Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #1 Skrevet 20. april 2010 Barnet vårt har fått plass på Steinerskolen fra høsten av, men nå begynner jeg å bli så i tvil på om det er det rette valget? Noen med erfaringer som kan komme med innspill for eller imot?
Gjest Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 Kommer litt an på hvorfor dere søkte i første omgang, altså hva som gjør at dere tror det er bedre enn en vanlig offentlig skole.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #4 Skrevet 20. april 2010 Har barnet gått 1 år på vanlig offtentlig skole først da eller?? Her begynner iallefall Steinerbarna på skolen når de er 7 år - altså ett år senere enn vanlig. De fleste som går på Steinerskolen i vårt nabolag (har skolen rette ved boligfeltet) har også gått i steinerbarnehagen. Og fortsetter der ett år ekstra før de begynner på skolen som 7-åringer.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #5 Skrevet 20. april 2010 Jeg ville ikke gjort det. Sorry, men Steinerskole-folk er merkelige...
Gjest Skrevet 20. april 2010 #8 Skrevet 20. april 2010 "Steinerunger er litt rare?" Litt merkelig å tro at alle som går på steinerskolen er rare som om de er en ensartet gruppe.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #9 Skrevet 20. april 2010 jeg har møtt alle sammen, og alle var rare. Sådet!
Gjest Skrevet 20. april 2010 #10 Skrevet 20. april 2010 Du har ikke møtt alle som går og har gått på steinerskolen. Vær litt seriøs.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 20. april 2010 #11 Skrevet 20. april 2010 Jeg har også møtt alle. Kjemperare...
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #13 Skrevet 20. april 2010 Som pedagog må jeg bare si jeg er tvilende til MYE av det jeg har lest om steinerskolen. Jeg ville ikke sendt barna mine dit.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #14 Skrevet 20. april 2010 Jeg er steinerskolebarn og var kjempefornøyd med min skolegang :-) Sånn som jeg ser det var minuset med skolegangen at de har veldig lite fokus på struktur og at det for elever som kommer fra kaotiske hjem kan bli vanskelig å lære å strukturere seg. Ellers er det en vidunderlig verden å vokse opp i, en trygg havn i en ellers ofte kaotisk verden... he he... høres jeg ut som et steinerbarn ;-) For meg var også overgangen til UNI veldig enkel i o m at jeg var vant til forelesninger og selvstendig tenkning/arbeide. Tenker ofte på hvor mye omtanke og oppfølging jeg fikk feks i forbindelse med mine foreldres skilsmisse og hvordan lærere fortsatt bryr seg om hvordan jeg har det og hva jeg gjør når jeg treffer dem tilfeldig. Steinerskolen står og faller på lærerens undervisning så det vil naturlig nok bli veldig forskjellig fra skole til skole og klasse til klasse. Selv hadde jeg kun en dårlig lærer, så i fysikk var jeg usselt dårlig etter endt skolegang. Kan på et generellt grunnlag anbefale det på det varmeste, men som sagt varierer det med lærerkvalitetene.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #16 Skrevet 20. april 2010 Anonym 23:27 igjen... Og jeg skjønner at man blir sett på som rar. Vi hadde en helt annen motekodeks som vi fulgte og fokuset på musikk, kunst og kultur er mye større.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #17 Skrevet 20. april 2010 Absolutt! Utrolig mye flott med steinerskolen, gikk der selv som barn, kunne ikke hatt det bedre. Syns det blir helt absurd at folk her som tydeligvis ikke har peiling svarer på dette spørsmålet! Som hverken har gått der selv, eller har lest annet enn eventuelle kritikker i media. Alle som har litt vett i panna vet jo at alt som står i avisen ikke er sant, spesielt i Dagbladet og VG! Der er det SVÆRT vinklet, for å si det sånn... Gurimalla. Her er en fin link til en side hvor du kan lese litt mer saklig om det forestående valget, også kommentarer vedr. diskusjonene i media: www.steinerskolen.no Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #18 Skrevet 20. april 2010 Ja, det ville jeg valgt! Og til deg som skriver "..Steinerskolen står og faller på lærerens undervisning så det vil naturlig nok bli veldig forskjellig fra skole til skole og klasse til klasse. Selv hadde jeg kun en dårlig lærer, så i fysikk var jeg usselt dårlig etter endt skolegang.", så tenker jeg som så, at dette gjelder da offentlig skole også? At undervisningen har svært mye med læreren å gjøre? Selv om man har flere fagbøker osv, så er det jo lærer som må geleide og inspirere barna, og velge ut aktuelt stoff!
