TillaMaria81 Skrevet 20. april 2010 #1 Skrevet 20. april 2010 Jeg var veldig forsiktig i første trimester og deler av andre, men nå har det sklidd litt ut på kaffedrikkingen. Vet jo at man skal drikke kun 1-2 kopper om dagen, men jeg er ofte oppe i tre per dag nå. Det står jo at man ikke skal drikke det pga abortrisiko, men den kan vel ikke være så stor når man er 32 uker på vei... eller? Noen flere som "synder" på kaffedrikkingen?
Ccathrine Skrevet 20. april 2010 #2 Skrevet 20. april 2010 Jeg drakk ikke kafe første trimester, lite i andre også. Men nå på slutten har jeg fått suget på kafe latte med masse caramel i. Ble en om dagen, men viste seg at det gidde meg hode pine, så jeg måtte kutte ut dagens "høydepunkt"
silje3 Skrevet 20. april 2010 #3 Skrevet 20. april 2010 blir fort 2-3 kopper, men da er det ikke godt lenger drakk ikke kaffe 1 og 2 trimester..... vart kvalm av kaffe da.... Tror kroppen sier fra jeg..
FrkVips Skrevet 20. april 2010 #4 Skrevet 20. april 2010 Jeg fikk tidlig helt "anti-dilla" på kaffe. Fra å være en kaffeelsker av de store, har jeg ikke klart lukta av kaffe en gang helt fra tidlig i 1. trimester. Nå er jeg 34+5 og klarer fremdeles ikke tanken på kaffe. Lurer på når lysten kommer tilbake igjen... )
Lala12 Skrevet 20. april 2010 #5 Skrevet 20. april 2010 Jeg tror også at kroppen på en måte sier ifra selv, og at det er litt individuelt. Drikker ofte 3 kopper om dagen. Kan jo eventuelt supplere med koffeinfri kaffe da ...
stripete sjiraff Skrevet 20. april 2010 #6 Skrevet 20. april 2010 Selv så liker jeg ikke kaffe noe særlig, kun i blanding som kaffe mocca eller iskaffe med melk. Men jeg har vært stordrikker av te, det inneholder jo også koffein. Etter at jeg mistet første gang, så rådet legen meg til å være ekstra forsiktig med alt som inneholder koffein første 3 måneder, og deretter bør man "måteholden" som hun sa. Det kan jo tolkes som at det ikke er så farlig om det sklir litt ut senere i graviditeten, som det er i starten. Men nå er jo ikke kaffe supersunt akuratt, selv om det kan være bra i små mengder, så det skader nok i hvert fall ikke å forsøke å holde seg til maks to kopper.
2010 Mammaen Skrevet 20. april 2010 #7 Skrevet 20. april 2010 Har ikke drukket kaffe siden uke 6. Plutselig likte jeg ikke det lenger, og nå er det for sent å begynne igjen med det (om jeg skulle like det) synes jeg. Venter til gullet er ute før jeg tar det opp igjen (tror jeg). Drikker te daglig (2 kopper - noen ganger 3) og skeier ut en gang i blant med cola-zero, men prøver å begrense meg.
ma:) Skrevet 20. april 2010 #9 Skrevet 20. april 2010 Her har det også sklidd mer ut. Ikke akkurat så mye med kaffe, men mer med te, cola og etter hvert iskaffe. Ble plutselig veldig godt med iskaffe, men kjøper bare en liten boks i butikken. Ikke noe jeg har stående hjemme, da hadde det blitt alt for mye. Cola zero går det noe av hver dag. Etter å ha vært veldig flink på å drikke te uten koffein i lengre tid, blir det nå mer og mer med koffein. Syns det er de beste tetypene.
TillaMaria81 Skrevet 20. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 20. april 2010 Men er det noe hold for at det kan være farlig for babyen å overstige de to koppene med kaffe om dagen? Noen leger el lignende her inne som vet:)?
stripete sjiraff Skrevet 20. april 2010 #11 Skrevet 20. april 2010 Fant dette på en dansk nettside: "Forskere ved McGill Universitetet i Montreal har nu bekræftet, at indtagelse af større mængder koffein før og under graviditet forøger risikoen for spontan abort og fosterdød. Undersøgelsen omfattede 331 kvinder, der havde aborteret og var blevet indlagt på hospital. Hver af kvinderne, der havde aborteret, blev sammenlignet med tre kvinder, der var lige så langt henne i et normalt svangerskab. Forskerne fandt, at kvinder, der indtog mere end 321 mg koffein pr. dag (mere end tre kopper kaffe om dagen) under graviditeten, havde næsten tre gange større risiko for at tabe fosteret, end kvinder, der indtog mindre end 48 mg/dag (en kop the eller en cola per dag) havde. En høj koffeinindtagelse før graviditeten forøgede også risikoen; kvinder, som sædvanligvis drak tre eller flere kopper kaffe om dagen (eller havde en tilsvarende indtagelse af the eller cola), havde 1,85 gange større risiko for abort end kvinder, der indtog mindre end 48 mg/dag, havde."
TillaMaria81 Skrevet 20. april 2010 Forfatter #12 Skrevet 20. april 2010 Hm, men lurer som sagt fremdeles på om dette gjelder i første trimester, eller også sent ut i tredje trimester...
eja Skrevet 20. april 2010 #13 Skrevet 20. april 2010 Jeg drikker en del nå på slutten. Ikke så masse kaffe, men sammen med te så blir det en del koffein per dag... Som oftest en kopp kaffe, et par kopper te og noen ganger et glass cola om dagen. Noen ganger kjører jeg koffeinfri te. I 1.trimester hadde jeg, som mange andre, lite lyst på kaffe, så da ble det bare litt te og den altfor gode colaen. Når det gjelder anbefalingene om antall kopper/liter koffeinfri drikk så står det i allefall ikke noe på matportalen.no om at det kun gjelder i begynnelsen av svangerskapet. Faktisk så synes jeg at jeg leste et sted at for stort inntak kunne påvirke veksten og utviklingen av fosteret. I såfall så kan det vel påvirke hele svangerskapet skulle man tro, og ikke bare i starten da faren for abort er større. Så det er sikkert okei å prøve å holde seg innenfor grensene (men som alltid; uten å bli hysterisk).
Venter på lillebror-Høygravid! Skrevet 21. april 2010 #14 Skrevet 21. april 2010 Godt å høre at det er flere enn meg som sklir litt ut! Jeg hadde en periode i 1 tri hvor jeg ble uggen av kaffe, men når kvalmen ga seg var det like godt som før. Kan godt bli 3 kopper om dagen, med melk i - prøver å ha litt mye melk.... :S Vet ikke om det hjelper noe men... Har vel enkeltdager drukket enda mer enn det også, men det er unntaksvis. Er så forsiktig med alt annet, så litt koffein får guttungen tåle, hehe!
Juli2010 Skrevet 21. april 2010 #15 Skrevet 21. april 2010 Jeg har lest at en bör hlde seg under 3 kopper om dagen, pga at babyen kan faa höy puls av koffeinen. Den reagerer enda sterkere paa koffein en vi gjör. Derfor bör en holde seg til 1-2 kopper for dag, ogsaa i ammetiden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå