Gå til innhold

Til dere som bor langt unna sykehuset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det når det nærmer seg termin, med tanke på askeskyen? - til dere som kan måtte bli fraktet med helikopter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i nord har de visst registrert alle gravide som nærmer seg termin, og oppfordrer til at man reiser i god tid. Da jeg fikk min andre var det strømbrudd og ikke telefonforbindelse der jeg bor, så da ble jeg oppsøkt av helsevesenet med høflig anmodning om jeg kunne tenke meg å dra til byen fram til krisen var over...

Skrevet

jeg bor på en plass med fergeforbindelse, og nå som askeskyen er over oss er jeg veldig skeptisk til å være her fram til fødselen.

Vurderer å dra til min familie på fastlandet nærmere sykehuset.. men må jeg kontakte sykehuset på den plassen, for informere dem om at jeg kommer dit? Dette er i midt-troms, jeg bor i nord-troms. Jeg skal føde på UNN Tromsø.

Skrevet

Hei.

Jeg bor et godt stykke unna sykehus, og er avhengig av ferje for å komme frem.. Har i tillegg hatt ganske raske fødsler tidligere, så her må det tas forbehold om raskt forløp...

Min lege sa til meg på kontroll fredag (uke 36) at jeg skulle ta kontakt med lege/legevakt ved antydning til fødsel... Har ikke jordmor her.. De ville da ha lav terskel for å starte bakketransport. Vi ble enig om at det var bedre med en bomtur, enn manglende assistanse ved behov :-)

Skrevet

Kan vel være greit å gi beskjed om du skal til et sted som sogner til et annet sykehus enn der de har beregnet at du skal føde. Gjør det du er mest komfortabel med, du - det viktigste er at du ikke stresser nå som det nærmer seg. Lykke til!

Skrevet

Er litt usikker på hva som menes med lang reisevei... Her er det 2,5 t med bil, litt kortere med ambulansebåt dersom det er tilgjengelig, men har ikke hørt noe. Nå hører det uansett med til sjeldenhetene at noen blir hentet med helikopter pga fødsel, er 15-20 fødsler her hvert år, men det går sikkert fem år mellom hver gang noen har blitt fraktet med luftambulanse.

Skrevet

Utrolig sjelden med luftambulanse pga fødsel her også, men det er jo en ekstra sikkerhet - skjønner HI godt som lurer, jeg. I mitt forrige svangerskap var det ei i barselgruppa som plutselig fikk vondt, ringte jordmor (som bor like ved, heldigvis), fikkk ambulansehelikopter til byen og ble forløst ved KS omtrent oppå sykehustaket. Morkaken holdt på å løsne... Det kan jo skje slikt selv i ukompliserte svangerskap, så takk og pris for den tjenesten!

Skrevet

Bor 4 timer (+ 20 min ferge) unna sykehuset.. :-)

Skrevet

Du får ta rådet til tidligere sjef for Nasjonalt råd for fødselsomsorg, da, som mente at kvinner er gravide såpass få ganger i livet at det burde være en helt hverdagslig ting at vi som bor langt unna sykehus med full fødeavdeling dro dit tre uker før termin og gikk der og ventet... OK med førstemann, men hva tenker egentlig fyren med?

Jeg bor bare 240 km unna sykehus, da, men har heldigvis fødestue som jeg *krysser fingrene* skal bruke denne gangen:)

Skrevet

Oi, fire timer og ferge, det var lang tid, er det fødestue nærmere da? Hvis ikke må dere vel ha veldig mange ambulansefødsler?

Skrevet

Jada, er fødestue 1 time unna :-) men som førstegangsfødende må jeg, og bør jeg dra til UNN.

Skrevet

Og vi som bor langt unna sykehus har faktisk mindre statistisk sjanse for transportfødsel enn de som bor mer sentralt, nettopp fordi vi må planlegge:) Lykke til med planleggingen, *Stinemor*, det ordner seg nok - og du får kanskje følgetjeneste av jordmor fra fødestuen om nødvendig? Det ser i alle fall jeg som en utrolig trygghet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...