IreneSofie Skrevet 20. april 2010 #1 Skrevet 20. april 2010 Jeg trodde ærlig talt at når kulen min begynte å bli såpass stor at det definitivt ikke kunne være noen tvil på at jeg er gravid, da ville folk ta hensyn og kanskje tilby meg et sete på t-banen. I alle fall noen ganger... i alle fall når det er så fullt på banen at jeg blir skumpet hit og dit og både får vesker og albuer rett inn i min kjære, men digre mage. Jeg har seks uker igjen nå! Og IKKE EN ENESTE GANG(!), har noen tilbudt meg en sitteplass. Ikke EN forbanna gang. Det går greit for meg å stå når det ikke er så sabla fullt, men jeg syns det er helt grusomt å stå som sild i tønne med magen (pga dulting og skumping). Det aller verste er at folk ikke engang vil se på meg. De ser på magen min, og så ned i gulvet, og vil for all del ikke ha blikkontakt med meg. Tydeligvis er de skamfulle, men gidder ikke løfte rævva si. Jeg tar t-banen hver eneste dag, og det er samme historie hver gang.. jeg blir så provosert. Hvor er det blitt av folkeskikken i dette landet. Jeg har forøvrig sett samme behandling av eldre som kommer inn med stokk og ingensteder å holde seg fast i. Så blir de kastet hit og dit, uten at noen gidder bry seg. AAAAARGH!
sprellemor Skrevet 20. april 2010 #2 Skrevet 20. april 2010 Hehe. Hadde akkurat samme opplevelse da jeg bodde i Oslo og var gravid sist. Ikke en kjeft som reiste seg. En gang reiste jeg meg (som den eneste) for en gammel dame som åpenbart var veldig dårlig til beins. Hun og jeg ble stående og "krangle" om hvem som trengte å sitte mest. Den gravide eller den gamle. Likevel var det ikke en kjeft som reiste seg, selv om det var helt åpenbart at de fulgte med på opptrinnet. Helt sykt. Den dagen hadde mannen min og jeg lånt med en gyngestol som vi fraktet på t-banen. Han satt i den, og tenkte på helt andre ting, helt til jeg plutselig kom på at vi hadde den, og sa at han måtte reise seg, så jeg kunne sitte i gyngestolen og så fikk damen min plass.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 Helt enig damer. Ikke en eneste gang har en etnisk NORSK reist seg for meg. MEN blant våre nye landsmenn har jeg opplevd det et par ganger nå. Jeg har takknemlig tatt imot plassen for det ER tungt nå to dager før termin. Så der har nordmenn noe å lære!!! Jeg har til og med måttet be om en plass en gang jeg holdt på å besvime. Satt ei jente i slutten av 20-årene med veska si på plassen ved siden av seg. Hun så meg og så at magen min "hang" over plassen og veska hennes, men tror dere hun flyttet den???? NIX. Så da sa jeg bare at jeg tengte å sitte litt for jeg følte meg ikke bra. Først DA kommenterte hun magen min... Og JA, den ER stor. Den kan ikke oversees! Godt å få ut litt frustrasjon kjenner jeg ;-P
LittLykkelig Skrevet 20. april 2010 #4 Skrevet 20. april 2010 Vet dere, dette har jeg også stusset på! Flyttet til oslo nå i høst og er vant til at folk reiser seg for gamle og gravide på bussen ellers. Men her, folk ser bare vekk som dere sier. Måtte stå som en (ikke sild) hval i tønne hele veien til Bærum med buss, og ingen gadd å gi meg plass. Synes det er direkte frekt. De kan i allefall tilby seg, så får heller gravide takke nei dersom det går bra å stå. Skal i allefall gi gravide plassen min bestandig etter at jeg selv har fått barn!
