vi betaler 260,- og da får barna frokost, ett varmt måltid om dagen og ett fruktmåltid. Fruktmåltidet inneholder ofte brødmat, og av og til også enkel varm mat (havregrøt, f.eks.). En av de barnehageansatte er kokk, og det gir selvfølgelig fordeler iom at hun lager det meste fra bunnen. Dette er en relativt liten barnehage (to avdelinger) og barna er stort sett ute (fokus på fysisk aktivitet og friluftsliv). Det gjør jo at barna ofte krever litt ekstra mat, og mer enn brødmat. De tilpasser behovet etter dagens aktiviteter. Er veldig fornøyd med denne ordningen siden jeg har en sønn som har en forbrenning som ikke ligner grisen. Han spiser mye, og det hender titt og ofte at han får en skive utenom de faste måltidene. Om jeg husker rett så er det nå 9 barn i hans avdeling. Skal bli 18 i løpet av høsten.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 25. april 2010 #17 Skrevet 25. april 2010 Vi betaler 300 kr.. Det er da frokost, lunsj (varm-mat to dager i uka) og frukt/knekkebrød kl 15.. De baker brød selv..
Helverine Skrevet 25. april 2010 #18 Skrevet 25. april 2010 De har smørelunsj i bhg der jenta vår går. Annenhver uke har vi med en sort pålegg. Barnehagen har brød og melk. Jeg er mer for at vi betaler en sum hver mnd og de kjøper inn alt, men nå begynner hun på skolen til høsten, så foreslår ikke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå