Gå til innhold

Følte meg som verdens verste mor idag!!! :((

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille solståle på 2 år og 2mnd, har virkelig begynt å bli veldig viljesterk. Men kommer virkelig trassen så tidlig??

Hadde en lang kamp på badet under kveldsstellet. Alt var galt, ville ikke gjøre noen ting, og kastet tannbørste og såpe vegg i mellom mens hun hylte hysterisk. Og tennene måtte jeg jo pusse, så ble litt av en kamp

Har helt vondt inni meg enda etter krangelen:(( Håper virkelig hun har glemt den til i morgen og er like blid og gla i meg...

noen som har den sånn for tiden? trenger litt oppmunntring..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alderen er riktig ja.

Guten vår begynte då han var ca 2 år og 3 mnd. Huskar med gru den første verkeleg ille episoden... Eg hadde han i vogn og baby (7 veker gamal) i bæresjal. Vi skulle gå tur til foreldra mine, ca 1 t å gå i normalt tempo.

Guten ville gå sjølv. Eg tok han ut av vogna, og etter tre skritt ville han oppi vogna igjen. Eg løfta han opp. Men då ville han ned. Og så ville han ha eplet som vi hadde med på turen. Men så ville han ikkje ha det likevel. Og så vidare og så vidare og så vidare. Då han begynte å ombestemme seg på første punkt begynte han og å skrike. Han hylte heile vegen til foreldra mine (og turen tok drøyt 1,5 time), heldigvis sov lillesøster søtt i sjalet heile vegen. Hos mamma og pappa skreik guten vidare, heldigvis tok pappaen min over. Etter ein halvtime til klarte pappa å roe han ned.

Han fortsette med slike trassanfall i aukande grad (dog ikkje like langvarige) fram til han var ca 3 1/2 år. På det verste minst ein gong kvar dag. Alt vi gjorde kunne framkalle eit "anfall"; det å kle på oss for å gå i bhg, det å kle på oss når vi skulle heim, sette oss til bordet for å ete, stelle han for natta, osv osv.

Ved 3 1/2 år begynte vi med belønningssystem og gradvis blei anfalla sjeldnare. No ved 4 1/2 år har vi ikkje sett det sidan før jul trur eg...

Det er uhyre slitsomt mens det står på, men det går over (sjølv om det kan ta TID!).

Lykke til, du treng det nok...

Skrevet

Har ei jente på 14 mnd som kan bli fullstendig rebelsk når jeg skal kle og stelle henne. Blir helt svett av disse kampene hver kveld.

Hun kaster seg dramatisk ned på gulvet på alle fire og hamrer med de små knyttnevene sine hvis hun ikke får den ene legoklossen til å passe i den andre, eller hvis vi ikke forstår hva hun vil fortelle oss:-)

Skrevet

Du må stålsette deg! Litt avhengig av hvordan type barn du har kan jeg uansett love deg flere slike kamper. Det fine er at det stikker nok ikke så dypt hos barna som hos oss :)

Skrevet

Har det slik selv, med gutt på 1,5år.. Har grått mange tårer pga alle "fightene". Men de er nødt til å tas, hvis ikke forstår de små at de har makt over oss. Klart, vi skal jo lese barna, og ikke kjøre på samma hva, men når det kommer til ting som skifte bleie, pusse tenner osv, så er det ting som MÅ gjøres, og det skal vi bestemme.

De små søker grensesetting, de TRENGER grenser. Det gir dem trygghet.

Så vår jobb er å gi dem det, helst på en god måte;)

Min erfaring er at det utrolig fort er glemt igjen! Det så jeg da jeg jobbet i barnehage også. Hvis det var noen som nektet å gå på do(og som tisset på seg om vi lot dem være), så måtte vi bare kjøre hardt mot hardt og si at det de MÅTTE gå på do, så kunne de leke igjen etterpå. Og det var glemt noen minutter senere.

Skrevet

Kjære søte deg..

Det er mye viktigere at du har glemt det ;)

En huskeregel med trass er bare å se på det som at barnet må få ut noen "demoner". Du skal kun være bestemt, stø som et fjell og ha maska rolig. Så går det seg til om et års tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...