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #19 Skrevet 20. april 2010 Seks-åringene har fått lov til å være barn litt lenger ja, men det er ulik praksis om de er integrert i barnehagen ( med eget opplegg da), eller om de flytter og er tilknyttet skolene.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #20 Skrevet 20. april 2010 Skal ikke. Kvasireligiøse fundamentalister som hjernevasker ungene og lærer dem pjatt og tøys.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #21 Skrevet 20. april 2010 Anonym 00:08; kom med en saklig forklaring på dette! Jeg har ikke blitt hjernevasket takk, og ingen av mine venner heller. Man blir ikke opplært i antroposofi på en steinerskole, bare så du vet det. Det er en pedagoisk metode, og ingen indoktrinering. Jeg opplevde slett ikke skolen som full av "kvasireligiøse fundamentalister", steinerskolen er ikke en religiøs skole, men går under "pedagogiske alternativ". Kan ikke dere duster som ikke har peiling, eller baserer deres virkelighet og sannhet på VG, la være å svare...?!
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #22 Skrevet 20. april 2010 Som pedagog må jeg bare si jeg er tvilende til MYE av det jeg har lest om den offentlige skolen. Jeg ville ikke sendt barna mine dit.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #23 Skrevet 20. april 2010 Som pedagog må jeg bare si jeg er tvilende til MYE av det jeg har lest om den OFFENTLIGE skolen. Jeg ville ikke sendt barna mine dit.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #24 Skrevet 20. april 2010 Jeg ville alldri valgt steinerskolen! Jeg valgte steinerskolen selv da jeg begynte i 1 videregående. Jeg likte at de fokuserte på det kreative, men det kunne bli litt for mye av det gode for å si det slik. Og på den skolen jeg gikk på var virkelig både elevene og lærerene rare og sære. Jeg fant fort ut at det der ikke bare var noe tomt snakk fra andre folk. Hele skolen trodde de var bedre enn resten av verden og så ned på folk som gikk på andre skoler. De hadde en altfor "nerdete" måte å snakke på, og var best i alt. Og de sa selv at de som ikke hadde begynt på steinerskolen fra starten av, men kom inn i videregående fort sluttet fordi de ble frøset ut. De var ikke "steiner" nåkk mente de. En ny lærer måtte også slutte for hun ble frøset ut av lærerene nettopp pga hun ikke var steiner nåkk. Det gode med skolen da var at klassen hadde et veldig høyt snitt i alle fag. (jeg fikk beskjed om at jeg burde slutte siden jeg dro ned dette fantastiske snittet til klassen- hadde selv 3-4-5 i de fleste fag) De lærte seg også å snakke forran folk med masse framføringer og dramatimer så de klarer seg godt når de skal ut i den store verden og klare seg selv =) Og jeg dømmer selfølgelig ikke alle steinerskoler og steinerbarn. Bare den jeg gikk på =)
Anonym bruker Skrevet 20. april 2010 #25 Skrevet 20. april 2010 0008 her: Jeg har også erfaring med skolen, og det religiøse er pakket inn i liksomfornuft. F.eks., en elev med skade på øyet (som ga skjeling) ble anbefalt å IKKE ta operasjon, men heller avhjelpe problemet med ekstratimer i eurytmi. F eks., steinerpedagogenes nylige utspill: meslinger er en transformerende sykdom, man bør IKKE ta vaksine...noe som gir dårligere situasjon for hele folkehelsa, og som setter andre i fare (uvaksinerte spedbarn, folk som er immune mot vaksinen o.l.) , men har Rudolf sagt at det er transformerende, så er det vel sant....? F eks., elever som anbefales å sove med åpent vindu så sjela kan fly fritt om natten? Astrallegemer som del av steinerLÆRERskolens offisielle pensum...? (har det ikke fra egne studier, men fra en bekjent som tok den lærerskolen, fy pokker for svindel spør du meg...) Lista er miiiiilelang, men fortsett bare du å tro at det ikke er religiøst. Det er det likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå