Gå til innhold

Steinerskolen, skal, skal ikke....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så du ble godt kjent med ALLE på hele skolen din?

Man kan da uansett også finne en hel haug med offentlige skoler som overhodet ikke fungerer, men da er det snakk om den enkelte skolen, og ikke hele hurven! Er det derimot én person med dårlig erfaring fra én lærer på én steinerskole, så dreier det seg automatisk om alle steinerskoler...!?! Dette henger jo ikke på greip.

Jeg nekter selvsagt ikke for at du kanskje kom på en spesiell skole, og var uheldig de med lærer/elever, for de finnes overalt, og innenfor alle skoleslag.

Selv fikk vi inn flere nye elever i klassen vår (på steinerskole) fra vanlig skole på vg, og de hadde aldri vært i en så fin klasse som vår før, og hadde aldri blitt tatt så godt i mot.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he, jeg har selv gått der, og dette stemmer jo ikke.

Du skal vite at Steiner har uttalt seg om mangt og meget, om det meste skulle man nesten tro, men at dette på noen som helst måte blir prakket på oss elever/lærerstudenter som bokstavtro, så må du tro om igjen.

Man må selvsagt overføre en hel del til vår tid, og utelate en del.

Det ville nok gjelde det meste fra den tiden.

Syns dessverre ikke du kom med noen saklige argumenter, og det er som sagt tydelig at du ikke har erfaring eller peiling.

(OHH, du KJENNER en som har gått der..!)

Det er ingen fornuftige mennesker som tolker noe fra 1900-tallet bokstavelig. Selvsagt tiltrekker alternative miljøer seg mange spesielle mennesker, men de skal da ikke svare for hele hopen av antroposofer, eller steinerped.-interesserte mennesker?

Og jeg nekter IKKE for at det finnes sprø lærere på steinerskoler, som på alle andre skoler.

Heldigvis er det nye tider, strengere krav, og bedre kontroller på hvem som kan undervise, både her og der.

Skrevet

Jeg ble ikke GODT kjekt med alle, men Ja, jeg ble så å si kjent med de fleste. Noen mer enn andre så klart, men de eneste jeg klaffet med var 2 som også kom "utenfra". Og alle fikk samme beskjed av læreren, at vi ikke var gode nåkk for steinerskolen. Ingen av oss hadde under 3 i noen fag så jeg fårstår ikke den helt. Skolen fokuserte altfor mye på å være best i absolutt alt, tenkte ikke på elevens beste.Skolen er ikke stor, og vi hadde mange timer der både 1-2 og 3 videregående var sammen.

Og som jeg sa så dømmer jeg ikke alle steinerskoler og steinerbarn- bare den skolen jeg gikk på! Den er nåkk bra for de som har gått der fra starten av, men skikkelig vanskelig for oss andre å komme inn i.

Og jeg tviler ikke på at den steinerskolen du gikk på er god, jeg deler bare MIN erfaring med steinerskolen, på lik linje som du deler din!

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at du reagerte i såfall, den læreren høres jo helt gal ut! :)

Kjenner meg heldigvis ikke igjen i den type oppførsel/holding fra andre steinerskolelærere.

Men siden du selv skriver at dette som sagt gjelder den spesifikke skolen, og den spesifikke lærerern, så er det jo litt rart at du på grunnlag av dette ikke anbefaler å prøve steinerskolen i sin helhet..?

Da dømmer du jo egentlig alle skolene likevel da?

Skrevet

Ja, anbefales. De har en helt unik tilnærming til barnet, dets utvikling og måte å lære på ved de ulike alderstrinn. Samt at man bruker hele mennesket som verktøy.

Skrevet

Takk for innspill alle sammen! Jeg mistet tilgang til nettet i går så jeg ble borte etter jeg postet innlegget. Skal prøve å svare på noe av det som har kommet opp her.

Steinerskolen det her gjelder har skolestart fra 6 år, elevene begynner på skolen, men får sitt eget opplegg med barnehagepedagogikk. Barnet vårt går i kommunal barnehage frem til skolestart.

Grunnen til at vi søkte er blant annet at barnet vårt aldri har likt seg i barnehagen. Barnet er tidlig ute, en tenkende og litt følsom sjel, som leker med alle men som mangler en venn. Vi har hatt mange møter med barnehagen angående trivsel og tiltak uten at det har hjulpet. Den offentlige skolen barnet sogner til er etter hva jeg hører ikke alle like fornøyde med. Uansett så er jeg redd for at barnet vårt bare vil forsvinne i mengden. Det som nettopp tiltrekker meg veldig med Steinerskolen er fokus på individet og på nettopp trivsel på en helt annen måte enn det den offentlige skolen klarer. Det er samhold og vennskap i større grad, og barna sitter igjen med mye indre styrke og selvtillit som jeg ser på som en stryke for hele livet. Jeg synes også at Steinerskolen har mange gode verdier med fokus på det sunne, det natrulige og det estetiske.

Grunnen til at vi er i tvil er, som også kommer fram her, dette med særhet. Vi vil jo ikke at barnet vårt skal vokse opp i en sær boble, bli stigmatisert og forhåndsdømt som sær og rar fordi h*n går på Steinerskolen. Vi er også kritiske til en del av pedagogikken, at det kan bli litt lite struktur og kontroll på ting. Fint at de skal lære seg og tenke selv, ta notater og lage egne bøker, men hva er så galt med bøker som presenterer et emne for deg? Jeg er kritisk til skolens mangel på lærebøker, og at eleven ikke i tillegg skal lære seg å tilegne seg faktaopplysninger presantert i bokform.

Vanskelig dette, utvilsomt et av de viktigste valgene jeg kommer til å ta på mitt barns vegne.

Er det fler med erfaringer så kom gjerne med innspill!

Hilsen HI!

Skrevet

Vet du, de fleste ser nok ikke på steinerskoleelever som så utrolig sære lenger. Det er en skole i vekst, og ikke lenger et nytt og snodig alternativ, men et annerkjent og godt alternativ.

Så vil jeg avkrefte en myte; at barna nærmest surrer rundt og tegner og maler, uten noen struktur.. Dette stemmer ikke altså. Mye av undervisningen foregår som du vet gjennom fortellerstoff ( i barneskolen) og senere ved forelesninger av lærer, samtaler, gruppearbeid osv.

Stoffet skal da bearbeides av elevene, og så føres inn i elevens egen bok.

Dette utelater ikke bruk av lærebøker/fagbøker, noe som også blir brukt, særlig ungdomsskole og videregående. Man måå kunne bruke og nyttegjøre seg av fagtekster også!

Det kreves både struktur og innleveringer, og daglig bearbeidelse av det som var dagens stoff, så jeg er slett ikke eneg i at det er lite struktur og kontroll, eller at det kreves lite av eleven.

Dete er en litt snodig myte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...