Gå til innhold

bokstavelig talt en kattepine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står ikke et sted at hun hadde tenkt til å sterilisere katta etter at den hadde fått kattungene ungen skulle få ta del i.

Hvis man ikke tar seg råd til sterilisering eller andre veterinærutgifter dom kan bli dyre, da bør man ikke ha husdyr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og dermed tror du at du vet absolutt alt om meg! Jadda, typisk her det! Og uansett: Hvordan få en katt til dyrlegen når de pokker ikke vil komme i nærheten av deg? Eller leste du ikke skikkelig du heller???

HI

Skrevet

Ring veterinær - enkelt og greit.

Skrevet

Endelig et svar fra noen som vet hva de snakker om! Takk!

HI

Skrevet

Jeg synest ikke katten din høres helt frisk ut. Jeg har selv eid to katter som har vært "tilbakestående/hat en psykisk lidelse". Og det er ikke noe lett og forstå seg på en katt som ikke snakker normalt katte-språk...

Jeg hadde absolutt tatt en telefon til dyrelegen, og hørt om jeg kunne få noen råd. At katten har forandret seg fra den kom i løpetid til nå, kan tyde på at det har skjedd en hormonforandring som den ikke takler veldig bra, eller den allerede har fått en unge eller to, og derfor ikke vil være inne i huset. (siden ungene er ute)...

Om det er hormonene som gjør det, er du nesten sikret en "frisk" pus etter sterelisering. Uansett så vil det ta tid. Men med litt jobb, så vil nok katten få det fint =)

Om ikke sterelisering er noe alternativ, så hadde jeg tatt kontakt med en "kattevisker" som er myyye flinkere å finne ut hva som plager en katt enn oss vanlige dødlige =)

Lykke til med pusen!

Det er offte de verste tilfellene som blir de mest kosete og trofaste =)

Skrevet

Sånne som deg skulle aldri hatt dyr! Kjøpe en katt for at ungene skal ha noe å leke med? Kjøp en bamse i stedet.

Og for guds skyld steriliser stakkars katten. Hvis ikke du har råd til 1500kr for dyret ditt så har du ingen rett til å være en dyreeier. Hva hvis katten blir påkjørt eller blir syk? Skal du da heller ikke ta den med til dyrlegen fordi det er dyrt?

Ikke spør om du ikke ønsker svar.

Skrevet

Så lenge du får katten inn i huset med jevne mellomrom er vel ikke dette et problem. Du får nok fatt i den om du vil. Men du får ikke svarene du ønsket her på forumet, derfor blir du skikkelig sint....

Prøv å ha katten innendørs over en periode - få deg kattekasse. Begynn med ny kosing og se hvordan det går. Steriliser den når du har fått litt tilbake det rolige gemyttet.

Er dette umulig, må du sterilisere den uten innendørsforsøket....

Skrevet

Jada, takk til deg. SKaffe en katt som leketøy? NEI! Skaffe en katt for at unger har godt av å vokse opp med dyr? JA!

Og det var ikke snakk om å ikke ha råd, eller ikke ha planer om å gjøre noe i det hele tatt, det var snakk om at det er for dumt å bruke hauger og lass med penger på å prøve å løse et problem når det ikke er sikkert at det er der problemet ligger. Jeg har ALDRI sagt at det var helt uaktuellt, men enkelte nek av noen bedrevitere innpå her har vridd det til det. Inkludert deg!

SÅnne som deg/dere som leser mer i ting enn hva som faktisk står burde aldri ha lov til å registrere dere på sosiale nettsteder!

HI

Skrevet

11:02 igjen her ! Skjerp dere da damer! HI vil jo ha en LEGITIM GRUNN til HVORFOR hun bør kastrere katten (visste ikke at det het kastrere på både hunn og hannkatter, takk til den som poengterte dette )

Hun ønsker tydeligvis kattunger, fordi det er koselig. HVorfor skaffer man seg dyr da? FOR KOSEN. Man skaffer seg jo ikke dyr på noe annet grunnlag i grunn, og hvis HI ønsker kosen ved kattunger, så skjønner jeg at hun blir provosert når alle her inne hyler at hun skal kastrere når hun egentlig ikke vil, og i tillegg ikke blir forklart HVORFOR dette er best. Jada, det er mange katter, og altfor mangekattunger som blir født og drept, men det betyr jo ikke at alle skal kastrere sine katter.

Som jeg sa tidligere HI, så tror jeg katten din vil få et bedre liv uten stresset med løpinga, og husk at hunnkatter kan få 2 kull i året, flere også hvis et av kullene dør. Og en hunnkatt kan ikke si nei til parring, de blir tatt åkke som så lenge de har mulighet til å bli gravide. Katter er fæle slik, emn sånn er det nå bare. Så selvom den tidlige løpefasen er over, så kan det fort komme flere faser iløpet av våren og sommeren.

Skrevet

Har ikke orket å lest alle innleggene.

Men hvis du ikke vil sterilisere (noe du egentlig bør gjøre), så kan du få satt ei p-sprøyte.

P-Sprøyta hjalp på katta mi, som faktisk fikk løpetid selv om hun er sterilisert (Kan skje med noen katter iflg veterinæren jeg var hos).

Skrevet

Var ikke det at jeg ikke hadde planer om å sterilisere, men enkelte her har hengt seg opp i at jeg syns det var et latterlig idiotisk råd som "løsning" på problemet.

HI

Skrevet

Sterilisere og merke kattene gjør man bare - uansett (såfremt man ikke driver planlagt avl selvfølgelig).

Til sammenligning koster det over 5000,- å sterlisere ei hu bikkje...

Så har du lært til en annen gang at ei hu katt kan være noe av det værste å ha i hus, ta heller en hann katt som selvfølgelig må kastreres.

Steriliser henne først og se hva som skjer. Skaff dere så evt en hannkatt og la hunnkatten leve på egne premisser (legg til rette for henne bare). Kanskje kan hannkatten gjøre henne bedre, kanskje ikke...!

Skrevet

Kastrering: Fjerne testikler / fjerne livmor, eggledere og eggstokker.

Sterilisering: Kutte over sædleder / kutte over eggleder

Skrevet

Fliiiiisespikkeriiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Skrevet

Heisann Hi!

Vi hadde en katt engang som oppførte sæ akkurat som din, bare at den va innekatt da og dermed herja villt inne, for så å være rolig til tider.

Dro selvfølgelig til dyrelegen og fikk sjekka den ut og viste sæ at dn hadde medfødt hjertefeil som ikke bare ga smerter, men også psykiske plaga. :( Måtte avlives med engang.

Anbefale dæ sterkt å ta en time hos dyrlegen for å se til at den har det bra?? Dyr med midd osv i øregangan kan også virke tullat til tider pga at det klør.

Lykke til så mye :)

Skrevet

Kall det gjerne det, men det er en vesentlig forskjell for det.

Skrevet

Som likevel ikke hadde noe innvirkning på saken i det hele tatt.

Skrevet

Men ingen har vel tatt skade av litt kunnskap som kommer som en bonus?

Skrevet

Hei!

Skal ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg kan fortelle hva jeg hadde gjort i din situasjon :-)

Ved første og beste anledning, fått katten innendørs og undersøkt om hun har kattunger nå, Sjekk om hun har melk i jura... Om hun har det, finn kattungene. Er de for gamle til å få preget skikkelig, over 3-4 uker, ta de med til vet. Det finnes MANGE kosete og godt pregede kattunger som trenger nye hjem så hvorfor tvinge livredde kattunger til å leve sammen med mennesker når de ikke kommer til å bli skikkelig preget. Er de for gamle viser forskning at dette ikke kan rettes opp og katten vil kanskje lære seg å stole på mennesker den ser hele tiden, men vil være redd for alle andre.

Uten kattunger: holde katten inne, ta den med til vet for kastrering så snart som mulig (kastrering: fjerning av alle kjønnsorganer, dvs livmor og eggstokker, sterilisering: kun forhindring av drektighet, hormonproduksjon intakt, ingen hjelp i denne situasjonen). Det er stor sannsynlighet for at hun blir seg selv igjen. Det kan ta 3-4 uker i første runde, og det kan hende en må ta en ny runde igjen etterpå der også. Men det går!!!

Med kattunger: slippe katten ut, finne kattungene, ta de med inn og holde mor og barn inne. Enten preging fordi de er unge nok eller annet alternativ om de er for gamle. Kastrere katten og videre samme som tildigere beskrevet. Ikke kastrering så lenge hun ammer og kattungene ikke spiser selv, hun kan miste melken, spesiellt om hun er stresset over situasjonen i tillegg. Om kattungene er for gamle eller avvent, er det ikke noe å vente på i denne situasjonen.

Kastrerte katter blir oftest mer "hjemmekjære" også så dette er en "vinn-vinn"-situasjon for deg som eier av katten.

Konklusjonen er at det er to mulige valg: avlive katten eller kastrere henne.

Jeg ville valgt å gi henne en sjanse siden hun var kosete før løpetidene startet opp og har stor tro på at hun blir seg selv igjen hvis hun slipper kjønnshormoner, løpetider og hannkatter.

Lykke til! Det viktigste er at du tar tak i situasjonen før den går fullstendig ut av hånd... Det blir MANGE villkatter om du ikke gjør noe og det er ditt ansvar som eier av katten.

Hilsen en med hovedfag i hund og katt... og som har adoptert en hannkatt som var i nesten samme forfatning som din. Han er nå kastert og har blitt en fin gårdskatt/kosekatt etter litt innsats :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...