IreneSofie Skrevet 20. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 20. april 2010 Hval i tønne ja! Treffende;) Tror (og håper) det er et Oslo-fenomen. Er selv fra en mindre by, og der reiser man seg for mer trengende av sitteplasser på bussen. Har bodd i Oslo i fem år, og egentlig aldri tenkt så mye over forskjellen før nå. Synd at det skal være slik at større byer skal oppfostre egoister med null respekt. Jeg vil i alle fall prøve å lære min lille Oslo-gutt til å vise hensyn og bry seg, slik jeg er vant med fra min hjemby. Tydeligvis har våre nye landsmenn fått en bedre oppdragelse på dette området, det må jo være der det ligger, når de viser mer respekt for gravide og eldre. De er vel mer verdsatt i deres kultur... Elsker mye av Oslo, men hater egosentrismen som rår i byen!
Ceekey Skrevet 20. april 2010 #6 Skrevet 20. april 2010 er ikke så mye bedre i Bergen.. derfor har jeg nå fått meg bil!!! for buss orker jeg bare ikke tanken på..
memather Skrevet 20. april 2010 #7 Skrevet 20. april 2010 Blir ikke det sammen, men stod i butikkø. Jeg har veldig bekkenløsning og vondt for å stå.. Ei ny kassadame kom og satte seg ved den neste kassa, snudde seg mot meg, så meg i øyna, smilte og sa at jeg kunne komme dit. Jeg begynte å gå mot kassa. Tror du ikke mannen/gutten bak meg dytta meg og løp rundt sida på meg for å komme før meg?!? Jeg ble så sjokka at jeg ble stående og måpe! At det er mulig å være frekkere!! Fikk lyst til å skjelle ham ut, men gjorde selvsagt ikke det..
Ceekey Skrevet 20. april 2010 #8 Skrevet 20. april 2010 kjære tid, at det går ann! hva skjedde med god, gammeldags folkeskikk??
¤Jente06ogMaigutt10¤ Skrevet 20. april 2010 #9 Skrevet 20. april 2010 Er helt enig med dere alle sammen. En litt annen, men like ille historie (syns jeg).. Jeg var på Ahus i forrige uke til leiekontroll. Da vi kom dit var venterommet helt fullt på fødepoliklinikken. Jeg gikk helt innerst for å se om noe var ledig. Jeg var da 38+5, så det syns rimelig godt at man er høygravid med litt gåvansker.... Det var ei litt eldre dame som satt der, resten var gravide med følge. I det jeg kreket meg tilbake til samboeren min, hadde jeg trodd at i hvertfall èn av de som var i følge med sine gravide ville lette på ræva og gi meg plassen deres. Men neida!! Så der ble jeg stående. Selv når sykepleierne sa, som var innom for å gi beskjed til sine pasienter om at det var laaaaaaang ventetid, at man fikk ta sine hensyn ifht sitteplassene, var det ingen som gjorde noe! Det kom stadig flere gravide, men ingen som flyttet seg. Samboeren min sa at han ble helt pinlig berørt av alle mannfolka der som ikke flytta seg. Jeg sa at om det hadde vært oss som satt der, og han ikke reiste seg, så hadde jeg jaggu bedt han om å gjøre det!! At det går ann!! Jeg skal tilbake dit på fredag.. Kanskje jeg skal ta med meg en campingstol? Just in case???
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 21. april 2010 #10 Skrevet 21. april 2010 Ja, fytti...! Utrolig merkelig tendens det der. Også irriterende med alle som skal trenge seg inn, før alle har gått ut! Jeg har en gutt på 19 mnd, og skal jo ofte ut av buss osv med vogn, og så trenger folk seg inn og forbi før man får kommet seg ut! Helt utrolig rart..
Canari Skrevet 21. april 2010 #11 Skrevet 21. april 2010 Jammen så si ifra da!! Det går an å si ifra hvis man trenger en plass. På bussene iallefall har de "handikapseter", og de er også ment for gravide. Sitter det unge eller tilsynelatende friske folk der, så spør jeg om det er noen som ikke har ekstra behov og som kan overlate plassen til meg. Har selv opplevd at noen blir fornærmet for å bil budt en plass, Oslofolk er rare...:-)
Gjest Skrevet 21. april 2010 #12 Skrevet 21. april 2010 http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3614961.ece Det er du tydeligvis ikke alene om:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå